Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Har precis läst ut fjärde boken om De sju systrarna, Pärlsystern. Precis som de andra delarna är det en välskriven bok där man vill veta mer hela tiden och som innehåller många intressanta historiska och kulturella element. Ingen bladvändare men ett tydligt framåtdriv ändå.

Eftersom alla böckerna följer samma mönster känner jag dock att det behövs några andra böcker emellan för att verkligen uppskatta nästa del i serien.
 
Lyssnat klart på Testamente av Nina Wähä. Måste säga att jag gillat den. Den belyser alla 15 familjemedlemmarnas perspektiv på livet, tillvaron och familjen. Väldigt intressant och den känns trovärdig vad gäller hur det är att leva i en storfamilj. Många öden. En bok som passar den som uppskattar lite tyngre böcker, det är inte speciellt glättigt inte...
 
Läste klart kallmyren - Liza Marklund igår. Gillade den mer än den första boken i trilogin. Böckerna är fristående varandra men karaktärer och händelser återkommer, vilket jag gillar.
Sista delen har jag inte hemma ännu så funderar på att läsa Stacken av Annika Norlin först då den finns här hemma.
 
Lyssnade klart på Much Ado About Nada av Uzma Jalaludin

Väldigt charmig bok och författaren hade verkligen en talang för att bygga upp berättelsen.
Lyssnar nu på en annan bok av samma författare (Three holidays and a wedding) båda böckerna är något sega i första- andra kapitlet men sen rullar det på och det är svårt att sluta lyssna.
 
Läste klart Jojo Moyes Andra kvinnors liv och i mitt tycke så var den inte så där bra som hennes andra böcker har varit. Men jag skulle antagligen rekommendera den om någon frågade om boken.

Nu ska jag läsa Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins. Jag visste nog inte riktigt vad jag köpte för den enda som stod på baksidan var ”Äran är hans mål, spelet hans bränsle. Men makten har sitt pris”.
Men boken var galet snygg i skimrande guld ;)
IMG_2355.jpeg

Men så råkade jag se sen på insidan av pärmen vad den handlar om så det kan säkert bli bra. Jag gillade i alla fall de andra Hungerspelböckerna :)
 
Läste klart Jojo Moyes Andra kvinnors liv och i mitt tycke så var den inte så där bra som hennes andra böcker har varit. Men jag skulle antagligen rekommendera den om någon frågade om boken.

Nu ska jag läsa Balladen om sångfåglar och ormar av Suzanne Collins. Jag visste nog inte riktigt vad jag köpte för den enda som stod på baksidan var ”Äran är hans mål, spelet hans bränsle. Men makten har sitt pris”.
Men boken var galet snygg i skimrande guld ;)
Visa bifogad fil 139651
Men så råkade jag se sen på insidan av pärmen vad den handlar om så det kan säkert bli bra. Jag gillade i alla fall de andra Hungerspelböckerna :)
Om filmen är något att gå efter är den ganska intressant och riktigt spännande!
 
Jag läser just nu Invisible Girl av Lisa Jewell. Den är som hennes spänningsromaner är mest, och hon är också en sådan där författare som jag kommer tillbaka till lite då och då eftersom jag vet precis vad jag kommer att få. Den här är dock lite extra intressant i mitt tycke, eftersom incelrörelsen spelar en stor roll i handlingen och ger den lite extra spets. Jag har läst ungefär en tredjedel hittills och tycker mer och mer om den ju mer jag läser!
 
För första gången på länge lånade jag några böcker på bibblan häromveckan och läser nu Priser på vattnet i Finistère av Bodil Malmsten.
Gillar den mycket!

Men jag kämpar med att läsandet blir en typ av prestation, jag har svårt att riktigt komma in i det och drar mig för att lyfta upp boken och läsa. Lyssnar ganska mycket på ljudböcker, ofta deckare som ingår i serier med många böcker, och det går bra men då gör jag ofta annat samtidigt.
 
Orkade inte med Mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström som jag påbörjade i helgen. Blev istället Omgiven av psykopater av Thomas Erikson, lite väl kategorisk såsom den förra i samma serie och inget nytt under solen men lätt att bara hänga med i i brist på annat...
 
Om filmen är något att gå efter är den ganska intressant och riktigt spännande!

Jag gillade inte filmen. Tyckte den var helt utan poäng och bara för att tjäna mer pengar på varumärket Hunger Games. Men boken kan ju absolut vara annorlunda. Vore inte den första boken som slaktats som film...

Jag tyckte att Cariolanus inte hade nån bra character development alls. Ingen logik alls bakom hans beslut. Bara en tvär vändning helt utan logik för att han i slutet av filmen skulle bli den han är i Hunger Games.
 
Jag gillade inte filmen. Tyckte den var helt utan poäng och bara för att tjäna mer pengar på varumärket Hunger Games. Men boken kan ju absolut vara annorlunda. Vore inte den första boken som slaktats som film...

Nu läste jag inte din spoiler utan lyckades radera den med att endast se hans namn 😁 men de första Hungergames böckerna är helt klart bättre än filmerna. Då såg jag filmerna först och läste efteråt när jag upptäckte att min exmake hade böckerna i bokhyllan.
Den här boken lyckades jag dessutom köpa som ett litet ”wild card” eftersom jag inte hittade texten om boken förrän jag kom hem 😅
 
Raseri av Andreas Ek, tips från en kollega. Första delen i en serie om ett virusutbrott, en ny slags blödarsjuka som i princip förvandlar folk till zombies. En spännande bladvändare som inte kräver något större engagemang från läsaren. Jag har lyckats lyssna på större delen av boken med två härjande barn i samma bil 😅
 
Jag har nu läst ut One Savage Knight by Holly Roberds, och
Welcome to Shadowhunter Academy by Cassandra Clare, samt Ruthless Enemy av Marion blackwood. Nu fortsätter jag på samma serie och läser Wicked Enemy av Marion Blackwood.

Jag har missat att uppdatera här, tur att jag har Goodreads att gå efter :love:
 
Ok, såhär efter en natt funderar jag på om det är fel på mig? "Alla" säger att de är helt förstörda efter FW och IF. Jag känner Meat att ja, det var plot twists och stora avslöjanden, men jag blev inte känslomässigt berörd. Bara väldigt nyfiken på fortsättningen 🤷‍♀️ är det bara jag?
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
861
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 553
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp