Vad kan man äta till frukost?

Vardagar:
1 kokt ägg
1 portion proteingröt
1 kopp te

Helger:
Alltid, kokt ägg och så varierar jag, kanske müsli med yoghurt, ostmacka, färskpressad apelsinjuice.

Om jag inte äter helt vanliga ostmackor så kör jag lite gott och blandat.
Ibland käkar jag några tacoskal med diverse fyllning, färskost/ champinjoner/tomat och tacosås etc.
Ibland steker jag lite bröd i stekpannan (lingongrova) smular ner grönsaksbuljong vitpeppar chili och äter med alltifrån lite riven parmesan till ajvar stark.
Ibland käkar jag chips eller ostbågar 🙈

Jag älskar även varm mat på morgonen men är alldeles för lat för att göra pannkakor och liknande.
Annars äter jag det mesta förutom allt som har med flingor att göra, jag fullständigt avskyr den tiden av frukost.

Jag äter knäckemackor (plural. En är för lite) med varierande pålägg (ost, keso, leverpastej, kalkon). I vanliga fall är det no-no på yoghurt till frukost hemma vardagar då jag blir illamående, men på hotellfrukost och nu som gravid går det bra att addera det. Om jag inte äter en riktigt matig frukost (och det orkar jag inte till vardags, då går jag upp för tidigt för det) så räknar jag inte med att stå mig till lunch utan blir ett mellanmål eller frukt på förmiddagen. Jag skulle satsa på att äta antingen hela frukostmålet lite senare eller dela upp det. På vissa arbetsplatser har jag fått frukost på jobbet och beroende på tidpunkt har jag antingen ätit något litet hemma och sen på jobbet om frukosten är lagd lite senare eller om arbetsdagen startat med frukost har jag inte ätit något hemma, men då är jag såpass igång att jag kan äta lite mer när jag kommer till jobbet.
Vem äter ens en knäckemacka 🤣
Kan det göra någon skillnad mellan att äta frukost eller inte äta alls.
Jo jag vet min syster var sån som åt en macka på morgonen.

Ägg antigen äggröra med ost, omelett med ost, äggsmör, stekta eller äggröra med fetaost i ugn. Tillbehör är bacon (nitrit fri), köttbullar och/eller korv eller annat kött.
Jobbar jag dag blir frukost kl 9 på jobbet.

Jag kan inte äta frukost alls sådär generellt, men när jag började väldigt tidigt och det var för långt till lunch körde jag med olika smoothies. Tunna och drickbara med typ apelsinjuice som bas. Ofta med grönt i.

Till frukost har det blivit 2 rostade mackor med varsin salami skiva samt ett glas äppeljuice de senaste åren.

På vardagarna blir det sedan till lunch 3 (ibland 4) knäckebröd med ost samt en kopp te.

Den "riktiga" måltiden under dagen blir middagen.

Jag skrattar åt mig själv inte andras matvanor :)
Att jag är så jävla glupsk 🤣

Jag tycker, personligen, att knäckemackor mättar väldigt dåligt. Jag kan äta hur många som helst innan jag blir det minsta mätt. Vanligt bröd mättar mer tycker jag. Men det är ju gott med knäckemackor!

Jag tycker inte om att äta direkt på morgonen när jag går upp tidigt men mår bra av att äta innan lunch så jag har delat upp min frukost i två. Jag går upp 05.50 och äter min första frukost på jobbet mellan 07-07.30. Just nu kör jag på proteinpuddingar från Propud men även burkyoghurt eller kvarg funkar. Sen vid 09.00 när det är frukost på jobbet äter jag två knäckemackor med smör. Då håller jag mig jämn till lunchen vid 11 :)

På helgerna är frukosten lite senare vid typ 9-10. Då äter jag två knäckemackor, antingen med kokt ägg och dillkaviar eller kycklingpålägg (cajunkyckling är min favorit) och gurka. En kopp yoghurt till det.

Håller mig inte mätt så länge på bröd, så jag brukar vanligtvis äta något av följande:
- grekisk yoghurt med frukt
- naturell yoghurt med müsli (utan tillsatt socker)
- fil och müsli
- chiapudding med frukt eller bär

På helgerna äter jag däremot gärna en ostmacka och ett ägg. Rätt ofta blir det faktiskt knäckebröd, nu när jag tänker efter.

Vem äter ens en knäckemacka 🤣
Kan det göra någon skillnad mellan att äta frukost eller inte äta alls.
Jo jag vet min syster var sån som åt en macka på morgonen.
🙋🏼‍♀️

Som framgår i trådstarten äter jag vanligtvis bara en knäckemacka, och för mig gör det absolut skillnad mot att inte äta något alls.

Dock håller jag mig mätt längre om jag äter (ett) mjukt bröd. Men knäcke är bättre för min mage.

Liknande trådar

Mat Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 238
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 233
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i... 2
Svar
36
· Visningar
2 246
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka