Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

break_a_leg

Trådstartare
Numera så måste väl i princip alla inackoderingsstall ha tllstånd för sin verksamhet?

Hur noga är ni när ni hyr stallplats av någon annan? Kontrollerar ni om stallägaren(eller den som är ansvarig för verksamheten) har tillstånd för sin verksamhet? Bryr ni er om om ni betalar stallhyran vitt eller svart?
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Jag har inte läst reglerna nyligen, så de kan mycket väl ha ändrats sedan dess. Men under 2008 hade vi ut en inspektör till stallet jag då hade hästen (pga en närboende fått för sig att hästarna var ute dygnet runt mot reglerna). Enligt denne behövde man endast tillstånd om stallet hyste X hästar eller fler. Om detta stämmer, behöver inte mindre stall ha tillstånd för att få hyra ut boxplatser.
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Är det inte 4 stallplatser? Många stall är ju större än så...
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Saxat från länstyrelsens sida...

Tillstånd krävs om du:

håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
föder upp 4 eller fler hästar per år
upplåter 4 eller fler hästar per år
säljer 4 eller fler hästar per år från sin egen uppfödning
säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar
använder hästar i ridskoleverksamhet
använder hästar i yrkesmässig verksamhet
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Håller fyra hästar, enligt tidigare inlägg (efter det jag svarar på just nu ;)). Har man ett mindre stall (säg..5 boxar), men inte nyttjar fler än 4 för hästar, tolkar jag det som att tillstånd inte är nödvändigt för att hyra ut lagligt. Absolut ska ju de som behöver tillstånd ha ett sådant.

För att svara på ursprungsfrågan: Ja, jag har kollat att de stall jag haft häst i haft pappren i ordning. (Eller, kollar och kollat. Stall 1 hade jag ridit i under två år, och visste att tillstånd etc fanns när jag skaffade min häst. Stall 2 är av storleken att inget tillstånd behövs. Så, jag har väl egentligen inte behövt kolla upp speciellt mycket :D). Om stallhyran är svart eller vit har jag ärligt talat inte kollat på stall 2, men i stall 1 hade jag koll på läget även där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Numera så måste väl i princip alla inackoderingsstall ha tllstånd för sin verksamhet?

Hur noga är ni när ni hyr stallplats av någon annan? Kontrollerar ni om stallägaren(eller den som är ansvarig för verksamheten) har tillstånd för sin verksamhet? Bryr ni er om om ni betalar stallhyran vitt eller svart?

Jo, jag vill gärna att stallägaren har vita papper, både på att "tillstånd finns om sådant behövs", dvs om stallägaren hyr ut (upplåter) mer än fyra stallplatser, förutom de egna hästarna, samt att jag betalar "vit hyra".

Innan de tydligare riktlinjerna kom, för några år sedan, kan jag villigt erkänna att jag inte var så nogräknad. Trivdes bara häst och jag med övriga hästar, stallkompisar och stallägare så dög det bra för mig.

Men som läget är idag med tydligare regler och bättre kontroller både för djuren och ägarnas bästa, bör man nog vara mer om sig och kring sig. :bow:

/IH
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Hej!

Jag kollar hagar, fodringstider, analys på fodret och hur ridmöjligheterna är. Om toa finns och hur långt det är till närmsta buss/tågstation.

Tillstånd bryr jag mej inte alls om, faktiskt, men jag har inget emot att betala hyran vitt- fast det är upp till stallägaren.

/Lavinia, står just nu i helkollektiv, där vi alla är lika ansvariga.
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Hej!

Vi är alla medlemmar i en intresseförening, så jag antar att om man ska hårddra det är styrelsen ansvarig i slutändan. Vi arrenderar/hyr stallet av kommunen/kyrkan (vilket det nu är), men dom är iaf inte inblandade alls.

Vi tittar lite på det där med ansvar vid olyckor och liknande just nu. Ridklubben har såklart en försäkring för oss som rider där (om man är medlem i klubben och det måste man vara), men hur det funkar med allt annat är jag lite för dåligt insatt i.

/Lavinia
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

*kl*
Själv har jag nog blivit mer medveten under årens lopp. Jag är ju så gammal att det inte fanns samma regelverk när jag började ha häst som det finns nu.

Tittar man på tex annonser så är det ju få annonsörer som talar om att de har de tillstånd som behövs (det borde ju vara bra att "göra reklam för").
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Jag vill att allt ska vara "vitt". Kan villigt erkänna att jag inte brydde mig om det för ett antal år sedan men idag känns det viktigt.

Övrigt som är krav för min del:
#Mycket utevistelse. Ej mindre än 10h/dag.
#Ej för små rasthagar. Vill att dom skall kunna springa om dom så önskar.
#Bra ridvägar
#Fodringar, in-/utsläpp ska ingå eller gå att köpa sig fritt ifrån.
#Inom min budget givetvis...
#Max 20min med bil hemifrån

Önskemål men ej krav:
#Paddock
#Toalett
#Möjlighet att köpa sig fri från mockning enstaka dagar
#Spolspilta
#Cykelavstånd
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Det viktiga för mig är stor box o stora hagar samt hästvänliga rutiner.
Tillstånd o vit hyra funderar jag inte över.
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Jag måste erkänna att jag aldrig kollat upp några papper, betalar hyran gör jag efter stallägarens önskemål. För mig är det viktiga att min häst tas om hand om på bästa sätt och att vi båda trivs!
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Förut var det viktigaste för oss att det var bra för hästen, någorlunda bekvämt för ryttaren och att det fanns ett ordentligt kontrakt så att man visste att det fanns uppsägning osv.

Numera hyr vi ett helt stall (6 boxar) av en stallägare utan hästar som har tillstånd för uthyrningsverksamhet. Vi betalar alltså en hyra för byggnaden bara och 'förmedlar' de boxar vi inte behöver till samma pris som vi får betala själva. Mycket smidigt och fungerar väldigt bra.
 
Sv: Vad kollar ni upp när ni hyr stallplats?

Har man ett mindre stall (säg..5 boxar), men inte nyttjar fler än 4 för hästar, tolkar jag det som att tillstånd inte är nödvändigt för att hyra ut lagligt.

Fyra häster ELLER FLER. Det innebär att tre hästar är OK utan tillstånd, fyra kräver tillstånd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: Lobelia
·
Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 464
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 029
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp