Vad läser du just nu? Del 8

Jag har också läst en deckare: Rotvälta av Tove Alsterdal. Jag gillar hennes böcker skarpt, för de är inte några blodiga historier om seriemördare, utan betonar mer det psykologiska. Ofta får hon med historiska händelser också. Denna boken ska tydligen vara den första i en serie som utspelar sig i Ådalen, men händelserna där nämns bara helt kort.

Boken börjar med att Olof svänger av från E4:an på en impuls, för att åka förbi sitt barndomshem som han inte sett på över tjugo år. När han var fjorton år erkände han mordet på en försvunnen tonårsflicka och har sen inte haft kontakt. med familjen. När han går in i huset hittar han sin far mördad. Polisen Eira Sjödin, som var nio år när flickan försvann, har återvänt till barndomstrakterna och får jobba som utredare. Sakta rullas en otrolig historia upp som berör hennes eget liv.

Välskriven och spännande, en riktig bladvändare!
 
Jag har också läst en deckare: Rotvälta av Tove Alsterdal. Jag gillar hennes böcker skarpt, för de är inte några blodiga historier om seriemördare, utan betonar mer det psykologiska. Ofta får hon med historiska händelser också. Denna boken ska tydligen vara den första i en serie som utspelar sig i Ådalen, men händelserna där nämns bara helt kort.

Boken börjar med att Olof svänger av från E4:an på en impuls, för att åka förbi sitt barndomshem som han inte sett på över tjugo år. När han var fjorton år erkände han mordet på en försvunnen tonårsflicka och har sen inte haft kontakt. med familjen. När han går in i huset hittar han sin far mördad. Polisen Eira Sjödin, som var nio år när flickan försvann, har återvänt till barndomstrakterna och får jobba som utredare. Sakta rullas en otrolig historia upp som berör hennes eget liv.

Välskriven och spännande, en riktig bladvändare!
Åh, det låter som min sorts bok! Tack för tips! Har du nån annan favorit av samma författare?
 
Åh, det låter som min sorts bok! Tack för tips! Har du nån annan favorit av samma författare?
Har gillat alla hennes böcker jättemycket, kanske liiite mindre den förra. Rekommenderar I tystnaden begravd, Låt mig ta din hand och Kvinnorna på stranden i den ordningen, tror jag. Den förra boken hette Blindtunnel och tilltalade mig mindre av någon anledning. Inte dålig alls, men...
 
Även jag har kommit igång lite mer med läsandet efter en svacka och läser just nu The Likeness av Tana French. Jag älskade storyn från sida 1 och vill bara läsa mer! :love:
Tana French är fantastisk! Min favorit är nog Broken Harbour. Jag läser just nu hennes senaste bok Det svarta trädet. Tror inte att poliserna kommer vara med i denna, det är synd.
 
Parallellt med Frenchs senaste läser jag Vårt enda liv av Martin Hägglund. Den är inte helt lättläst.

Förra veckan läste jag också om Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt. Den är väldigt rolig och sorglig på samma gång.
 
Har gillat alla hennes böcker jättemycket, kanske liiite mindre den förra. Rekommenderar I tystnaden begravd, Låt mig ta din hand och Kvinnorna på stranden i den ordningen, tror jag. Den förra boken hette Blindtunnel och tilltalade mig mindre av någon anledning. Inte dålig alls, men...
Tack! :)
Tana French är fantastisk! Min favorit är nog Broken Harbour. Jag läser just nu hennes senaste bok Det svarta trädet. Tror inte att poliserna kommer vara med i denna, det är synd.
Visst är hon! Jag har läst hennes böcker lite på måfå sådär, började med A Secret Place vilken var fantastisk och sen läste jag The Trespasser efter det och den var nästan lika bra den. Känns lovande att det finns fler bra att beta av! Men jag har ju läst dem i helt fel ordning inser jag nu, fattade inte förrän nu att de var del av samma serie allihop... Tyckte väl att namnet Frank Mackey klingade lite bekant :o :D
 
Jag har läst ut Utvandrar-serien nu, älskade den verkligen! :love: Är väldigt spänd på att få se den nya filmatiseringen sedan.

Funderar på om jag ska ge mig på Raskens direkt eller om jag ska ta något annat emellan..
 
Tack! :)

Visst är hon! Jag har läst hennes böcker lite på måfå sådär, började med A Secret Place vilken var fantastisk och sen läste jag The Trespasser efter det och den var nästan lika bra den. Känns lovande att det finns fler bra att beta av! Men jag har ju läst dem i helt fel ordning inser jag nu, fattade inte förrän nu att de var del av samma serie allihop... Tyckte väl att namnet Frank Mackey klingade lite bekant :o :D
Åhh, Frank! 😍

Jag gillar att det är olika poliser som har huvudrollen i de olika böckerna.
 
Snart läst/lyssnat färdigt på serien Sekten på Dimön av Mariette Lindstein i serien ingår även sekten som återuppstod och sektens barn nu har jag precis börjat på sista.

Lagom spännande, lättlyssnande.
 
Jag lyssnar på Björn Natthiko Lindblads "Jag kan ha fel". Lyssnade på hans sommarprat i somras och grät så tårarna rann. "Jag kan ha fel" är en självbiografi över hans tid som buddistmunk blandat med en del visdom, anekdoter osv. En fin bok och han är väldigt behaglig att lyssna på.

Jag läser "Boktjuven" (antagligen sist på den bollen;)) men har inte riktigt fastnat och funderar ibland om jag ska lägga bort den ett tag. Tror egentligen att det beror på att min hjärna inte riktigt fixar att läsa nu- det brukar bli sa när det är mycket omkring mig och dessutom redigerar jag ett manus och har börjar skriva ett nytt parallellt. Kanske blir det lite mycket.
Men "Jag kan ha fel" är väldigt mysig att lyssna på under promenader.

Lyssnade även nyligen på Adam Kay "This is going to hurt" (briljant inläst av honom själv-finns på svenska med Anton Körberg) om livet som läkare (främst BB/gyn). Jag skrattade högt, byggde upp en enorm respekt och vördnad , och grät litegrann.
 
Väldigt låg aktivitet i denna tråden det senaste, så passar på att skiva in lite böcker som inte passade i bokbingot :D

Har läst 4 och 5 boken i serien om The Steven sisters. 7e boken är inte släppt ännu, så väntar med 6e till jag kan avsluta serien helt. Någon som läst dem?

Även lyssnat om Fågeln, första delen i Enigma Trlogin av Isabelle Törnqvist, och nu även lyssnat på andra delen - Kirin. Spännande YA-fantasy som jag verkligen kan rekommendera. Så bra miljöer och personbeskrivningar, även om jag blev tokig på den manliga huvudkaraktären i andra boken.
 
Har precis läst om Katarina Wennstams "Flickan och skammen" och "En riktig våldtäcktsman". Fantastiska böcker som fått mig att tänka mycket och konfrontera en del föreställningar jag inte visste att jag hade. Jag tycker Wennstam sakligt lägger fram förklaringsmodeller och belyser utifrån verkliga fall samhällets dubbelstandard när det kommer till det ansvar kvinnor får ta för mäns handlingar.
 
Har ni läst Björnstad och Vi mot er av Fredrik Backman? Jag har läst båda och det känns som att jag är den enda som inte tyckte särskilt mycket om den. Jag förstår det som att han försöker skildra en fiktiv verklighet men jag köper inte riktigt hans bild. För det första att ungdomar i ett vanligt svenskt samhälle utan sociala problem eller kriminalitet har den här synen på hur man beter sig mot varandra liksom. Så hårt språk, så mycket våld och slagsmål och föräldrar och samhälle som inte vill se problemen och själva blir indragna i konflikterna på ett rätt omoget sätt. Sen den extrema rivaliteten mellan de två hockeylagen och vi och dom-känslan generellt.

Jag är inte heller så förtjust i hans sätt att skriva. Det känns som att han skriver en på näsan om dels hur de olika personerna tänker och dels hur man ska uppfatta dem. Han lämnar alltså inte så mycket utrymme att skapa sig en egen uppfattning.
 
Har ni läst Björnstad och Vi mot er av Fredrik Backman? Jag har läst båda och det känns som att jag är den enda som inte tyckte särskilt mycket om den. Jag förstår det som att han försöker skildra en fiktiv verklighet men jag köper inte riktigt hans bild. För det första att ungdomar i ett vanligt svenskt samhälle utan sociala problem eller kriminalitet har den här synen på hur man beter sig mot varandra liksom. Så hårt språk, så mycket våld och slagsmål och föräldrar och samhälle som inte vill se problemen och själva blir indragna i konflikterna på ett rätt omoget sätt. Sen den extrema rivaliteten mellan de två hockeylagen och vi och dom-känslan generellt.

Jag är inte heller så förtjust i hans sätt att skriva. Det känns som att han skriver en på näsan om dels hur de olika personerna tänker och dels hur man ska uppfatta dem. Han lämnar alltså inte så mycket utrymme att skapa sig en egen uppfattning.
Jag älskar dem, men kan väl inte säga att jag känner igen mig särskilt i småstadsmentaliteten som beskrivs, dock har jag själv helt annan bakgrund.
Kan förstå att man inte gillar hans skrivsätt, för det är verkligen speciellt, men jag gillar det :)
 
Har ni läst Björnstad och Vi mot er av Fredrik Backman? Jag har läst båda och det känns som att jag är den enda som inte tyckte särskilt mycket om den. Jag förstår det som att han försöker skildra en fiktiv verklighet men jag köper inte riktigt hans bild. För det första att ungdomar i ett vanligt svenskt samhälle utan sociala problem eller kriminalitet har den här synen på hur man beter sig mot varandra liksom. Så hårt språk, så mycket våld och slagsmål och föräldrar och samhälle som inte vill se problemen och själva blir indragna i konflikterna på ett rätt omoget sätt. Sen den extrema rivaliteten mellan de två hockeylagen och vi och dom-känslan generellt.

Jag är inte heller så förtjust i hans sätt att skriva. Det känns som att han skriver en på näsan om dels hur de olika personerna tänker och dels hur man ska uppfatta dem. Han lämnar alltså inte så mycket utrymme att skapa sig en egen uppfattning.
Jag är en av de som älskade de där böckerna, men jag vet både en och två vänner som inte riktigt såg charmen i dem. Han har ju som sagt ett väldigt speciellt sätt att skriva på, men för mig är det fantastiskt i all sin enkelhet och jag gillar hans humor (fnissade till exempel pinsamt mycket åt kommentaren att någons tatuering såg ut som om tatueraren suttit på en torktumlare när hen gjorde den). :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 993
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 481
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp