Vad i hela friden gör vi? (Del XII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kremerar jag känsliga dokument från jobbet. Onödigt att ödsla ström på något som kan ge värme i pannan.
:D
Jag brukar få några säckar strimlade och även ostrimlade dokument från en myndighet att kremera varje vinter, sånt som få vet om men som absolut inte får komma ut och eftersom värmeverket nu är ombyggt för andra bränslen så går det inte att köra säckarna dit och i brännbart-containern på tippen får dom absolut inte hamna. Strimlat är toppen att tända i pannan med och så staplar jag påsarna med ostrimlat ovanpå veden, blir inte en flinga kvar sen. :D
 
Gah.
Blandade i en utgången men till synes OK creme Fraiche i bröddegen.
Den jäser inte det minsta och nu i ugnen så luktar den helskumt.

Fan. en hel literdeg åt skogen.
 
Dags att pälsa på både sig själv och hunden och ta en underbar kvällspromenad i snön :love:

En av orsakerna till att jag inte köpte ny hund då Loppa somnade in 1995, Lägenhet och hund som gör att man måste ut själv morgon och kväll i stället för att bara öppna dörren, satte stopp.
Gillar inte ens gå ut och starta lastbilen/värmaren en timme innan avresa eftersom det biter i kinderna.
 
Gah.
Blandade i en utgången men till synes OK creme Fraiche i bröddegen.
Den jäser inte det minsta och nu i ugnen så luktar den helskumt.

Fan. en hel literdeg åt skogen.
Det är inte jästen då som tappat kraft? Bröddeg kan man ju blanda i vad som helst och den jäser ändå men kan ta timmar på sig ibland och lukten ska man inte bry sig om, gammal eller taskig jäst luktar illa när brödet gräddas men färdiggräddat så smakar och luktar det som det ska.
 
Det är inte jästen då som tappat kraft? Bröddeg kan man ju blanda i vad som helst och den jäser ändå men kan ta timmar på sig ibland och lukten ska man inte bry sig om, gammal eller taskig jäst luktar illa när brödet gräddas men färdiggräddat så smakar och luktar det som det ska.
Jästen hade 18 jan som sista datum så det borde inte vara nåt skumt med den?

Däremot var creme fraichen rejält gammal men eftersom den inte var grön eller missfärgad på annat sätt så bara värmde jag den och lät den vara hälften av degvätskan.

Nåväl. Den får grädda klart. Kanske kan jag skära den väldigt tunt och äta ändå. Vi får se vad det smakar.

...för inte kan det väl vara något skumt i urgammal creme fraiche som ser ok ut?
 
Jästen hade 18 jan som sista datum så det borde inte vara nåt skumt med den?

Däremot var creme fraichen rejält gammal men eftersom den inte var grön eller missfärgad på annat sätt så bara värmde jag den och lät den vara hälften av degvätskan.

Nåväl. Den får grädda klart. Kanske kan jag skära den väldigt tunt och äta ändå. Vi får se vad det smakar.

...för inte kan det väl vara något skumt i urgammal creme fraiche som ser ok ut?
Nej definitivt inte, det är ju bara en syrad mjölkprodukt som innan den "pajar" släpper vassle ifrån sig på ytan och surnar lite. Det är nog mjölksyran som hämmade jäsningen misstänker jag.
 
Jästen hade 18 jan som sista datum så det borde inte vara nåt skumt med den?

Däremot var creme fraichen rejält gammal men eftersom den inte var grön eller missfärgad på annat sätt så bara värmde jag den och lät den vara hälften av degvätskan.

Nåväl. Den får grädda klart. Kanske kan jag skära den väldigt tunt och äta ändå. Vi får se vad det smakar.

...för inte kan det väl vara något skumt i urgammal creme fraiche som ser ok ut?

Mjölkprodukter som är baserade på grädde, brukar endast tillföra extra alkohol i degen, så det är nog enbart lukten som är skum, typ söt fistel. Brukar inte vara något farligt.
 
Nej definitivt inte, det är ju bara en syrad mjölkprodukt som innan den "pajar" släpper vassle ifrån sig på ytan och surnar lite. Det är nog mjölksyran som hämmade jäsningen misstänker jag.
CF brukar funka utmärkt i bröddeg.
Däremot blev det inte bra den gången jag hällde i en halvliter yoghurt.

Nåväl. jag har frukostbröd till imorgon. Det var bara för att jag hade gott om tid som jag tänkte att jag skulle baka idag. Suck.
 
Hade tänkt mig stanna inne efter att ha kommit hem som en djupfryst fiskpinne men kära sambon övertalade mig att åka in till stan för att äta middag. Nu är vi tillbaka hemma mätta och belåtna :)
 
Jäkla skit... har så ont i ryggen nu. :down:
Jag skulle egentligen inte ha ridit idag på värdinneträffen, men det var en tjej som inte ville rida den hästen hon blev tilldelad så jag fick rida.
Det var när vi skulle galoppera som det hände något, tror jag studsade till i sadeln, då den hästen har svårt att fatta galopp, och det var som att något i ryggen knäcktes till och nu gör det jätteont i ländryggen.
Knappt så jag kan böja mig, har nu tagit värktablett och sitter så rakt som möjligt med vetekudde bakom ryggen.
Hoppas jag kommer ur sängen imorrn. :nailbiting:
 
En av orsakerna till att jag inte köpte ny hund då Loppa somnade in 1995, Lägenhet och hund som gör att man måste ut själv morgon och kväll i stället för att bara öppna dörren, satte stopp.
Gillar inte ens gå ut och starta lastbilen/värmaren en timme innan avresa eftersom det biter i kinderna.

Jag tycker inte att det är ett liv för ett hund att bara bli utsläppt på tomten, även när jag bodde i hus så fick hunden minst en promenad om dagen.

Jag tycker det är skönt att röra på sig även när det är kallt ute bara man klär sig vettigt så man slipper frysa. Men jag jobbar ju inte så jag får ingen annan motion än hundrastningarna på dagarna. För mig är hans sällskap ute rätt viktig, synd bara att han är så tjockskallig och inte vill jobba mer med huvudet och träna lydnad som jag vill. Han blir döv och äter inte godis då.....

Ikväll var vi ute 1 timme och hade turen att träffa på andra småhundar i rastgården på slutet av promenaden så nu kommer både matte och hund att sova gott i natt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 395
Senast: cili
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 699
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 388
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp