Ska äta kvällsmacka, dricka varm mjölk och titta på farmen 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@ainasoja - den kan få bo hos mig!![]()
Ja, jag har ingen aning, jag går ju på vad jag hört från andra. Jag har aldrig varit där själv, men skulle va kul att besöka det någon gång för att uppleva norrland på riktigt.![]()
Blev så sugen på en kebabrulle![]()
Nu ska vi se, stämmer det som någon säger att norrland börjar redan efter uppsala eller var det gävle... har för mig det sträcker sig rätt långt söderut väl?Jag har mest upplevelser av Norrbotten, Lappland och Tornedalen. Är uppvuxen utanför Kiruna, flyttade till Luleå som 16 årinig och sedan har vi tja vad ska man kalla det... hus, stuga, familjegård eller nåt sånt i Tornedalen.
Brukar dock inte besöka mina hemtrakter så ofta, jag saknar inte den delen av mitt liv på något sätt däremot är jag ofta i Luleå och i Tornedalen.
Norrland är stooooort!
Jag läste kanelbulle första gången![]()
Nu ska vi se, stämmer det som någon säger att norrland börjar redan efter uppsala eller var det gävle... har för mig det sträcker sig rätt långt söderut väl?
Lägger in telenr jag fick idag av handläggaren hos polisen, ser vi denna personen så ska vi ringa och vänta på radio bilen ! Satt bara på polisstationen i 2 timmar innan jag fick mobilen tillbaka och ett förhör under tiden
Ja tror Svealand är väl minst av hela Sverige och sen kommer Götaland och störst Norrland.Norrland är typ 60% av Sveriges yta så jo det sträcker sig ganska långt norrut. Är dock asdålig på gränser och landskap mm men typ norr om Gävle är Norrland.
Jag mötte nyss en räv bara två meter ifrån mig vid hönshuset![]()
Meh.
Kvällsmaten smakade BARA salt, en boende ville inte äta p.g.a att det inte smakade bra.
Det syntes lång väg, det är en som annars äter det mesta utan ett ord, och nu gick det inte alls.
En anhörig satt med och ba "joo! ät nu, köttgryta som är så gott!"
Jag hade god lust att be personen smaka själv.
Kan man inte bara respektera när någon rent ut säger "jag vill inte ha mer?" vi kan när som helst be om fil/smörgås/gröt om vi blir hungriga så det finns liksom ingen mening med att tvinga i sig mat för den sakens skull.
(jag vet, eftersom det händer rätt ofta att jag ber om alternativ... Till lunch idag var det isterband, igår bruna bönor och fläsk
Maten är inte dålig, bara att den är anpassad för de äldre...
Dessutom ALLTID, alltid potatis till. Jag är så äckligt less på potatis nu![]()
Ja tror Svealand är väl minst av hela Sverige och sen kommer Götaland och störst Norrland.
5 mil norr om UppsalaNu ska vi se, stämmer det som någon säger att norrland börjar redan efter uppsala eller var det gävle... har för mig det sträcker sig rätt långt söderut väl?
En tumregel jag använder med ALLA kryddor (om jag använder recept vill säga) är: Använd halva mängden mot vad receptet säger, smaka av, och tillsätt sedan vad som behövs för en välbalanserad smak.
Sitter på jobbet och har tittat på en dokumentär om nazityskland mellan tågen. Jag hoppas verkligen att jag o Syster kommer iväg till Polen i sensommar/höst. Vi skulle åkt i mars men eftersom Syster fått diabetes så sköt vi på resan ett tag.
Hela Dalarna ligger i Svealand.Vi brukar alltid säga att Dalälven är gränsen till norrland. Om det är helt korrekt vet jag inte.