Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Som rubriken lyder - vad har Buke i lön? Är ni nöjda med er inkomst?
Jag är inte helt nöjd men inte heller missnöjd. Har mycket pengar över till sparande/nöjen efter alla utgifter varje månad men det är tack vare att min man har ett högavlönat yrke och tjänar mer än dubbelt så mycket som mig.
 
ehm.. Jag oversatte min GBP lon till svenska, och det var en halsosam summa..

Jag ar konsult i London, och har varit sa i 6 ar. Det ar latt att bli blind pa siffrorna nar man ror sig i en miljo med overlag hogt lonelagen och hoga levnadskostnader (framforallt bostad). Jag sparar dock halsosamt varje manad och har en insats undansparad, men letar inte aktivt bostad i nulaget pa grunt av:

* Rantelaget - ligger nu pa runt 6%..! (och forvantat prisavtappning)
* Letar nytt jobb - en sak i sander
* Vill jag verkligen stanna i UK, vilket mer och mer kanns som en sjunkande o?

Jag räknade också om min lön till svenska kronor och det blev en slags fantasisumma som inte riktigt speglar reallönen i det land jag bor (DK) 😲. Så jag kände inte riktigt att det var relevant att svara på själva omröstningen i starten av tråden 😊.

Med det sagt så är jag just nu nöjd med min lön, den är ganska hög sett mot medianlönen i landet, men jag har också en lång utbildning och ca 10 års erfarenhet i yrket. Har precis fått en chefsposition i företaget och höjde lönen en del där. Har jobbat på samma företag i 3 år och har höjt lönen med 12.000 danska kronor (ca 17.500 SEK) i den perioden, bland annat genom att bli erbjuden nya positioner genom intern rekrytering två gånger 😊.

Hushållets totala inkomst är dock inte jättehög, eftersom min partner är förtidspensionär. Men vi klarar oss mer än väl ändå, bland annat eftersom vi inte har barn och bor i hyreslägenhet samt att jag har firmabil 😊. Vi vill gärna köpa hus så snart som möjligt, men har pausat detta pga. världssituationen och ränteläget.
 
Jag har ut ~13000 sek efter skatt via mitt huvudsakliga jobb skulle jag tro, men jobbar sedan extra på sidan om och slutar på runt 17000 kanske. Då jobbar jag sju dagar i veckan. Jag tycker det är helt vansinnigt underbetalt med tanke på hur sjukt slitigt (och viktigt!) arbetet är. Jobbar med lokalvård.
 
Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?

Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.

Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
Om du tittar på hur folk röstat i den här tråden, så ser resultatet hyfsat normalfördelat ut, med högsta stapeln på mellan 30 och 40 tusen kronor, där faktiskt både medel- och medianlönen i Sverige ligger. Så jo, det är nog hyggligt representativt!
 
Som rubriken lyder - vad har Buke i lön? Är ni nöjda med er inkomst?
Jag tjänar bra för den utbildning jag har. Kommer få upp lönen när jag disputerar, men i övrigt kan jag inte påverka lönen så mycket (anställd i region). Tjänar dock mer än dubbelt så mycket som när jag var nyutexad för 13 år sen, men som flera andra sagt, den första lönen (20800) fick mig att känna mig rik! Vi har en hyfsat bra inkomst i hushållet (ca 100000 brutto) men vi har oxå rätt dyra vanor. Är ändå tacksam att vi bor hyggligt billigt och har lätt att dra ner på kostnaderna om det går helt åt helvete med världen 🙄
 
Jag förstår givetvis att jag inte kan förvänta mig en ingångslön på 30papp när det handlar om ett jobb som inte kräver flerårig utbildning (även om jag gått fler kurser i bruket av städkemikalier. ;) ) men liksom inom vården vore det trevligt om arbetgivare insåg hur mycket som bär och brister på vanligt fotarbete också.
Jag hade säkert kunnat utbilda mig och tjäna mer, men det är så enkelt att ett liv inom administration eller högre poster inte passar mig - fy sjutton liksom! Inte för alla pengar i världen! :D Kudos till er som pallar!
Men lite mer till levnadsstandard så att en kunde ha ledigt också vore trevligt.

Sedan bor jag i UK där lönerna generellt är snäppet lägre, men det var inte jättevettiga löner när jag jobbade inom lokalvård i Sverige heller. :)
 
Jag förstår givetvis att jag inte kan förvänta mig en ingångslön på 30papp när det handlar om ett jobb som inte kräver flerårig utbildning (även om jag gått fler kurser i bruket av städkemikalier. ;) ) men liksom inom vården vore det trevligt om arbetgivare insåg hur mycket som bär och brister på vanligt fotarbete också.
Jag hade säkert kunnat utbilda mig och tjäna mer, men det är så enkelt att ett liv inom administration eller högre poster inte passar mig - fy sjutton liksom! Inte för alla pengar i världen! :D Kudos till er som pallar!
Men lite mer till levnadsstandard så att en kunde ha ledigt också vore trevligt.

Sedan bor jag i UK där lönerna generellt är snäppet lägre, men det var inte jättevettiga löner när jag jobbade inom lokalvård i Sverige heller. :)
Fast det finns jobb i Sverige som ger över 30 papp i ingågnslön utan utbildning, du behöver inte ens gymnasiet.
 
Jag har egentligen ingen utbildning alls (inte ens avslutat gymnasiet!) , men jobbar som vårdbiträde och håller på att utbilda mig till undersköterska. Jag har idag en lön på 24.900kr, plus ob, så brukar få ut runt 21.000kr. Jag ska väll iallafall få upp lönen några tusenlappar när jag är färdigutbildad undersköterska.

Jag har tidigare jobbat som personlig assistent, och tjänat bättre. Jag tänker att jag väntar och se vad jag får i lön där jag är nu den dagen jag är färdigutbildad, blir jag inte nöjd så kollar jag med assistansen igen, även en undersköterskeutbildning där är ofta högt prioriterat, och i mitt tycke, möjlighet till bättre arbetstider. Jag jobbar hellre långa pass med möjlighet till mer ledighet!

Däremot så är ju assistansen mer risky, min förra brukare gick bort efter att jag jobbat där i 12 år, och när brukaren går bort slutar uppdraget och jag blir arbetslös med 4 veckors uppsägningstid. Det suger. Nu är jag ju fast på kommunen iallafall, och även om jag inte skulle behövas längre där jag är idag så sätta jag på något annat boende. Inom vården så lär man då aldrig bli arbetslös! 😅
 
Fast det finns jobb i Sverige som ger över 30 papp i ingågnslön utan utbildning, du behöver inte ens gymnasiet.
Visst finns det, men det är ingenting jag förväntar mig. Det är helt okej att insats in ger lön ut. Tre-fyra-sex år i utbildning ska visa sig i lönen.


Jag tjänade bra inom metallindustrin utan utbildning, men det jobbet är inte tvärhittat inom vettigt avstånd och som fungerar med djuren i mitt liv. Det förändrar hur som helst inte det faktum att arbetet jag gör nu är grymt underbetalt.
 
Visst finns det, men det är ingenting jag förväntar mig. Det är helt okej att insats in ger lön ut. Tre-fyra-sex år i utbildning ska visa sig i lönen.


Jag tjänade bra inom metallindustrin utan utbildning, men det jobbet är inte tvärhittat inom vettigt avstånd och som fungerar med djuren i mitt liv. Det förändrar hur som helst inte det faktum att arbetet jag gör nu är grymt underbetalt.
Funderar ibland på om ansvaret jag har på jobbet visar sig genom lönen.
 
Just nu CSN. Kom från 28” .
Hoppas när jag är klar med utbildningen komma ut på 33”-35” någonstans. Och inom de närmsta åren efter ta mig upp mellan 35”-45”. Om jag arbetar och arbetar heltid såklart. Programmerare i Stockholm, så känns inte omöjligt.

Redan 30” känns som en lön jag aldrig ens kunde föreställa mig.

Väldigt intressant nu med en nära som är under 30år och har gått från ca 30” till 67” på 6år (även där programmering). Räknar det också som helt naturligt med att gå upp till ca 90”-120” mellan yrke och familjeföretag framöver och jag bara O_o:eek:

Dessa människor finns? 😅
 
Oki. Att man sorterade bort extremerna visste jag inte.
Jag misstänker att vi skriver förbi varandra. För en median så sorterar man bort ALLA utom den som är exakt i mitten av alla observationer.

Går att göra enkla exempel på varför det ena är mer rätt än det andra när det gäller just löner. Om man nu är överens om vad som är rätt i frågan :)
 
Jag misstänker att vi skriver förbi varandra. För en median så sorterar man bort ALLA utom den som är exakt i mitten av alla observationer.
Du skrev "eftersom man räknar bort supermiljonärslönerna och tar en faktisk lön ur exakta mitten."
Jag räknar supermiljonär som extremer? Så det du skriver stöder väl det jag skrev?

Eller så är det dags att gå och lägga sig. 😴 :D
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 572
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 933
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp