Vad läser du just nu? Del 8

Vad är det klyschiga i Liam och Kevin? (Uppriktigt nyfiken, för saknar referensen på det :angel:

Att hon med namnen vill markera småstad/arbetarklass/lägre medelklass. Sjukt snobbigt av någon som dessutom har ett af-namn. Det är inte huvudpersonens nya stockholmsbekanta i PR-branschen som heter så. Och inte är de överviktiga heller, som hennes bästis i hemstaden.

Jag fixar inte hennes böcker för jag tycker det är så himla pladdrigt jämt. Snacksnacksnack bara. Det känns som en random idiot i Stockholm har suttit och berättat en lång historia och så har man skrivit ner den sen bara, ordagrant liksom.

Ja, språket är skitjobbigt. Eller rättare sagt, bristen på. Hon är så full av berättarglädje och jag dras med av spänningen i historien. Men jag tycker inte att det räcker för en bra författare att vilja berätta, hen måste ha något slags medveten tanke om språket också.
 
Att hon med namnen vill markera småstad/arbetarklass/lägre medelklass. Sjukt snobbigt av någon som dessutom har ett af-namn. Det är inte huvudpersonens nya stockholmsbekanta i PR-branschen som heter så. Och inte är de överviktiga heller, som hennes bästis i hemstaden.



Ja, språket är skitjobbigt. Eller rättare sagt, bristen på. Hon är så full av berättarglädje och jag dras med av spänningen i historien. Men jag tycker inte att det räcker för en bra författare att vilja berätta, hen måste ha något slags medveten tanke om språket också.
Ok, då är jag med :) Hade aldrig reagerat på de förnamnen, men håller med om att ett af-efternamn vekrligen är en övertydlig markering i en sån bok...
 
Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Fick den som tips av en vän som var helt lyrisk och jag känner än så länge att det är något i storheten som jag missar. Men ska jobba vidare in några kapitel och se om gnistan tänds på vägen.
 
Har njutit av den senaste från en av mina favoritförfattare av brittisk feelgood, A vintage summer av Cathy Bramley. Läst av fantastiska Colleen Prendergast. Sååå myspysig!! :love:

Nu väntar dock fyra tokhektiska dagar och jag vet inte vad jag ska lyssna på? Behöver något som hjälper mig att slappna av de stunder jag får möjlighet till det. Tips?
 
Ok, då är jag med :) Hade aldrig reagerat på de förnamnen, men håller med om att ett af-efternamn vekrligen är en övertydlig markering i en sån bok...
Ah, jag var otydlig. Menade författarens eget namn :D

@niphredil
Jag kom på en grej som jag avskyr i hennes språk, och dessvärre är hon inte ensam om det: hon skriver saker som ”Jag läste vidare med koncentrerad min” och sånt är bland det värsta jag vet. Jaha, hon såg sig själv i spegeln samtidigt som hon läste? Varför inte skriva ”Jag läste koncentrerat vidare”? Det är ju helt onaturligt att beskriva sig själv utifrån på det där sättet.
 
Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Fick den som tips av en vän som var helt lyrisk och jag känner än så länge att det är något i storheten som jag missar. Men ska jobba vidare in några kapitel och se om gnistan tänds på vägen.
Det tar ett tag innan den hugger tag i en, är min erfarenhet. Och jag kan förstå om den inte gör det i alla. Men för mig gjorde den det.
 
Gud vad jag är dålig på att uppdatera här. Ja, överallt utom Goodreads egentligen, ligger konstant typ tretton-femton titlar efter på bloggen också. Skärpning ;)

Nåväl! Ett gammalt hederligt uppsamlingsheat, då...

Gråleken av Maria Sveland var ingenting för mig, riktigt. De kräktes lite för mycket hela tiden och det var så konstiga faktafel som ställer till det för mig redan från start.

Au Pair av Cecilia Hansson greppade mig verkligen. Handlar om en medelålders kvinna, nu maka och mor, som återvänder till Wien, en stad som spelat stor roll i hennes liv i olika skeden, och där träffar mannen som hon blev kär i som ung au pair och tyskstuderande. Jag gissar att den är självbiografisk rakt av då författarens tidigare titlar osv. nämns i boken. Fint, poetiskt, intressant.

Five feet apart av Rachael Lippincott valde jag för att den kommer på film 2019 och det var en av rutorna i bokbingot. En fin berättelse får jag säga, om två tonåringar med cystisk fibros som aldrig får komma varandra närmare än sex fot - men vad skulle hända om de ruckade lite, lite på det där...? Fint berättat och jag tror den kommer att bli stor som film, den har vissa beröringspunkter med t.ex Förr eller senare exploderar jag.

Det kommer aldrig vara över för mig av Mhairi McFarlane var kanske hennes bästa hittills. Trevligt och roligt, ibland väldigt roligt, men tar även upp viktiga och tyngre ämnen. Jag tycker att hon gör det väldigt bra.

Jag ljuger ibland av Alice Feeney var en ganska intressant spänningsroman. Det här med opålitliga berättare är väldigt spännande tycker jag (det är ingen spoiler, tredje meningen i boken är "Jag ljuger ibland") och författaren lyckades faktiskt överrumpla mig flera gånger.

Det femte barnet av Doris Lessing - wow, alltså! Att jag inte läst den tidigare. Den blev extra intressant när jag läste någon analys som tog upp den i ett post-kolonialt perspektiv, att familjen i boken kan liknas vid det brittiska imperiet, jättebra.

Första boken i Prousts bautaverk På spaning efter den tid som flytt heter Swanns värld och är ganska tjatig, kan jag säga.

Rosenregimen av Elin Bengtsson var helt fantastisk. Om olika sorters våld, kan man kanske säga, och om kärlek och klaustrofobi och diametralt skilda idéer om vad kärlek är. Älskade den.

Francesca av Lina Bengtsdotter var till och med bättre än hennes första, Annabelle, som ändå imponerade starkt på mig.

Bakom stängda dörrar av B A Paris är också en spänningsroman som kändes lite ovanlig, premisserna för valen hos en av huvudpersonerna är annorlunda än vad jag är van vid och det blev väldigt bra och tankeväckande.

Haggan av Aase Berg är givetvis viktig och fascinerande på många sätt - för mig var den lite för mycket, helt enkelt. Den hade kunnat vara hälften så lång och fortfarande lika arg, inga problem. Det blev för tjatigt och svulstigt.

Onkel Toms stuga är en sån där klassiker som jag önskar att jag hade läst tidigare, för den är verkligen fin och folkbildande.

För min Månadens språk-utmaning har jag läst två kortromaner av Su Tong, Ett annat liv för kvinnor och Tre lampor - språket är alltså kinesiska. Jätteintressant och ganska tungrott.

Senaste Elly Griffiths om Ruth Galloway, The Stone Circle, gjorde mig inte besviken. Åh, vad jag tycker om dem. (Ja, jag upplevde mycket mindre tjat om kroppar denna gången!) Personerna är underbara.

Nummer 20 i Maria Wern-serien av Anna Jansson gjorde mig inte heller besviken. Intressant koncept denna gången och riktigt hjärt(!)skärande beskrivningar av hur det kan vara att ha ett barn som kämpar för livet. Även jag, helt utan dessa erfarenheter, blev väldigt tagen.

Till Read on location i bokbingot valde jag 13 little blue envelopes av Maureen Johnson, ty den skulle utspela sig delvis i Köpenhamn där jag råkade vara torsdag/fredag förra veckan. Det var visst lite Köpenhamn men även här höll jag på att bli lite tokig pga dålig research, eftersom huvudpersonen såg midnattssol i Köpenhamn och färjan mellan Rödby och Puttgarden tog fyra-fem minuter. Men annars var det en rätt så fin berättelse.

Och så Broder Jakob, senaste av Emelie Schepp. Hon är riktigt skicklig tycker jag, och lyckas hålla sina persongallerier hyfsat "lagom" stora för min lite uppskruvade hjärna som har svårt att hålla reda på för mycket folk.
 
@Anna Åh, Det femte barnet! Den är så otroligt läskig. Jag har förstått att den ska läsas som kritik av den lyckliga kärnfamiljen, men för mig blev den den mer litterära förlagan till Vi måste prata om Kevin. Båda var helt knäckande för mig.

Det ska finnas en fortsättning om Ben också, men som jag minns det blev den kritiserad.
 
@Anna Åh, Det femte barnet! Den är så otroligt läskig. Jag har förstått att den ska läsas som kritik av den lyckliga kärnfamiljen, men för mig blev den den mer litterära förlagan till Vi måste prata om Kevin. Båda var helt knäckande för mig.

Det ska finnas en fortsättning om Ben också, men som jag minns det blev den kritiserad.

Ja, jag var på en föreläsning om boken på Stadsbiblioteket och föreläsaren (som var fantastisk, en sociolog från GU, måste leta upp namnet) nämnde fortsättningen. Och min kompis som var med nämnde Kevin, som jag inte läst ännu men borde, snart... känner någon sorts motstånd bara, ibland orkar man väl inte med sånt där riktigt jävligt tungt.
 
Jag kan ju svara på frågan i trådstarten också :D

Just nu läser jag del 2 i Prousts bautaverk, den heter väl I skuggan av unga flickor i blom, tror jag.

Lyssnar på Hot Milk av Deborah Levy som jag verkligen gillar, och kämpar lite med Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson. Jag kommer liksom ingen vart, men det handlar nog mest om tidsbrist och att jag somnar så fort jag lägger ner huvudet på kudden just nu... :) får försöka lite hårdare ikväll!
 
Jag har läst The Giver eller Den utvalde av Lois Lowry. En dystopi om det "perfekta" samhället, skriven 1993. En riktigt obehaglig historia. Den fick mig att tänka på Ishiguros, Never Let Me Go och reservdelsmänniskorna.

OT men jag kan inte låta bli att berätta för er andra bokälskare - jag har fått fast som skolbibliotekarie. Har vikarierat i drygt ett år och igår fick jag veta att den ordinarie sagt upp sig. Shit vad glad jag är. Det är det roligaste jobb jag nånsin haft.
Grattis! Bibliotekarie var mitt drömjobb när jag var barn. Men jag blev avrådd och så valde jag ett ännu sämre yrke...
 
Jag har betat av en del av sommarens bokgåvor men inget som jag kan rekommendera. Senast lyssnade jag på Magnus Ugglas bok men den kan jag inte heller rekommendera.
 
Det tar ett tag innan den hugger tag i en, är min erfarenhet. Och jag kan förstå om den inte gör det i alla. Men för mig gjorde den det.

Samma här! Läste den förra våren och var bitvis djupt berörd av den. Mer så av de stycken där huvudpersoner blir oväntat kärleksfullt bemött av sin omvärld än tvärt om, av någon anledning.
 
Jag gör som @Anna och uppsamlar lite med böcker jag läst i vår:

The Italian Teacher, av Tom Rachman. Lite meh för mig när jag läste den. Gillade The imperfectionists när jag läste den (av samma författare) så såg fram mot denna. Väl långdragen, och väl inspirerad av Donna Tartt, tyckte jag. Däremot blev den mer intressant nu efter hela Ramberg-historien. Faktiskt en väldigt bra berättelse om hur det manliga geniet dyrkas till varje pris av de som är i närheten av dem. Så jag kanske gillade den, trots allt. :)

The Patrick Melrose Novels, av Edward St Aybun. Jag gillade första delen väldigt mycket. Stark om övergrepp i överklassfamiljer. Andra delen blev snabbt tråkigt. Blev mest snack om vilka droger han kunde få tag på. Halvvägs in i tredje såg jag att det hade gjorts TV-serier av dem, så jag såg den istället och känner inte att jag missade något.

Konsten att höra hjärtslag, av Jan-Philipp Sendker. Inte alls förtjust. Som en nerdummad version av Den vidunderliga kärlekens historia. Klyschig och tog sig själv på för stort allvar. Tyckte jag alltså, all respekt till alla dom som tycker att den är fantastisk. Vet att många gör det.

Exit West, av Moshin Hamid. Väldigt vacker läsning om att fly och att vilja fly. Underbart språk. Vill gärna läsa mer av honom.

The broken Earth (trilogi), av N.K Jemisin. Så jäkla uppfriskande att få läsa lite sci fi eller fantasy eller vad detta nu är, skriven av svart kvinna. Att hon dessutom fått så mycket erkännande och priser för sina böcker gör det såklart ännu roligare, och får förhoppningsvis fler att våga sig fram och gör att fler förlag vågar satsa på annat än män med skägg. Jag som alltid älskat genren fick äntligen läsa något nytt ur ett nytt perspektiv! Rekommenderar varmt, grym sommarläsning dessutom! Väldigt välskrivet och med starkt bildspråk om hur en kvinna letar efter sitt barn efter att katastrof har inträffat som gör att civilisationen har gått under.

Är dessutom 3/4 genom Anna Karenina. Lyssnar på den på ljudbok (läst av Maggie Gyllenhaal) när jag går mina promenader varje dag. Nästa 36 timmar ljudbok, så den är LÅNG, men till och med de mest mundana beskrivningarna av hur man bäst brukar jorden i Ryssland eller vad som var gott skick när man skulle bjuda någon på middag underhåller mig. Synd bara att jag vet hur den slutar...

Sen ligger The Sympathizer av Viet Thanh Nguyen och Left hand of Darkness av Ursula K Le Guin på nattduksbordet och väntar på att bli lästa. Ser jättemkt fram emot båda! Nån som läst?
 
Men hjälp, så här kan vi inte ha det! Inga nya inlägg på över två veckor :nailbiting:

Mitt läsande har minskat något då mitt ljudbokkslugakande gått ner pga (eller nästan ”tack vare”) förkortad pendlingstid. Det senaste jag lyssnade på var dock en bok jag rekommenderar:

Don’t you forget about me av Mhairi McFarlane. Klar favorit av de bland hennes böcker jag lyssnat på hittills. Boken räknas väl som ”chicklit” även om jag tycker det låter så nedsättande. Men vi kan väl säga att det är en lättsam relationsroman utan större överraskningar som ändå går att relatera till och beröras av? Gillade den hur som :)
 
Men hjälp, så här kan vi inte ha det! Inga nya inlägg på över två veckor :nailbiting:

Mitt läsande har minskat något då mitt ljudbokkslugakande gått ner pga (eller nästan ”tack vare”) förkortad pendlingstid. Det senaste jag lyssnade på var dock en bok jag rekommenderar:

Don’t you forget about me av Mhairi McFarlane. Klar favorit av de bland hennes böcker jag lyssnat på hittills. Boken räknas väl som ”chicklit” även om jag tycker det låter så nedsättande. Men vi kan väl säga att det är en lättsam relationsroman utan större överraskningar som ändå går att relatera till och beröras av? Gillade den hur som :)
Jag har precis läst ut Ormen från Essex vilken fantastisk bok! Läste den på engelska och vilket rikt språk den har men många ord som var nya för mig. Det tog tid. Rekommenderar den verkligen.
Läste också Pappaklausulen nyligen stor igenkänning av hur det var att leva. med småbarn. Att man överlevde det. Väldigt bra men sorglig bok
 
F4D27F6F-DE42-40CA-B093-DBF9305FF024.jpeg


Tycker än så länge jättemycket om den! Den är självbiografisk och Tara växer upp i en mormonfamilj där pappan ständigt förbereder den kommande katastrofen. Barnen går inte i skolan, familjen får inte söka vård och de isolerar sig från resten av samhället på alla möjliga sätt.

Har förstått det som att Tara senare bryter med livet som hennes föräldrar valt och utbildar sig. Har dock inte kommit så långt i läsningen än. Rekommenderas varmt!
 
Lyssnar på böckerna om Miss Peregrines besynnerliga barn och är väl sådär imponerad hittills. Kanske hade jag för höga förväntningar. Men priset som Storytels överlägset bästa inläsare går i alla fall till Katarina Cohen. Åh, vad bra hon är.

Jag läser Horet i Hälsta. Ett autentiskt rättsfall från 1600-talet. Fascinerande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 340
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 963
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 382
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp