Vad kan man äta till frukost?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sasse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 5 189

Bukefalos 30 år!

Ofta äts två smörgåsar med valfritt pålägg. Antingen knäcke eller mjukt bröd beroende på vad som finns hemma. Ibland blir det Keso med tex grönsaker, groddar eller så. Eller yoghurt/ fil med något till.
Blir lite olika då jag blir sugen på olika saker i perioder. Svårt att äta precis samma hela tiden.😅

Ska jag iväg tidigt och jobba blir det oftast bilfrukost: en drickkvarg eller en proteinbar. Och sen om det är aktuellt med 9-fika brukar jag komplettera med typ en smörgås eller frukt. Eller en bar.

Känner mig så avundsjuk på er som kan äta så mycket olika gott på morgonen. Brukar funka när jag har hotellfrukost att äta lite extra gott och blandat. Men hur ofta är man där. Hemma har jag inte alls samma aptit. :meh:

Jag tycker, personligen, att knäckemackor mättar väldigt dåligt. Jag kan äta hur många som helst innan jag blir det minsta mätt. Vanligt bröd mättar mer tycker jag. Men det är ju gott med knäckemackor!
Jag har samma problem med bröd generellt, det mättar ingen lång stund alls. Jag skulle kunna okynnesäta många mackor på raken om jag fick för mig. Det enda jag känner mättnad av är min kompis hembakta bröd som är proppfullt av frön och annat gott. Fast det har kanske mycket att göra med att hon serverar det med brie, ädelost, marmelad etc så det blir fullkomlig lyxfrukost när jag hälsar på :angel:

Ofta äts två smörgåsar med valfritt pålägg. Antingen knäcke eller mjukt bröd beroende på vad som finns hemma. Ibland blir det Keso med tex grönsaker, groddar eller så. Eller yoghurt/ fil med något till.
Blir lite olika då jag blir sugen på olika saker i perioder. Svårt att äta precis samma hela tiden.😅

Ska jag iväg tidigt och jobba blir det oftast bilfrukost: en drickkvarg eller en proteinbar. Och sen om det är aktuellt med 9-fika brukar jag komplettera med typ en smörgås eller frukt. Eller en bar.

Känner mig så avundsjuk på er som kan äta så mycket olika gott på morgonen. Brukar funka när jag har hotellfrukost att äta lite extra gott och blandat. Men hur ofta är man där. Hemma har jag inte alls samma aptit. :meh:
Jag vaknar ofta döhungrig! Även när jag måste gå upp svintidigt typ kl 03 för att hinna med ett flyg.
Att inte äta frukost är förödande för mig. Då blir jag yr och illamående efter ett tag och magen känns som ett stort tomt hål som skriker efter mat 😅

Jag tillhör dem som har svårt för att äta direkt på morgonen, både pga bristande aptit och att morgontröttheten gör varje extra minut eller moment på morgonen omöjligt. 😴 Äter därför aldrig frukost när jag ska till jobbet, men jobbar jag hemifrån eller är ledig brukar jag äta när jag varit vaken någon timme.

Idag blev det en favorit som är knäckebröd (alltid sur-rut), avokado, tomat, keso och lite olivolja. Typ omöjligt att äta som macka på ett värdigt sätt så jag brukar ha allt på en tallrik och så skeda upp en munfull i taget på brödet som sen ändå går i tusen bitar eftersom det är just rut-varianten. 😆

Håller mig mätt mycket längre på det än t.ex. knäcke med philadelphia, ost och tomat som är en annan favorit.

Annars äter jag lite okonventionellt gärna nån enkel sallad till frukost, vanligaste är gurka, tomat, fetaost, olivolja. Det är för mig "enkla" smaker att få i sig på morgonen, inte mycket kolhydrater så höjer blodsockret minimalt och fettet i osten och oljan gör att det ligger stabilt utan att sjunka fram till lunch (har diabetes så ser de exakta kurvorna).

Tar en proteinshake direkt när jag vaknar (5.30-6.00) sen äter jag frukost på jobbet vid 8.30-9.00 då oftast overnight oats.

Jag kan inte äta frukost alls sådär generellt, men när jag började väldigt tidigt och det var för långt till lunch körde jag med olika smoothies. Tunna och drickbara med typ apelsinjuice som bas. Ofta med grönt i.

Jag läste gröt i. :crazy: Men eftersom inlägget kom precis efter diskussionen om att man inte ska påpeka vad andra äter så scrollade jag snabbt vidare. Var tvungen att gå tillbaka nu och kolla om du verkligen skrev gröt. :rofl:

Men grönt låter mer ätbart i mina ögon. Typ spenat.

För att svara på trådens fråga så är jag hopplöst dålig på att komma igång och äta på morgonen. Får ibland hungerkänslor men ignorerar jag dem går de över.

Men jag försöker äta frukost, även om det blir en timme eller två efter att jag vaknat. Oftast är det några rågrut med färskost eller skinka och grönsak ovanpå. Dricker vatten till. Men jag tycker egentligen inte att jag blir mätt, bara less på att äta.

Ska faktiskt träffa dietist om några veckor och hoppas på lite tips där.

Jag är inte heller något stort frukostfan, men nu när jag jobbar nästan uteslutande hemifrån funkar det eftersom jag kan vänta en timme eller så efter att jag stigit upp innan jag äter något. Oftast blir det något av följande:

• Keso med frukt och en klick osötat nötsmör. Ibland blandar jag keson med grekisk yoghurt för att få upp fetthalten (och därmed öka mättnaden)
  • Havregrynsgröt med frukt och en klick osötat nötsmör
  • Rostad fullkornsmacka med osötat nötsmör och äpple
  • Smoothie på grekisk yoghurt, bär, spenat, vassleprotein, havregryn, chiafrön och kefir.
Ja, jag gillar nötsmör :D Det är för mig ett väldigt bra sätt att både göra saker godare och mer mättande.

Jag är inte heller något stort frukostfan, men nu när jag jobbar nästan uteslutande hemifrån funkar det eftersom jag kan vänta en timme eller så efter att jag stigit upp innan jag äter något. Oftast blir det något av följande:

• Keso med frukt och en klick osötat nötsmör. Ibland blandar jag keson med grekisk yoghurt för att få upp fetthalten (och därmed öka mättnaden)
  • Havregrynsgröt med frukt och en klick osötat nötsmör
  • Rostad fullkornsmacka med osötat nötsmör och äpple
  • Smoothie på grekisk yoghurt, bär, spenat, vassleprotein, havregryn, chiafrön och kefir.
Ja, jag gillar nötsmör :D Det är för mig ett väldigt bra sätt att både göra saker godare och mer mättande.
Älskar nötsmör! 😍 Mandelsmör är min favorit, köper den från Pändy som är i smidig tryckflaska. Gör eget då och då.
Eller Pändys cashewsmör.

Jag tycker, personligen, att knäckemackor mättar väldigt dåligt. Jag kan äta hur många som helst innan jag blir det minsta mätt. Vanligt bröd mättar mer tycker jag. Men det är ju gott med knäckemackor!
Funkar bäst som tillbehör till viss husmanskost tycker jag

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)
  • Den perfekta mackan efter aktivitet
  • Recept med baljväxter - när man inte tycker om dem

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat