Vad läser du just nu? Del 8

A match made in Devon tog sig och blev riktigt mysig och underhållande tillslut :up: Får göra en lista nedan på vad jag hunnit med sen den:D

The Food of love Cookery school
av Nicky Pellegrino.
Mysig bok om en matlagningsskola på Sicilien där vi får följa fyra väldigt olika kvinnor samt läraren. Boken berättas ur de olika karaktärernas perspektiv. Inget för den som försöker banta för hjälp vilken god mat det lagas! :laugh:

Bokhandeln på Riverside Drive
av Frida Skybäck.
En brittisk feelgood skriven av en svensk författare. Lite trevande ibland men helt klart läsvärd!

Stay Metal
av Håkan Mattsson och Stefan Hellström
Beskrivs som en svensk feelgoodroman men jag tror att den inte har korrekturlästs över huvud taget. Det är ett så tafflig språk, och även om den ska handla om en trucker som tror att han är rockstjärna så räddar det inte det dåliga språket. Såna enkla saker som att "han väntade på att datorns operationssystem ska starta" eller att truckern som varken har dator eller smartphone ska ha mailat en video till sig, klippt om den och mailat vidare? Kass författarinläsning också. Lägg tiden på något bättre än den.

Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst
Han beskriver sig själv som en feelgoodförfattare som ville testa en ny genre, deckare. Men han kunde inte släppa myspyset helt :D så det blev en feelgooddeckare som utspelar sig på en ö i Stockholms skärgård där nydumpade skvallerjournalisten Cilla köpt en kolonilott. Såklart händer det skumma saker och Cilla blir indragen mitt i allt eftersom hon inte kan låta bli att snoka ;) Men det håller! Riktigt underhållande och spännande! Det hintas om hur det ligger till men inte tillräckligt klart för att man ska fatta det förrän författaren vill. Det ska komma fler böcker om Cilla :)

Mitt hjärta går på av Christoffer Holst
Var ju tvungen att testa något av det han skrivit tidigare, och visst, det var helt ok! Om dating, ensamhet, psykisk ohälsa. Trevlig liten bok.

Dottern och jag lyssnar nu om på PAXserien i väntan på att den sista boken ska släppas, varvat med Min morbror trollkarlen, men den blir lite läskig och svår för henne ibland. Då blir det som alltid Madicken eller Saltkråkan eller Emil eller något annat av underbara Astrid för nedvarvning och sovdags :heart
 
Jag har börjat jobba efter semestern så nu blir det mest barn och ungdom igen. Nu lyssnar jag på Fandom av Anna Day och läser Handbok för ett begagnat hjärta av Tamsyn Murray.
Fandom är väl sådär hittills. För mycket fokus på vem som är vacker och vem som är alldaglig och vem som är vacker fast hon inte vet det. Men den kanske tar sig.
Jag har läst Jenny Jägerfelds Comedy Queen och älskar den. Tonen påminner om John Greens, tycker jag.

Fråga: Mina högstadietjejer älskar När hundarna kommer och letar liknande. Varken de eller jag är helt nöjda med Pojkarna och letar efter annat. Nån som har nåt tips?
 
@fejt På vilken sätt ska det likna? Långskott men: Malin Persson Giolitos Störst av allt?

Denna liknar nog inte alls men jag tror att den kanske kan funka på högstadiet: Ordbrodösen av Anna Arvidsson.
 
Fråga: Mina högstadietjejer älskar När hundarna kommer och letar liknande. Varken de eller jag är helt nöjda med Pojkarna och letar efter annat. Nån som har nåt tips?
Jag tyckte Jack av Christina Lindström var riktigt bra! Lite åt det hållet på många sätt även om jag tyckte Jack liksom gömde allvaret lite mer bland all humor så den blev inte lika tuff att läsa.

Är det själva kärleken och svårigheterna kring den som var uppskattat? Eller hur den handlade om nazism? Tänker att det kanske finns andra böcker med liknande drag som ändå handlar om något annat beroende på vad som var bra?
 
Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck.
En brittisk feelgood skriven av en svensk författare. Lite trevande ibland men helt klart läsvärd!
Jag tycker den känns rätt sä förutsägbar? Har lyssnat på ungefär galva och hittills inga överraskningar direkt (vilket iofs har sina fördelar också men det känns lite som en sådan där förtryckt bok där en bara fyller i egna namn :o :D)
Jag har läst Jenny Jägerfelds Comedy Queen och älskar den. Tonen påminner om John Greens, tycker jag.
Blev inspirerad och tog tag i läsandet på jobbet i natt så sträckläste den. Verkligen en fin bok! Jag gillade Jägerfelds ”jag är ju så jävla easy going” också (den borde typ alla läsa!), tycker hon lyckas skriva om viktiga saker på ett väldigt enkelt och rörande sätt :love:
 
Jag tycker den känns rätt sä förutsägbar? Har lyssnat på ungefär galva och hittills inga överraskningar direkt (vilket iofs har sina fördelar också men det känns lite som en sådan där förtryckt bok där en bara fyller i egna namn :o:D)
Är inte all feelgood sådär förutsägbar? :D
 
Jag tyckte Jack av Christina Lindström var riktigt bra! Lite åt det hållet på många sätt även om jag tyckte Jack liksom gömde allvaret lite mer bland all humor så den blev inte lika tuff att läsa.

Är det själva kärleken och svårigheterna kring den som var uppskattat? Eller hur den handlade om nazism? Tänker att det kanske finns andra böcker med liknande drag som ändå handlar om något annat beroende på vad som var bra?

Bra tips! Jag har tänkt läsa Jack men det har hittills inte blivit av.

De har svårt att formulera vad det är de tycker så mycket om. Dels uppfattar jag det som att de blir extra berörda av att det hela är baserat på en verklig historia. Annars är det väl drivet, det växlande perspektivet, den första kärleken och den här hotfulla känslan av att man vet att det hemska kommer att hända men inte exakt hur. Den har allt :)
 
@fejt På vilken sätt ska det likna? Långskott men: Malin Persson Giolitos Störst av allt?

Denna liknar nog inte alls men jag tror att den kanske kan funka på högstadiet: Ordbrodösen av Anna Arvidsson.

Störst av allt är inte ett alls ett så tokigt förslag. Har du läst den? De behöver lite tempo i berättelsen. Har den det?
Ordbrodösen har jag köpt in och den ligger i min läshög. Jag har tänkt att börja på den flera gånger men andra böcker har kommit emellan. Mest eftersom jag tänkt att jag bara har en tre, fyra elever som kan tänkas lockas av den men det kanske är en helt galen uppfattning.
 
Störst av allt är inte ett alls ett så tokigt förslag. Har du läst den? De behöver lite tempo i berättelsen. Har den det?
Ordbrodösen har jag köpt in och den ligger i min läshög. Jag har tänkt att börja på den flera gånger men andra böcker har kommit emellan. Mest eftersom jag tänkt att jag bara har en tre, fyra elever som kan tänkas lockas av den men det kanske är en helt galen uppfattning.
Ja, har läst Störst av allt. Tempo, jag är inte säker på om det är tillräckligt.

ALLA tjejer borde lockas av Ordbrodösen!
 
Fast den är ju inte seg heller? Det händer ju något, om än inte stora saker, typ hela tiden så boken går framåt? :)
Nej, inte seg. Men jag tänker högstadietjejer. De kanske har en annan uppfattning om vad som är tempo. Själv tyckte jag att delarna från häkte och rättegång var mycket bra, skildringen av bakgrunden till händelsen var lite - segare :D
 
Störst av allt är en helt fantastiskt bra bok.

Jag har haft jäkligt gott om tid under en period och upptäckt kriminalromanerna av Ulf Broberg och Peter Lundström. De är ganska gamla vid det här laget, men finns på Storytel. Första boken heter Iskallt våld. Böckerna handlar om kriminalpoliser i Uppsala och vid nationella insatsstyrkan. De sex första (av åtta) är ruskigt bra, sen går det lite utför. Rätt rått och blodigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 010
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 617
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp