Bukefalos 28 år!

Vad krävs för att bli familjehem/kontaktfamilj?

Miljon

Trådstartare
Jag hoppas det finns någon här som har erfarenhet och kunskap inom det här. Vad krävs av en person/en familj för att få bli familjehem eller kontaktfamilj?
Är det t.ex. helt kört om man själv har diagnoser och en del problem i bagaget? Självklart förutsatt att det är just det, i bagaget, och inte aktuella problem nu.
Krävs det att man själv har ett stort socialt nätverk? Mycket erfarenhet av att arbeta med barn och unga?

Jag vill veta därför att jag själv är intresserad av att i framtiden öppna upp mitt hem för någon annans barn. Jag har dock en del problem med mig själv, och jag tänker naturligtvis absolut inte ens försöka mig på att få godkännande som familjehem eller kontaktfamilj innan jag känner mig 100% stabil i mig själv. Men kommer det vara ett hinder att jag har haft diverse problem? Vilken typ av problem är "värre" och "mindre illa", isåfall?
Det är inget kriminellt eller något som på något sätt riskerar andras hälsa, vill jag påpeka.

Jag undrar också om jag t.ex. behöver gå någon utbildning för att få rätt kunskaper för att bli familjehem, om det är så att man måste ha någon relevant utbildning och/eller yrkeserfarenhet.

Vad behöver jag ha, ha erfarenhet av eller liknande, för att kunna bli aktuell som familjehem eller kontaktfamilj?
 
Man blir ordentligt utredd, utdrag från socialregister, polisregister och kronofogden krävs. Det krävs läkarintyg. Det krävs hembesök och djupintervju, brukar vara enligt Kälvestensmetoden, vilken också tolkas.

Erfarenhet av barn och nätverk är viktiga tillgångar.

Det är bra att börja som kontaktfamilj för att se om detta med att ta emot andras barn i sitt hem passar en. Jag har jobbat med att godkänna familjehem och det har hänt att man efter någon månad som familjehem insett att man tagit sig vatten över huvudet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 664
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 937
Senast: Elektron
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp