Vad krävs för att era hundar ska bli trötta?

Tillbringa en heldag med husse i båtklubben, med bollkastning och traktorkörning, ja då har jag en fullständigt utslagen vovve på kvällen som knappt vill gå upp morgonen därpå
 
Efter ett par timmar lös i skogen med husse/matte på cykel eller häst så att det blir några sträckor i högre hastighet är våran himla nöjd och trött :love: Det är nog det bästa som finns :heart Hon är himla nöjd efter en långpromenad lös med oss också, men inte tröttare än att hon gärna skulle hitta på något mer roligt.

Hon är som tur är nöjd efter att ha hängt med till stallet några timmar, lekt med kompis eller varit med ut på lugnare tur med hästen också (vi skaffade en knähund av en anledning :p) Bara det blir några längre/snabbare turer i veckan.

När det händer mycket, typ gå på stan länge, åka bort en helg med nya intryck eller hänga med till bekanta en kväll upplever jag henne som utmattad mentalt, men inte alls på det där nöjd-trött sättet utan mest bara trött och med mycket att smälta.

3årig, 3kilos Vavva-mix
 
Tre beauceroner, två på 11 år och en på 5 år. Tröttast och nöjdast efter nosarbete samt träning där de måste tänka mycket, speciellt inlärning av nya saker.

5-åringen - som tillbringat typ 3 år med att vara konvalescent och rehabba efter tre stora knäoperationer - blir väldigt trött och nöjd när han får vara med ute på nya äventyr, uppleva nya miljöer; resa, träffa nya människor, hundar och sånt, eller om det händer mycket här hemma med gäster och aktiviteter. De två äldre kan snarare bli lite stressade av sånt - de har rätt olik mentalitet jämfört med den yngre som är en mycket mer stabil och trygg individ.
 
Nöjd - efter ordentliga träningspass, rally, drag,spår av olika slag, apportering, simträning eller efter timmar i stallet. Avslappnad men säger absolut ja tack till nya upptåg :up:

Trött - efter ett läger med många nya hundar, fältträning, spår, apport mm, eller efteren heldag på rugbymatch på bortaplan med bonusfamiljen, då kan det tänkas att hon faktiskt tackar nej till nya upptåg :)

Weimaraner 8 år, som har en underbart väl fungerande av-knapp, och lika väl fungerande på-knapp :love:
 
Viltspår :D Kooiker 11 månader. Annars är hon ganska svår att trötta ut, krävs mycket lösspring i så fall. Många intryck som hundutställning eller en halvdag inne i Stockholms innerstad gör henne också trött.
Min Drent på 1 år är precis som din. Holländarna liksom... :p
Simningen nu i sommar, 3-4 ggr 30 minuter/dag, trodde jag skulle göra henne tröttare än vad det gjorde O_o
 
3 shelties: 6 år, 3 år och 7 månader

6åringen är trött och nöjd efter en långpromenad i skogen med lösspring och sedan ett ordentligt agilitypass.
3åringen är som nöjdast efter en cykelrunda där han får dra ett par km, eller efter att ha viltspårat.
Valpen är ju trött och nöjd bara hon får följa med på allt, men lösspring i skogen och ett pass på klubben sover hon som en klubbad säl.
 
Corinne, 8,5 år gammal Whippet blir trött och nöjd om hon får jaga sin uggla i några minuter sedan är hon klar för dagen :angel:

Fenna är svårare men jag tror det som gör henne tröttast är nog fasen bli tränad av mina småkusiner på 10 år, då är hunden helt slut i dagar haha. Annars blir hon ganska nöjd med att dra cykel någon mil eller träna sök/lydnad. Jag är glad att Fennas av-knapp kom med åldern även om det tog ett tag.
 
haha, alltså stor igenkänning på denna!
Floyd är aldrig så trött som när han lekt med sambons systerbarn :D
"Sitt, ligg, sitt, vacker tass! Vänta, hämta bollen, loss, vänta, sitt, ligg, hämta bollen!"
Förstår inte alls varför hunden blir trött av det där? :angel:
 
En lång cykeltur eller en dag med mycket nya intryck, kurskväll osv blir Chanel trött av.
Enklare hjärngympa (tricks och lydnadsträning, långpromenad och spår t ex biter inte på henne.
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.

Den typ av jakthund jag har (även tidigare jämtar) jobbar oftast från tidig morgon till em. Möjligen med paus för att ta rätt på skjutet djur. Kvällar/nätter jagar man inte med hund. Med undantag för grävlingsjakt och ev. eftersök (vilket förvisso är jobb men inte jakt), så jag kan tycka att efter heldags jobb är det inget negativt med en nöjd och trött hund.

Det är ju inte som att de inte skulle jaga/spåra ändå om det behövdes, för det gör de ändå.

Kanske är det skillnad på vad jag (och många jägare) ser som jobb och på vad en del andra ser som jobb. Många jakthundar som på ett eller annat vis ska jobba självständigt, söka upp och ställa/följa vilt på egen hand över stora områden jobbar effektivt 7-10 timmar om dagen med kanske en vilodag i veckan under säsong.
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.
För mig är det positivt. Inte att hunden är det konstant såklart, men de är aldrig så lyckliga som när de fått trötta ut sig helt någon gång i veckan. Sedan kan de ju återhämta sig snabbt ändå. Det ena behöver inte utesluta det andra. Samma sak med mig själv. Igår när jag kom hem från jobbet efter 10 timmars jobb så var jag helt slutkörd, kände att jag ville sova i tusen år osv. Jag sov 5 1/2 timme inatt och känner mig inte alls trött nu, för nu har jag hunnit återhämta mig. Skulle aldrig orka ha hundar som jag måste säga åt att vila för att de ska göra just det. Jag tycker det är underbart att aktivera hundarna och så går de och lägger sig självmant och är glada så fort vi kommer in.
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.

Jag tror aldrig mina hundar varit så trötta att de tackat nej till mera arbete (jakt) :)
I regel märks tröttheten först när man kommit hem från jakt/träning, och kopplat bort allt vad jobb heter. DÅ däckar dom :D
 
Funderar lite...
Är det positivt att hunden är trött? Jag vill ha snabb återhämtning på mina hundar så de orkar jobba mer om det skulle behövas.
Vilar inomhus kan de göra ändå om jag säger till dom att gå och lägga sig.

Ja, för mig är det positivt då min skulle behöva vara trött för att gå att träna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 650
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 024
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 742
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 136
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp