Vad kostar en höanalys?

B

Bruno

Eftersom stallägaren tycker det är sååå onödigt att analysera hö´t så har jag bestämt att ordna det sjäv.
Kostnad? Vem ska man skicka till -"bästa företaget"?
Tack på förhand:bow:
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Det beror på vad du ska analysera. Om du ska ha det vanliga (MJ, smb.rp, Ca, P) kostar det ca. 300-400 kr. Om du ska ha med alla mineralerna m.m kanske det kostar 500-600.
Iår tror jag vi skickade vårt(hösilage) till svenska foder.:)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Ja det är väl lika bra att analysera "allt"!
tack för hjälpen:bow:
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Ensilage är dyrare att analysera än hö. Åtminstone hos Analycen. Nu vet jag inte priserna i år, men 2002 betalde jag 701:- för ensilageanalys och 649:- för höanalys (inkls moms). (Mj, smb.rp, ca, p mg och k)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Eftersom stallägaren tycker det är sååå onödigt att analysera hö´t så har jag bestämt att ordna det sjäv.
Kostnad? Vem ska man skicka till -"bästa företaget"?
Tack på förhand:bow:

Mina stallägare tyckte så också :smirk: Så jag tog tag i det själv. Kostade ca 650kr för allt med analycen, fick snabbt svar! :) är nöjd! (dock inte nöjd över analys resultatet, men det beror ju på dåligt hö:D )
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Precis därför jag absolut vill ha en analys -misstänker att värdena inte är så jättebra:crazy:
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Precis därför jag absolut vill ha en analys -misstänker att värdena inte är så jättebra:crazy:

Det misstänkte jag om vårat hö också, eftersom hästen min blivit så loj och seg.

Men stallägarna som köper in höet sa att det var bra värden och att det fattades lite protein bara (Dom har inte analyserat, så hur dom kunde veta det är det bara gudarna som vet). JO, tjena vad det stämde då! Inte ens i närheten av några bra värden visade det sig.

Det är värt att analysera, så man inte fodrar på med massa onödigt!
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Jag beställde hel analys på vårt ensilage från vilket labb det nu är som går att beställa via http://salsafoder.se. Tog lång tid innan jag fick svar, svaret skickades till fel adress, jag fick inte det jag hade beställt, fick två kopior och två fakturor, med fullt pris. När jag ringde och klagade blev jag runtkopplad i halva södra Sverige, för att till sist få prata emd en telefonsvarare. Arg som ättika pratade jag in att jag inte tänkte betala två gånger, att jag knappt tänkte betala alls, att jag fått fel och att de skulle ringa mig så vi kunde reda ut det. Detta var i november. De har fortfarande inte ringt.. Jag kunde inte med att inte betala, så jag satte in 300 kr (ord. pris var 400 nånting om jag inte minns fel.). Sista gången jag använder det labbet. Fungerat bra innan, men det här var för dåligt.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Hjortens lab har jag använt flera gånger och varit jättenöjd varje gång. Snabba svar, direkt till e-mejlen och sen även i postlådan.

När jag analyserat med avseende på bara energi och protein (dvs inte tagit med mineralerna Ca, P och Mg) har det kostat mig kring 100-lappen här vid det lokala mejerilaboratoriet dit traktens mjölkbönder skickar in sina foderprover med mjölkbilen. Suverän service där med. Men ett tips för att komma billigt undan, vilket passar suveränt när man har ett mindre parti hö bara men ändå vill veta värdena. Mineralerna brukar inte diffa så där riktigt mycket och inte heller energin, så det är dom gångerna främst det smältbara proteinet jag varit intresserad av.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Ursäkta knapplån... :crazy:

Vill bara ha klart för mig vad som kostar vad m.m (pratar om hösilageanalys och kostnad detta året eller förra) :smirk:

Analycen (med mineraler):
Agrilabb (med mineraler):
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 292
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Amk
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 520
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp