Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Ok, såhär efter en natt funderar jag på om det är fel på mig? "Alla" säger att de är helt förstörda efter FW och IF. Jag känner Meat att ja, det var plot twists och stora avslöjanden, men jag blev inte känslomässigt berörd. Bara väldigt nyfiken på fortsättningen 🤷‍♀️ är det bara jag?

Helt förstörd är fel ord för mig. Det lyckades en bok med men inte de här. Men det var ett stort Neeej!!! på ett ställe och funderar på hur de ska kunna lösa det! Så egentligen mest engagerad och nyfiken. Men nä, inte förstörd på nåt sätt.
 
Helt förstörd är fel ord för mig. Det lyckades en bok med men inte de här. Men det var ett stort Neeej!!! på ett ställe och funderar på hur de ska kunna lösa det! Så egentligen mest engagerad och nyfiken. Men nä, inte förstörd på nåt sätt.
Författaren har sagt i intervjuer att det finns en anledning till Violets hår. Jag gissar att det kommer på något sätt hänga ihop med lösningen som räddar Xaden.
 
Ok, det har kommit en ny bok i Morden runt med Herkules Persson, det blir en lagom rensare efter all fantasy jag konsumerat på sistone 😅
 
Ok, såhär efter en natt funderar jag på om det är fel på mig? "Alla" säger att de är helt förstörda efter FW och IF. Jag känner Meat att ja, det var plot twists och stora avslöjanden, men jag blev inte känslomässigt berörd. Bara väldigt nyfiken på fortsättningen 🤷‍♀️ är det bara jag?
Jag brukar inte uttala mig om ingen frågar, men nu gör du det så då måste jag säga att jag tycker båda böckerna är sjukt dåligt skrivna cashgrabs 🙈 Huvudromansen ger mig klåda för den är så dysfunktionell och porträtterandet av toxic perseverance med Vi's EDS-liknande syndrom är mycket olyckligt. Dessutom känns sättet de tränar soldater på ganska ogenomtänkt och kontraproduktivt. Jag brukar lätt bli berörd (var på gång i IF med Vi's mor men icke) men jag blir för ilsken på författaren för att känna något för böckerna 🤷‍♀️ Vi har läst dem i min bokklubb kan tilläggas, jag hade inte valt dem på egen hand eftersom Romantasy inte är min grej.
 
Jag brukar inte uttala mig om ingen frågar, men nu gör du det så då måste jag säga att jag tycker båda böckerna är sjukt dåligt skrivna cashgrabs 🙈 Huvudromansen ger mig klåda för den är så dysfunktionell och porträtterandet av toxic perseverance med Vi's EDS-liknande syndrom är mycket olyckligt. Dessutom känns sättet de tränar soldater på ganska ogenomtänkt och kontraproduktivt. Jag brukar lätt bli berörd (var på gång i IF med Vi's mor men icke) men jag blir för ilsken på författaren för att känna något för böckerna 🤷‍♀️ Vi har läst dem i min bokklubb kan tilläggas, jag hade inte valt dem på egen hand eftersom Romantasy inte är min grej.

Var och en får ju tycka vad de vill. Vi kanske inte ska diskutera böcker så här ingående i den här tråden om någon vill läsa boken och slippa bli spoilad.
 
Åh, den minns jag som en av de första läsupplevelserna som riktigt golvade mig. Blir faktiskt lite sugen på att läsa om den nu, det var säkert 14-15 år sedan sist och jag minns inte sådär överdrivet mycket förutom att den var just gripande och bra.

Verkligen en sån där bok där man är fast från första stund!
 
Jag brukar inte uttala mig om ingen frågar, men nu gör du det så då måste jag säga att jag tycker båda böckerna är sjukt dåligt skrivna cashgrabs 🙈 Huvudromansen ger mig klåda för den är så dysfunktionell och porträtterandet av toxic perseverance med Vi's EDS-liknande syndrom är mycket olyckligt. Dessutom känns sättet de tränar soldater på ganska ogenomtänkt och kontraproduktivt. Jag brukar lätt bli berörd (var på gång i IF med Vi's mor men icke) men jag blir för ilsken på författaren för att känna något för böckerna 🤷‍♀️ Vi har läst dem i min bokklubb kan tilläggas, jag hade inte valt dem på egen hand eftersom Romantasy inte är min grej.
Nej är man inte så förtjust i genren är de svåra, det håller jag med om. För alla romantasy är ju dysfunktionella med tveksamt etiska relationer 🤷‍♀️
 
Känns som att jag är den enda i tråden som absolut inte läser fantasy 😅 Har väldigt svårt för det även om jag faktiskt älskar Harry Potter.

Nå ja, började med Stacken - Annika Norlin igår och gillar verkligen hennes sett att skriva. Det bara flyter och känns så opretentiöst. Har lyssnat på hennes noveller tidigare och även tyckt om dom mycket.
 
Känns som att jag är den enda i tråden som absolut inte läser fantasy 😅 Har väldigt svårt för det även om jag faktiskt älskar Harry Potter.

Nå ja, började med Stacken - Annika Norlin igår och gillar verkligen hennes sett att skriva. Det bara flyter och känns så opretentiöst. Har lyssnat på hennes noveller tidigare och även tyckt om dom mycket.

Alla är ju olika. Böcker är för mig escapism. Då passar fantasy och sci-fi utmärkt!
 
Alla är ju olika. Böcker är för mig escapism. Då passar fantasy och sci-fi utmärkt!
Samma för mig. Verkliga problem har jag i verkligheten - det vill jag inte ha lika mycket i böckerna. Och jag ser också en stor skillnad mellan relationer i böcker och på film. I böcker gillar jag ofta problematiska relationer - men i film är det så sjukt avtändande på alla sätt som är möjliga. Kontrollerande män kräks jag på både i film och i verkligheten - men i böcker :d:d

Jag vet inte varför det är denna skillnad.
 
Samma för mig. Verkliga problem har jag i verkligheten - det vill jag inte ha lika mycket i böckerna. Och jag ser också en stor skillnad mellan relationer i böcker och på film. I böcker gillar jag ofta problematiska relationer - men i film är det så sjukt avtändande på alla sätt som är möjliga. Kontrollerande män kräks jag på både i film och i verkligheten - men i böcker :d:d

Jag vet inte varför det är denna skillnad.

Vi tänker rätt lika ser jag!
 
Känns som att jag är den enda i tråden som absolut inte läser fantasy 😅 Har väldigt svårt för det även om jag faktiskt älskar Harry Potter.

Nå ja, började med Stacken - Annika Norlin igår och gillar verkligen hennes sett att skriva. Det bara flyter och känns så opretentiöst. Har lyssnat på hennes noveller tidigare och även tyckt om dom mycket.
Absolut inte, här är en till! Har funderat på att testa nu efter att ha läst så mycket om det här, men jag har svårt att tro att det skulle passa mig faktiskt. Kul dock att få en liten inblick "i en annan värld" genom inläggen här!

Måste nog lägga till Stacken på min att läsa-lista förresten, nu har jag hört tillräckligt mycket bra om den på tillräckligt många ställen för att bli nyfiken! :)
 
Jag läser det mesta utom hårda deckare som Lee Child, skräck eller tunga svenska romaner som Jag for ner till byn. :D vill gärna ha lite humor/lättsamhet eller mysdeckare. Och Romantasy/fantasy. Eftersom det är helt orealistiskt så berör de negativa delarna inte på samma sätt för mig.
 
Jag läser Left to you av Daniel J Volpe, mitt andra kliv in i splatterpunk-genren. Jag läste Fjärilen från Tibet av C.J Håkansson för många år sedan och gillade den inte direkt så har undvikit genren sedan dess men tänkte nu ge det en chans till efter rekommendation.

Jag har läst knappt halva boken men har ännu inte kommit till delen som det står om "på baksidan". Det känns på ett sätt lite märkligt att boken är skrivet på ett sätt som gör att det skulle vara mer av ett mysterium om det inte vore för att man visste vad som komma skall.

Det är en ganska lång del som utspelar sig i Auschwitz. I början tyckte jag att det kändes osmakligt, framförallt med tanke på genren, men efter att ha tagit mig igenom den delen så har jag ändrat uppfattning. Det är rått och obarmhärtigt ja, men samtidigt inte raljerande eller "gottigt" och egentligen vet jag inte hur vettigt det är att "linda in" något som är så fruktansvärt som detta ändå var. Det känns hemskt att tänka på att det som beskrivs i boken var sådant som hände och det känns mer ledsamt än obehagligt efter ett tag.

Än så länge är den okej, nutids-segmentet är lite svagare och det är lätt att se var det barkar (delvis för att man som sagt vet det innan..) får se om slutet blir en överraskning eller inte.
 
Jag har satt upp som mål för mig själv att läsa ut en bok i veckan under hela 2024, återstår dock att se hur det går med det. Lyssnar inte på böcker utan läser bara pappersvarianten, så det gäller ju att verkligen ha tid att sitta ner och bara läsa.

Nåväl, mitt ”läsår” inleddes med Berättelsen om Kevinfallet av Andreas Slätt och Familjen Karlsson-Dahlén. Den handlar om de två unga pojkar (då 7 & 5 år) som pekas ut som skyldiga till deras 4-åriga vän Kevins död, men som långt senare kom att frias från alla misstankar. Boken känns skriven på ett respektfullt sätt, jag har annars lite svårt för när det ska snaskas i känsliga detaljer av andras olycka och lidanden… Man blir på riktigt mörkrädd av hur det kunde bli såhär, men såklart känns det bra att de båda utpekade till slut blir friade.

Nästa bok blev Fyrvaktarens dotter av Hazel Gaynor. En berättelse som handlar om två kvinnor och deras liv, den ena under 1838, den andra hundra år senare 1938. Den är delvis baserad på verkliga händelser, den ena huvudpersonen har funnits på riktigt, och det skeppsbrott som inträffar i början är en verklig händelse. Författaren har lagt fokus på kvinnorna i berättelsen, hur det historiskt sett har varit att leva som kvinna och samhällets syn och förväntningar på kvinnor. Så småningom binds de båda historierna ihop, och det är en vacker och ibland sorglig berättelse som lämnar avtryck.

Därefter blev det 1793 av Niklas Natt och Dag, vilken jag läst en gång tidigare. Inför fortsättningen med 1794 & 1795 tänkte jag att det kunde vara bra att fräscha upp minnet. Jag mindes vissa karaktärer och händelser, men hade lyckats glömma vem som blivit dödad, av vem och varför, vilket gjorde den lika spännande nu igen. Det är en smutsig och mörk, bitvis makaber, beskrivning av livet i Stockholm i slutet av 1700-talet, och även om jag inte kan avgöra hur verklighetstrogen den är, är det ändå intressant att få en inblick i hur det hade kunnat vara då. Absolut läsvärd!

Ett annat kärt återseende var Björnstad av Fredrik Backman. Jag har läst såväl Björnstad som Vi mot er tidigare, med det var också några år sedan, så inför den avslutande Vinnarna kände jag att det behövdes en liten uppfräschning av minnet här med. Jag älskade verkligen Björnstad första gången och var lite orolig för att jag inte skulle uppleva den som lika fantastisk nu. Den oron visade sig dock snabbt vara helt obefogad, Björnstad ÄR en fantastisk bok! Den är så sorglig och så rolig om vartannat, och även om jag mindes handlingen i stora drag drabbar det en lika mycket nu som då.

Senast utlästa är Den tyska flickan av Armando Lucas Correa. Det är en gripande berättelse om hur en 12-årig flicka tillsammans med sin familj flyr från Tyskland med lyxångaren M/S St. Louis under 1939, några månader innan andra världskriget. Under resan blir det klart att resenärerna inte längre är välkommna att stiga av i Havanna, som det var tänkt. Just den här delen av boken baseras på en verklig händelse även om karaktärerna är fiktiva. Delarna som handlar om livet innan och efteråt, griper inte tag i mig på samma sätt, men de känns ändå viktiga för berättelsen.

Just nu läser jag 1794 och läser om Vi mot er, uppföljarna till 1793 respektive Björnstad.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 409
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp