Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Som någon nämnde tidigare så är det viktigt att tex också ta hänsyn till ålder och andra faktorer. Själv tjänade jag ca 20' fram till jag var 35 år. Idag tio år senare är jag nöjd med att tjäna det dubbla.
 
Trots höga ingångslöner och en hyfsad löneutveckling och en arbetsmarknad där arbetslöshet nästan inte existerar.

Jag minns när jag kom upp i en månadslön på 32 000 att jag var nöjd då och tyckte det var en superbra lön, dubbelt så mycket som när jag var notarie bara några år tidigare! Men det är några år sedan, både notarielönen på 15000 och den senare 32 000-nivån.

Numera och med en senior tjänst har lönen med viss marginal dubblats en gång till. Vägen dit började med fulla studielån nio terminer (numera avbetalda), sedan några år i Stockholmsexil enbart för karriären, därefter några sömnlösa nätter pga stress (nu ganska länge sedan) och slutligen en hel del pendlingstid. Men det har varit värt allt.

Vad jag framför allt är nöjd med är lönen i förhållande till anställningstryggheten och ynnesten att inte höra till en konjunkturkänslig bransch i dessa tider. Liksom @Roheryn är jag också tacksam över friheten att kunna ha min egen gård och hästar utan att de ekonomiska förutsättningarna står och faller med att bo ihop med en partner (inkluderat risken att förlora boendet vid en separation).
Ja jösses. första månadslönen efter utbildning var ju en rikedom! :D
Jag har inte enbart valt yrke efter intresse utan också efter intjäningsförmåga. Jag har en stor mun och ett stort behov av fuck-off-kapital och självständighet så jag behöver en stor matsäck liksom.

-----

Jag hade ingen aning om hur mkt jag skulle älska mitt jobb när jag pluggade (hatade typ plugget) och hade nog kanske om jag bara gått på intresse valt mer humaniora utbildningar. Litteraturvetenskap kanske? Så kul! Men, prio 1 fick bli att ha koll på en tillräcklig lön för att om det skulle bli så kunna ha häst, hund, bil, bo där jag vill och ha pengar över till resor, shopping osv och veta att jag varje månad kickar in en rejäl slant tjänstepension för fortsatt god ekonomi förhoppningsvis om man får leva så länge.

Idag tjänar jag bra, , med hög lön och därutöver möjlighet till några procents utdelning ur bolaget. Även om en stor del av kakan givetvis går till skatt så är det något jag är stolt över att kunna bidra med. Det som blir kvar ger mig den frihet och de möjligheter jag vill ha för ett liv som är i enlighet med vad jag önskar. Sen är det ju också så att jag för att tjäna mycket pengar också får spendera rätt mycket pengar på luncher, på dyra kläder, på pendling, på att köpa hushållsnära tjänster för att orka/hinna jobba så mycket som jag önskar, på service i stallet för att hinna ha häst osv. Men: jag jobbar hellre mkt med det jag gör och betalar för tjänster även om det kanske är ett nollsummespel i slutändan och anser mig priviligierad att kunna göra dessa val.
 
Jag tror att uttrycket "bra lön" tolkas väldigt olika också. Det verkar som folk snarast ser det i förhållande till vad andra har och inte vad man klarar sig på.

Sen tycker jag också att 35' är en bra lön. Men i Stockholmsområdet har det dragit iväg så enormt med pris på bostäder så jag tror kommande generationer framöver inte kommer kunna ta lika mkt för givet. Även om du har en bra lön men tex är singel så är det inte självklart att kunna köpa hus eller ha en häst.
 
Jag tror att uttrycket "bra lön" tolkas väldigt olika också. Det verkar som folk snarast ser det i förhållande till vad andra har och inte vad man klarar sig på.

Sen tycker jag också att 35' är en bra lön. Men i Stockholmsområdet har det dragit iväg så enormt med pris på bostäder så jag tror kommande generationer framöver inte kommer kunna ta lika mkt för givet. Även om du har en bra lön men tex är singel så är det inte självklart att kunna köpa hus eller ha en häst.
Ja, så är det kanske? För min del är "bra lön" en lön jag är nöjd med (för tillfället - den kan alltid bli högre) och som ger mig det liv jag vill ha utan att vara beroende av någon annan ekonomiskt.

35' hade inte varit "gott nog" för mig med de önskemål jag har om hästhållning, boende, möjlighet till andra hobbies osv i den ort där jag bor och i den stad jag jobbar - om jag inte skulle behöva förlita på mig en till inkomst. I Sthlm kan jag tänka mig att så är än mer fallet.
 
Jag velade som 19åring om jag skulle arbeta med hästar, eller försöka bli välbetald och ha dyra hobbys.

Det blev det senare och nu tjänar jag bra. Har inte ens häst just nu, men det är för att jag prioriterar att hänga med mitt barn.
Däremot så har jag noll tendenser till att arbeta övertid eller ta med mig arbetet hem. Trots bra lön och att jag försöker vara chef.
 
Jag är nöjd med min lön, särskilt eftersom den ligger lite över vad jag trodde jag skulle få som färdigutbildad och jag har ett års utbildning kvar.. ett av skälen till byte av yrke var att få upp lönen, så där är jag också nöjd att jag höjt den drygt 5000kr och då var jag rätt välbetald inom mitt tidigare yrke.
 
Jag har 42500 nu och känner mig ok nöjd, kan känna att jag ligger lite efter då jag stannade för länge på en tjänst som handläggare på statlig myndighet, jag började på 25500 där och efter 6 år hade jag bara 29000, en otroligt dålig löneutveckling. Gjorde alltså ett rejält hopp men det var ju för att jag var underbetald. Är nu verksamhetsutvecklare på kommun, siktar på kommunjurist och räknar med nånstans kring 55-60 då
 
Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?

Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.

Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
 
Nej jag är inte nöjd med min lön. Är kraftigt underbetald och får erbjudanden varje månad från andra arbetsgivare (inte sökt ngt jobb) med löneerbjudanden på 20 000 mer..
Har tackat nej i 2år nu då jag arbetar för min drömarbetsgivare men om inget ändras de närmaste 6 månaderna så kommer jag titta lite mer på de erbjudanden som kommer.

Vet inte om jag kommer ihåg rätt nu men var det inte du som höll på att gå in i väggen förra sommaren och knappt kunde ta semester på grund av en helt galen arbetsbelastning?

Det låter inte jättedrömmigt.
 
Ja jösses. första månadslönen efter utbildning var ju en rikedom! :D
Jag har inte enbart valt yrke efter intresse utan också efter intjäningsförmåga. Jag har en stor mun och ett stort behov av fuck-off-kapital och självständighet så jag behöver en stor matsäck liksom.

-----

Jag hade ingen aning om hur mkt jag skulle älska mitt jobb när jag pluggade (hatade typ plugget) och hade nog kanske om jag bara gått på intresse valt mer humaniora utbildningar. Litteraturvetenskap kanske? Så kul! Men, prio 1 fick bli att ha koll på en tillräcklig lön för att om det skulle bli så kunna ha häst, hund, bil, bo där jag vill och ha pengar över till resor, shopping osv och veta att jag varje månad kickar in en rejäl slant tjänstepension för fortsatt god ekonomi förhoppningsvis om man får leva så länge.

Idag tjänar jag bra, , med hög lön och därutöver möjlighet till några procents utdelning ur bolaget. Även om en stor del av kakan givetvis går till skatt så är det något jag är stolt över att kunna bidra med. Det som blir kvar ger mig den frihet och de möjligheter jag vill ha för ett liv som är i enlighet med vad jag önskar. Sen är det ju också så att jag för att tjäna mycket pengar också får spendera rätt mycket pengar på luncher, på dyra kläder, på pendling, på att köpa hushållsnära tjänster för att orka/hinna jobba så mycket som jag önskar, på service i stallet för att hinna ha häst osv. Men: jag jobbar hellre mkt med det jag gör och betalar för tjänster även om det kanske är ett nollsummespel i slutändan och anser mig priviligierad att kunna göra dessa val.
Jag hade aldrig orkat med stressen och pressen som t ex ditt jobb innebär. Jag hade varit helt sönderstressad och dessutom inte kunnat ha ett liv utanför jobbet pga totalt slutkörd. Tur att att ni är några som pallar 😁
 
Har 26400 på en heltidslön men har lägre kontrakt. Har årsarbetstid och ingen ob att tala om. Övertid finns inte. Jobbar statligt.

Har höjt min egen lön en hel del men ligger tyvärr lågt jämfört med kollegor i "branschen har jag insett. Har stort ansvarsområde. Är 40 år.
 
Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?

Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.

Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
Ja precis. Och det är därför såna här diskussioner kan bli så ensidiga och inte representativa för vad folk egentligen tjänar.
 
Jag hade aldrig orkat med stressen och pressen som t ex ditt jobb innebär. Jag hade varit helt sönderstressad och dessutom inte kunnat ha ett liv utanför jobbet pga totalt slutkörd. Tur att att ni är några som pallar 😁
En vänjer sig. ;) Skämt åsido, jag tror att nyckeln till att det ska funka att ha grav konsultsjuka (aldrig säga nej typ) och samtidigt vilja ha en fritid och familj är ett jämställt förhållande, en jämställd arbetsplats och arbetsgivare och kollegor som har ens rygg. Hade inte pallat mitt jobb som ensam kan jag säga, jag behöver mitt kollegiala skyddsnät. Sen är jag grym på att slappa när jag väl slappar också. Jobbar som princip aldrig helger (förutom kanske liiiite söndag kväll :D ) t.ex. och slutar nästan alltid tidigt på fredagar för att få lång helg med familjen. Då kan man orka långa dagar under en del av resten av veckan. Sedan är det ju också så att jag jobbar inte idag, som senior, alls lika galet mycket som jag gjorde som ung och ny, allt går snabbare nu med den erfarenhet jag fått genom åren och ångesten över att göra fel är inte alltid lika närvarande i alla fall. ;)
 
Vet inte om jag kommer ihåg rätt nu men var det inte du som höll på att gå in i väggen förra sommaren och knappt kunde ta semester på grund av en helt galen arbetsbelastning?

Det låter inte jättedrömmigt.
Arbetsgivaren är bra så tillvida att det är ett tydligt klimat och miljöfokus. Jag kan vara stolt när jag säger var jag jobbar. Att man inte värderar sina medarbetare är tråkigt och ngt som jag vet att åtminstone vissa i ledningen jobbar med att få bukt med. Frågan är om de lyckas.
 
Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?

Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.

Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
Jag kommer inte heller att få det så fett framöver. Tror jag landar på under 10000 brutto från a-kassan. Det är ingen summa jag klarar mig på. Men jag har inte fått besked än.
 
Senast ändrad:
Ser man enbart på vad jag behöver för att leva det liv jag vill så har jag inget att klaga på. Jämför man med den arbetsinsats som krävts så känns det inte tillräckligt. Lönestegen uppåt är bedrövlig och byte av arbetsgivare är praktiskt taget omöjligt. När det är Regionen som räknas som arbetsgivare så kan jag byta mottagning bäst jag vill, löneförhandla får jag ändå inte.

Jag visste detta när jag valde utbildning men det påverkar mig mer än vad jag trodde. Visst finns det tjänster utanför Regionen (med högre löner) men det innebär ett byte av inriktning och arbetsuppgifter som jag inte är intresserad av. Att utbilda sig till mitt yrke är en förlustaffär ur ett livsperspektiv, det har man räknat på. Jag tjänar fortfarande, efter fyra års universitetsstudier och fem år i yrket, inte mer än jag gjorde på mitt okvalificerade tågjobb som 19-åring.

Jag är väldigt, väldigt glad i mitt jobb och än så länge så är det fortfarande värt det. Men lönen och, framför allt, löneutvecklingen är något jag faktiskt har svårt att förlika mig med. Lönen för mödan uteblir, i bokstavlig bemärkelse.
 
Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?

Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.

Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
Jag håller med. Och pga ditt inlägg så skriver jag. Kanske kan jag lättare göra det för att jag kommer från ett bra utgångsläge? Vet inte.

Efter en längre sjukskrivning (vilket gör att fackets försäkringar osv upphört för länge sedan) får jag ut knappt tio tusen.

Jag väntar på ett beslut från försäkringskassan som täcker merkostnaderna pga sjukdom och då kommer 2800 till i månaden in. Det blir en himla skillnad! 10 är svårt men nästan 13 känns oerhört lyxigt.

Mitt jobb ger 37300 netto, vilket jag alltid känt mig så oerhört privilegierad att ha, men med lite sgi-strul på det så blev det annorlunda nu.

Löneutvecklingen är däremot usel. Jag ligger 11000 över min ingångslön för 17 år sedan och ca 4000 över nyanställdas ingångslön. Att det ändå är såpass beror mycket på att jag alltid fått högsta löneökningen i företaget (med typ 1,5% årligen).
 
Jag fyllde i den slutliga lönen jag får. Vilket är strax över 30. Min grundlön ligger under 30, men vi bussförare i Stockholm (och några fler stora städer tror jag) får ett extra tillägg och då går den upp över 30. Sen får vi nästan alltid OB eller/och ett extra tillägg för ramtider över 10 h.
Har lite skiftande, men ca 32. Då har jag högsta lönen på stegen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 120
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 270
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 425
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp