Vad läser du just nu?

Läser, stundtals med tårar i ögonen, Ingrid Hedströms Gick obemärkt förbi. En roman "based on a true story" som det heter. Romanen skildrar, genom ett par olika personer, några mörka årtionden i svensk historia. Där ord som idiot, obildbar och sinnesslö användes om människor och där rashygieniska tankesätt gjorde det ok att ta barn från sina föräldrar och sätta dem på anstalt. De ska inte synas utan helst glömmas bort - och många dog av vanvård. En rejäl skamfläck på folkhemmets vägg.

Författaren har använt autentiskt material och använder fakta som vävs in i handlingen. Den utspelar sig mestadels kring Haggården i Hedemora, en av dåtidens stora vanföreanstalter, och andra platser i Dalarna. Rekommenderas!
Det låter väldigt intressant, om än tungt. Skriver upp den på listan!
 
Jag läser just nu Legends and Lattes av Travis Baldree för min bokklubb, ytterligare en bok jag aldrig valt att läsa på eget initiativ. Det är en så kallad "cosy fantasy" där liv och död inte står på spel, utan en orc vid namn Viv går i pension och öppnar ett café i en stad där ingen hört talas om kaffe förut.
Hittills är den gullig men inte gripande.
 
Jag läser just nu Legends and Lattes av Travis Baldree för min bokklubb, ytterligare en bok jag aldrig valt att läsa på eget initiativ. Det är en så kallad "cosy fantasy" där liv och död inte står på spel, utan en orc vid namn Viv går i pension och öppnar ett café i en stad där ingen hört talas om kaffe förut.
Hittills är den gullig men inte gripande.

Den har jag i min bokhylla på Storytel!
 
Läser, stundtals med tårar i ögonen, Ingrid Hedströms Gick obemärkt förbi. En roman "based on a true story" som det heter. Romanen skildrar, genom ett par olika personer, några mörka årtionden i svensk historia. Där ord som idiot, obildbar och sinnesslö användes om människor och där rashygieniska tankesätt gjorde det ok att ta barn från sina föräldrar och sätta dem på anstalt. De ska inte synas utan helst glömmas bort - och många dog av vanvård. En rejäl skamfläck på folkhemmets vägg.

Författaren har använt autentiskt material och använder fakta som vävs in i handlingen. Den utspelar sig mestadels kring Haggården i Hedemora, en av dåtidens stora vanföreanstalter, och andra platser i Dalarna. Rekommenderas!

Hittar den inte på storytel 😔
 
Jag läser Mörkt motiv av Louise Penny och det är bra men lite segt såhär ca 85 sidor in. Hoppas jag kommer in i den bättre snart.
När jag väl bestämde mig för att prioritera läsningen så gick det snabbt att komma in i boken och snabbt att läsa ut den. En trevlig kriminalroman utan blodiga inslag alls, lite Agatha Christie-känsla. Den utspelar sig på landsbygden i Quebec där en äldre kvinna blivit skjuten med pil och båge och hela byn blir inblandad i utredningen.
 
När jag väl bestämde mig för att prioritera läsningen så gick det snabbt att komma in i boken och snabbt att läsa ut den. En trevlig kriminalroman utan blodiga inslag alls, lite Agatha Christie-känsla. Den utspelar sig på landsbygden i Quebec där en äldre kvinna blivit skjuten med pil och båge och hela byn blir inblandad i utredningen.
Jag gillar verkligen hela den serien! Några böcker in i mitten som har en storyline jag verkligen ogillade, men som var trevliga i stort och även den storylinen tog ju slut till slut 😅
 
Har varit väldigt dålig på att uppdatera här, men lyssnade klart på första ACOTAR. Tyckte inte den var särksilt bra, men var ju förvarnad så ska ge tvåan en chans och se om lyfter bli r så stort som många påstår :)

Även läst ut Dune, äntligen! Den var alldeles för seg, och kommer inte fortsätta med serien. Kan dock tänka mig att se filmerna om det skulle vara så, tänker att skatter generellt händer lite snabbare på film 😅
 
Läser Love Will Tear us Apart av C.K Mc Donnel. Jättetrevlig fantasy, tredje delen i en serie om Stranger Times en tidning om det paranormala.
 
Jag fortsätter på Ruthless Enemy serien av Marion Blackwood, nu på tredje och sista boken.

Serien är helt okej tidsfördriv mellan andra böcker. Inte tråkig, men inget WOW. Vilket min nattsömn nog uppskattar oerhört.

Sexscenerna är lite tråkiga efter ett tag dock, jag vet inte varför riktigt. Jag bara fastnar inte, och det blir att jag bläddrar förbi lite snabbt när sexscenerna kommer. Märkligt det där, jag vill ha sexscenerna där, men jag vill inte alltid läsa dem. Bara vetskapen om att det inte är en barnbok där det bara antyds att de är i sovrummet, och sen är det nästan morgon gör att jag blir mer nöjd, men det är ändå inte helt ovanligt att jag bläddrar förbi sexscener och bara låter ögonen snabbt kika litegrann.
 
Jag har travar med olästa böcker samtidigt som jag hela tiden frestas att köpa fler…. Nu har jag bytt läsplats från sängen (fungerar inte) till fåtöljen i vardagsrummet. Och har börjat beta av högen:

Under stjärnorna i Paris samt Snöfall över Paris (Karolina Schutzer) - helt ok, del två var bättre. Men inte i nivå med Emma Hambergs Agnetaböcker.. (lär vara svårt).

Espana, av Åsa Hellberg. Samma sak där. Lite abrupt slut dessutom, cliffhanger antar jag inför del 2…

Börjat på Den Enda av Daniel Mendoza och är besviken. Känns tillgjord och full av klyschor. Hur ska jag orka igenom hela?!?

Still Life av Sarah Winman … slutade läsa efter två kapitel. Den ska ju vara jättebra, men… Fadtnade aldrig, ska ge den en ny chans sen - i fåtöljen!

Nere i högen av påbörjade finns också Ocean Vuongs On Earth We’re Briefly Gorgeous, och Arundhati Roy’s The Ministry of Utmost Happiness. Hoppas åter att läsfåtöljen ska rädda dem åt mig! ❤️
 
Just nu läser jag Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin. Jag har kommit ungefär halvvägs och just nu upplever jag att den blivit lite halvseg, men tycker ändå mycket om den. Jag har så många påbörjade böcker och är glad över att äntligen ha hittat en att fastna i. Jag har saknat att läsa!
Jag har också läst denna hade svårt att hänga med i alla svängarna, men fortsatte ändå eftersom den fascinerade mig på nåt märkligt vis. Sen blev slutet … ja, läs på! ❤️
 
Jobbar på att ta mig igenom Praise for Hatred av Khaled Khalifa.
Det går långsamt. Den innehåller långa passager av ganska röriga tankar/drömmar/fantasier. Dom är ganska svåra att följa med i. Lite svårt att hålla isär vad som pågår i huvudet på huvudkaraktären och vad som pågår i ”verkliga” världen.
 
Läst klart alla delar i serien Raseri, som nämnts ovan. Ganska korta böcker och full fart hela tiden. Lagom stort persongalleri tycker jag, och de knyts ihop bra i slutet.
 
Jag har nu läst klart ”Balladen om sångfåglar och ormar” och jag förstår @Ninnurur och jag är inte heller sugen på se filmen (eller är det en serie?).

Det är iofs många år sedan jag läste dem men jag minns inte hungerspelen var så här målande brutala som denna bok. Jag vet knappt hur jag ska beskriva den.
 
Jag har nu läst klart ”Balladen om sångfåglar och ormar” och jag förstår @Ninnurur och jag är inte heller sugen på se filmen (eller är det en serie?).

Det är iofs många år sedan jag läste dem men jag minns inte hungerspelen var så här målande brutala som denna bok. Jag vet knappt hur jag ska beskriva den.
Eller hur? Typ allt jag minns av den i efterhand är att den gjorde mig illamående.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
13 362
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
454
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
422
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp