Vad läser du just nu? Del 8

Jag fick Sigmund Freuds samlade verk "Fallstudier" i julklapp och påbörjade den idag. :love: Men den är cirka 700 sidor lång och jag är en sporadisk läsare, så den lär ta tid.
 
Försöker överkomma min aversion mot mot svenska kriminalromaner och däckare. Läste ut Lina Bengtsdotter - Beatrice igår. Den hjälpte mig inte i det syftet. Gillade den inledningsvis pga trovärdiga dialoger men den kändes totalt ganska platt och innehållslös.
 
Avslutade Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck igår. Fick höja hastigheten (lyssnar) och tvinga mig till att bli klar, det säger väl en del om vad jag tyckte :angel:
 
Upptäckte Kristin Hannah förra veckan. Läste The Nightingale som jag tyckte om, nu läser jag The Great Alone (Himmel över Alaska). Riktigt bra om en flicka som växer upp med en PTSD- skadad pappa (Vietnam vet) och en mamma som inte kan lämna honom. De flyttar till Alaska och bygger upp ett liv där som är omringat av fantastisk natur och kantat av psykisk ohälsa, våld, ensamhet, förtvivlan och hopp.
 
Upptäckte Kristin Hannah förra veckan. Läste The Nightingale som jag tyckte om, nu läser jag The Great Alone (Himmel över Alaska). Riktigt bra om en flicka som växer upp med en PTSD- skadad pappa (Vietnam vet) och en mamma som inte kan lämna honom. De flyttar till Alaska och bygger upp ett liv där som är omringat av fantastisk natur och kantat av psykisk ohälsa, våld, ensamhet, förtvivlan och hopp.
Åh vad roligt, just de två böckerna är mina favoriter av hennes verk! Så pass att jag gav två olika personer ett litet "Kristin Hannah-bokpaket" i julklapp i år, innehållandes just de två. Särskilt The Great Alone gjorde stort intryck på mig. Ser fram emot att läsa mer av henne snart, hennes Firefly Lane ligger högst på min "Want to read"-lista på Goodreads just nu! :)
 
Började läsa en ny hästbok för ungdomar igår: Allt att vinna av Wilma Möller. Läste ut den idag och den var KANON 😍 Författaren är debutant och typ, 22 år? Så imponerad! Fanns ett par irriterande korrfel men älskade den verkligen. Passar från kanske 13 år och uppåt, själv är jag 30.

Boken handlar om en femtonårig tjej som håller på med galopp. Hon har ett arabsto som tränas och tävlas av en mer erfaren jockey men hennes dröm är att göra det själv. Det är sommarlov och de har rest till en tävlingsplats med hästen och snart dyker det upp en hotfull lapp från någon som inte vill att hennes häst ska starta. En fartfylld hästboksthriller kan man säga! Finns lite romantik med också. Jag har ingen insikt alls i galoppvärlden så vet inte hur korrekt allt var men OJ så spännande!
 
Åh vad roligt, just de två böckerna är mina favoriter av hennes verk! Så pass att jag gav två olika personer ett litet "Kristin Hannah-bokpaket" i julklapp i år, innehållandes just de två. Särskilt The Great Alone gjorde stort intryck på mig. Ser fram emot att läsa mer av henne snart, hennes Firefly Lane ligger högst på min "Want to read"-lista på Goodreads just nu! :)
Jag jämför The Great Alone med Where the crawdads sing- bägge har ett fantastiskt språk och miljöbeskrivningar, och en utsatt huvudperson. Tycker nog, såhâr långt, att The Great Alone minst håller samma klass som the crawdads. Eftersom den senare föll platt på mållinjen för mig( men är ändå en fantastisk bok) har The Great Alone goda chanser 😉
 
Jag jämför The Great Alone med Where the crawdads sing- bägge har ett fantastiskt språk och miljöbeskrivningar, och en utsatt huvudperson. Tycker nog, såhâr långt, att The Great Alone minst håller samma klass som the crawdads. Eftersom den senare föll platt på mållinjen för mig( men är ändå en fantastisk bok) har The Great Alone goda chanser 😉
Ja, jag tror att jag beskrev den som just en kombination av Where the Crawdads Sing och Educated (av Tara Westover( när jag hade läst den! Tror inte att du kommer att bli besviken på slutet :)
 
Ja, jag tror att jag beskrev den som just en kombination av Where the Crawdads Sing och Educated (av Tara Westover( när jag hade läst den! Tror inte att du kommer att bli besviken på slutet :)
Bra beskrivning!
Har också tänkt på Educated medan jag har läst. Och Hillbilly Elegies- som ju är en annan typ av historia men lite liknande ändå. Vilka människoöden (sanna eller inte- men det finns ju ofta en äkta samhällsbakgrund även i fiktiva romaner)...
 
Försöker överkomma min aversion mot mot svenska kriminalromaner och däckare. Läste ut Lina Bengtsdotter - Beatrice igår. Den hjälpte mig inte i det syftet. Gillade den inledningsvis pga trovärdiga dialoger men den kändes totalt ganska platt och innehållslös.
Har fortsatt detta projekt och läst Kepler - Spegelmannen och Anders Roslund - Sov så gott. Både betydligt mer fylliga, dynamiska böcker än Bengtsdotter. Spegelmannen var otroligt spännande och en riktigt vickad historia, men jag kan bara konstatera att svenska kriminalromaner verkligen inte är min grej - manliga karaktärer som Idealiserade James Bond-wannabes och platta, kvinnliga karaktärer med penisavund. Inget djup och inget språk.

Läser nu Elin Olofsson - Herravälde. Den har stått och lockat i bokhyllan ett tag, jag har ganska höga förväntningar.
 
Jag hoppar in lite här då jag börjat hitta tillbaka till läsningen så smått vilket jag är jätteglad för.

Läste för ett tag sedan ut Kvinnornas stad - Elizabeth Gilbert som jag gillade. Jag läser gärna historiska romaner och denna utspelade sig mestadels på en musikalteater i 1940-talets NYC. Kan absolut rekommendera!

I julklapp fick jag Dagarna, dagarna, dagarna - Tone Schunnesson som jag läste ut under juldagarna. Hon har ett väldigt speciellt språk, och man hatade alla personer som förekom i boken. Men den var ändå intressant. Utspelar sig under en vecka i en influencers liv, en influencer som dock inte riktigt är i ropet längre och är i akut behov av pengar. Det mesta handlar om hennes tankar och synsätt på saker och ting, och den känns väldigt äkta.

Igår började jag på Ett år av vila och återkoppling - Ottessa Moshfegh. Har bara kommit 28 sidor in men är redan helt fast. Den känns ändå väldigt aktuell trots att själva boken utspelar sig på 00-talet.

Efter den väntar @bettysmatte s roman på att bli läst, det ska bli kul :)
 
Jag hoppar in lite här då jag börjat hitta tillbaka till läsningen så smått vilket jag är jätteglad för.

Läste för ett tag sedan ut Kvinnornas stad - Elizabeth Gilbert som jag gillade. Jag läser gärna historiska romaner och denna utspelade sig mestadels på en musikalteater i 1940-talets NYC. Kan absolut rekommendera!

I julklapp fick jag Dagarna, dagarna, dagarna - Tone Schunnesson som jag läste ut under juldagarna. Hon har ett väldigt speciellt språk, och man hatade alla personer som förekom i boken. Men den var ändå intressant. Utspelar sig under en vecka i en influencers liv, en influencer som dock inte riktigt är i ropet längre och är i akut behov av pengar. Det mesta handlar om hennes tankar och synsätt på saker och ting, och den känns väldigt äkta.

Igår började jag på Ett år av vila och återkoppling - Ottessa Moshfegh. Har bara kommit 28 sidor in men är redan helt fast. Den känns ändå väldigt aktuell trots att själva boken utspelar sig på 00-talet.

Efter den väntar @bettysmatte s roman på att bli läst, det ska bli kul :)
Ska bli jättekul att höra vad du tycker om den :) !
 
Nu har jag läst ut Samlade verk och den var såå bra!! Kan inte riktigt acceptera dock att författaren är lika gammal som jag själv, dvs oerhört ung ;):D Stor läsupplevelse och en stor roman som jag kommer bära med mig länge.
 
Ska bli jättekul att höra vad du tycker om den :) !

Agree! Jag läste nog 3/4 av Ett år av vila och avkoppling men fastnade aldrig och sen gick bibliotekslånet ut och jag läste aldrig färdigt den. Sögs aldrig riktigt in i boken och hade svårt att relatera till huvudpersonen men vill gärna höra vad ni andra tyckte!
 
Jag har just avslutat Kristin Hannahs “The great Alone” (Himmel över Alaska) och är alldeles tagen. Vilken bok, vilka beskrivningar och vilket vackert språk i sin enkelhet.
Jämför den med “Where rhe crawdads sing” som jag tyckte mycket om men som föll platt alldeles i slutet. The great Alone höll hela vägen- det var en stund mot slutet som jag tänkte “Neeej! Byt riktning! Less is more!”- och det fungerade 😂.

Lyssnade på engelska (storytel) och inläsningen var fantastisk!
 
Jag hoppar in lite här då jag börjat hitta tillbaka till läsningen så smått vilket jag är jätteglad för.

Läste för ett tag sedan ut Kvinnornas stad - Elizabeth Gilbert som jag gillade. Jag läser gärna historiska romaner och denna utspelade sig mestadels på en musikalteater i 1940-talets NYC. Kan absolut rekommendera!

I julklapp fick jag Dagarna, dagarna, dagarna - Tone Schunnesson som jag läste ut under juldagarna. Hon har ett väldigt speciellt språk, och man hatade alla personer som förekom i boken. Men den var ändå intressant. Utspelar sig under en vecka i en influencers liv, en influencer som dock inte riktigt är i ropet längre och är i akut behov av pengar. Det mesta handlar om hennes tankar och synsätt på saker och ting, och den känns väldigt äkta.

Igår började jag på Ett år av vila och återkoppling - Ottessa Moshfegh. Har bara kommit 28 sidor in men är redan helt fast. Den känns ändå väldigt aktuell trots att själva boken utspelar sig på 00-talet.

Efter den väntar @bettysmatte s roman på att bli läst, det ska bli kul :)

@bettysmatte ’s bok längtar jag efter att läsa! Så fort jag vet när jag ska till Sverige ska jag beställa ett ex!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 954
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 917
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 130
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp