Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu?

Jag läser En bra plats i skallen av Marcus Berggren.
Det är ju typ en semi-fiktiv uppväxtskildring och eftersom vi är ungefär jämnåriga och uppvuxna i varsin närort till GBG tänkte jag att det säkert kunde bjuda på lite igenkänning. Min sambo är dessutom fd klasskamrat med hans fru :D

Den inledde superstarkt med flera höga skratt första kapitlet men sisådär 100 sidor in tycker jag att den står och stampar lite.
 
Utläst, och såklart nu Hunting Adeline, läst 80% av den så imorgon är det dags för ny bok om jag inte tar några dagars paus.
Boken är helt klart läsvärd, och fruktansvärd. Men jag tycker inte att den var så bra, den fick en 3a. Och nu funderar jag på vad jag ska läsa härnäst. Något lättsammare iaf :D
 
Jag har läst Stargate av Ingvild Rishoi precis, den var kort och otroligt bra! Läste ut den på en kväll. Rekommenderar starkt, väldigt fint skriven men mycket sorglig.
 
Har precis börjat läsa House of flame and shadow av Sarah j. Maas som är den tredje och sista? boken i serien crescent city. Har läst ca 100 sidor och tycker den har börjat bra. Boken har även crossover med Acotar serien, så kul och få träffa på karaktärerna från Acotar igen. 🥰

IMG_9382.jpeg
 
Efter en något trög start har jag sträckläst klart Tomorrow and tomorrow and tomorrow av Gabrielle Zevin. Jag älskade att läsa den men inte på det där himlastormande förälskade sättet utan mer att jag verkligen verkligen tyckte om den. Den är så intressant skriven med så många lager och ja jag vet inte exakt hur jag ska beskriva det men jag rekommenderar den starkt.
IMG_4563.jpeg
 
Nu har jag läst klart Lucinda Rileys Den italienska flickan som jag hade tänkt läsa på jullovet men det kom andra böcker emellan :)
Märks att hon var ung när hon skrev den men man kan ändå känna igen hennes sätt att skriva. Ganska lugn bok men gick snabbt att läsa ut de ca 550 sidorna.

Nu ligger Jojo Moyes - Andra kvinnors liv näst på tur som jag har väntat över ett år på att den ska komma ut på pocket.
 
Läst nya av Maria Adolfsson, sjunde delen i Doggerland-serien - Tiga som muren. Mycket bra typ deckare/roman om en polis i det fiktiva landet Doggerland som ligger mellan Storbritannien och Danmark. Har gillar hela serien, men denna var nog en av de bästa hittills. Spännande, men utan att bli för överdriven, och mycket relationer och sådant inemellan eländet. 👍
 
Läst nya av Maria Adolfsson, sjunde delen i Doggerland-serien - Tiga som muren. Mycket bra typ deckare/roman om en polis i det fiktiva landet Doggerland som ligger mellan Storbritannien och Danmark. Har gillar hela serien, men denna var nog en av de bästa hittills. Spännande, men utan att bli för överdriven, och mycket relationer och sådant inemellan eländet. 👍
Den ligger på min tbr!
 
Jag har åkt galet mycket tåg sista veckorna och behövde något lättsamt. Jag var bland annat utanför Kramfors och jobbade, och där fick jag tips om Tove Alsterfeldts deckare som utspelar sig i området. Tre stycken, lagom korta, lagom lättsamma, och kul att läsa om platsen där jag är en del och jobbar (även om jag inte har möjlighet att se mig omkring särskilt mycket när jag är där :) ) Dessutom kul att en hel del av områdets historia, med bland annat Ådalen 31 och broraset vid byggnationen av Sandöbron finns med i handlingen.
 
Jag har åkt galet mycket tåg sista veckorna och behövde något lättsamt. Jag var bland annat utanför Kramfors och jobbade, och där fick jag tips om Tove Alsterfeldts deckare som utspelar sig i området. Tre stycken, lagom korta, lagom lättsamma, och kul att läsa om platsen där jag är en del och jobbar (även om jag inte har möjlighet att se mig omkring särskilt mycket när jag är där :) ) Dessutom kul att en hel del av områdets historia, med bland annat Ådalen 31 och broraset vid byggnationen av Sandöbron finns med i handlingen.
Alsterdal :)
Ja, hon fångar både den lokala miljön och mentaliteten på ett väldigt bra sätt. Älskar de böckerna.
 
Efter att ha blivit så förtjust i Döda kvinnor förlåter inte kände jag för att stanna kvar i dåtidens Stockholm, om än ett par 30 år fram i tiden, och när författaren till ovan nämnda bok själv tipsade om Denise Rudbergs serie Kontrahenterna så högg jag tag i en sådan. Jag är nu lite drygt halvvägs genom den första boken, Det första chiffret, och tycker väldigt mycket om den såhär långt! Lättläst men ändå välskriven, och jag fastnade för karaktärerna direkt (särskilt Elisabeth, vilken underbar frisk fläkt!). Det känns jättekul att det finns fyra böcker till i samma serie att fortsätta med sedan :)

Som ljudbok lyssnar jag på Ta min hand av Dolen Perkins-Valdez. Otroligt intressant om den avskyvärda behandlingen av svarta flickor/kvinnor i 70-talets Alabama, och om sjuksköterskan Civil som kämpar för att alla kvinnor ska ha friheten att ta kontrollen över sina kroppar och sina liv. Samtidigt börjar hon misstänka en konspiration kopplat till de läkemedel hennes klinik lobbar hänsynslöst för och mer eller mindre tvingar sjuksköterskorna att skriva ut. Det är inte utan att jag önskar att jag valt denna som pappersbok istället, för jag tror inte att den svenska uppläsningen gör den riktigt rättvisa. Får se om jag kanske går över till att läsa den som e-bok på telefonen istället, Storytel erbjuder ju fiffigt nog båda alternativen. Men jag fortsätter att lyssna ett tag till, dels börjar jag vänja mig vid uppläsarens något märkliga uttal och dels är det trevligt att ha en riktigt bra ljudbok att lyssna på när jag somnar :up:
 
Lite OT, men lite kul.

Jag rekommenderade ett par böcker av samma författare som svar på ett inlägg i en facebookgrupp. Tydligen är den författaren med i samma grupp för hon gav mitt inlägg ett hjärta.
Är nog flera författare med i den gruppen för jag har även sett en annan författare själv svara på en fråga om när nästa bok i dennes serie skulle komma.
 
Har börjat på första i ACOTAR, såg att jag lyssnar en bit på den på storytel innan så gick in på goodreads och såg att jag börjar på den 2019 men gett upp och tyckte den var kass 😅 Nu har jag kommit längre än sist, och är ändå lite nyfiken på vad som ska hända, så tror jag kommer igenom den denna gången🙈
 
Del tre i Glastronen utläst. Har bokat Assassins blade på bibblan, men det är kö. Om jag orkar läsa resten av böckerna funderar jag på tandemläsning av bok 6 och 7, hittade en bra beskrivning.
FB_IMG_1707718561993.jpg
 
Har börjat på första i ACOTAR, såg att jag lyssnar en bit på den på storytel innan så gick in på goodreads och såg att jag börjar på den 2019 men gett upp och tyckte den var kass 😅 Nu har jag kommit längre än sist, och är ändå lite nyfiken på vad som ska hända, så tror jag kommer igenom den denna gången🙈
Välkommen in i träsket! :angel:
 
Välkommen in i träsket! :angel:
Hittade förresten en ”dramatized adaptation” av första boken nu, vilket tilltalar mig.. men den är några timmar kortare än den versionen jag lyssnar på nu. Står inget i beskrivningen att den skulle vara avkortad, men det måste den väl vara i så fall?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
13 549
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp