Vad läser du just nu?

Efter att ha läst ut Left to you kan jag konstatera både att den slutade ungefär så som jag tänkt och att jag fortfarande inte är något fan av splatterpunk-genren. Den var iaf inte dålig och den var kort.

Just nu läser jag en annan kort bok, Penpal av Dathan Auerbach. Den här boken började ju som en creepypasta i flera delar på Reddit, och detta är samma text men i bokform. Det var så många år sedan jag läste creepypastan att jag knappt minns mer än att den var bra så tyckte det var dags igen.

Boken handlar lite kort om en man som tänker tillbaka på en rad händelser som utspelade sig när han var barn. Dels hur han upplevde det då men också hur han ser på det nu när han är äldre och fått höra fler vinklar på det, bland annat från sin mamma.

För alla som inte redan känner till den här berättelsen kan jag varmt rekommendera den. Den är bra skriven och obehaglig på det där lite krypande sättet och får en också att reflektera över det där att saker inte alltid är precis så som man minns dem.
 
Jag läste precis ut Döda kvinnor förlåter inte och jag tyckte verkligen om den. Älskade språkbruket som tex velocipeder och elektriskt ljus. Språket gör väldigt mycket för känslan i boken i stort att det faktiskt är en handling under 1896.

Men fy så tragiskt och maktlöst det har varit för kvinnor, väldigt berörande :cry:
 
Läst Maria Adolfssons sjunde del av Doggerland, Tiga som muren. Kanske inte lika bra som tidigare men helt ok.
Nu väntar Lågorna av Lina Bengtsdotter.
 
Ut ur Kabul av Robert Karjel. Handlar om den svenska evakueringen ur Afghanistan ur i princip alla perspektiv. Från UD, Försvarsmakten och Migrationsverket i Sverige till de lokalanställda på ambassaden, tolkar och Herculesplanens besättningar. Och alla där emellan. Väldigt intressant och verkligen gedigen redogörelse. Författaren har fått möjlighet att intervjua en mängd av de inblandade och det märks verkligen i boken. Rekommenderas!
 
Jag läste precis Lucy Dillons senaste Vuxen på låtsas.
Först tyckte jag inte alls att den var lika bra som jag tyckt hennes tidigare varit, men i brist på andra böcker hemma fortsatte jag och den blev bra :).

Har också läst Nora Roberts senaste Det perfekta offret, men nja tyckte inte den var lika bra som hennes tidigare, men okej.
 
Började ganska nyss med Adam Nevills No one gets out alive som (än så länge) handlar om en tjej i England som blivit utkastad från sin styvmors hem. Hon har knappt några pengar och blir tvingad att hyra ett rum hos en mystisk hyresvärd i ett nedgånget hus som redan första natten verkar vara hemsökt.

Man verkligen kastas in i skräcken. Boken öppnar upp med första natten i nya boendet och det är intensivt redan från början. Jag läser nästan uteslutande skräck i någon form och blir sällan speciellt "berörd" så sätt men jag måste säga att visst blir man lite obekväm med att det är mörkt i hörnen i sovrummet när man läser..

Helt fast i den här boken hittills, den är super. Jag har läst två böcker av Nevill tidigare, The ritual, som är helt superb första halvan men andra halvan där den lite byter tema föll mig inte smaken och jag föredrar hur de ändrade detta i Netflixadaptionen. Sen har jag också läst Last days vilket är en av mina favoriter. Den spårar lite mot slutet vilket verkar vara lite av en grej med denna författaren men inte alls i samma nivå som typ King där det kan bli rätt vrickat.
 
Började ganska nyss med Adam Nevills No one gets out alive som (än så länge) handlar om en tjej i England som blivit utkastad från sin styvmors hem. Hon har knappt några pengar och blir tvingad att hyra ett rum hos en mystisk hyresvärd i ett nedgånget hus som redan första natten verkar vara hemsökt.

Man verkligen kastas in i skräcken. Boken öppnar upp med första natten i nya boendet och det är intensivt redan från början. Jag läser nästan uteslutande skräck i någon form och blir sällan speciellt "berörd" så sätt men jag måste säga att visst blir man lite obekväm med att det är mörkt i hörnen i sovrummet när man läser..

Helt fast i den här boken hittills, den är super. Jag har läst två böcker av Nevill tidigare, The ritual, som är helt superb första halvan men andra halvan där den lite byter tema föll mig inte smaken och jag föredrar hur de ändrade detta i Netflixadaptionen. Sen har jag också läst Last days vilket är en av mina favoriter. Den spårar lite mot slutet vilket verkar vara lite av en grej med denna författaren men inte alls i samma nivå som typ King där det kan bli rätt vrickat.
Är också väldigt förtjust i skräck, så tack för författartipset!
 
Är också väldigt förtjust i skräck, så tack för författartipset!
Åh vad roligt, dela gärna med dig om du läser något bra!

Om du är på reddit ibland finns det en jättebra reddit som heter horrorlit, där kan man få mängder med bra tips också. Min "att läsa"-lista är numera så lång att jag nog får räkna med att hinna med vissa när jag går i pension (är 36).. :D
 
Jag har tyvärr inte kommit igång med läsningen alls hittills i år trots en ambition om 10 minuters läsning per dag. Har vid flertalet tillfällen lånat e-böcker samt laddat över dom på min läsplatta men sen har läsron inte infunnit sig.

I helgen var vi bortresta och då plockade jag upp läsplattan och fastnade direkt i Andrev Waldens Jävla karlar. Perfekt bok att läsa för att få in flytet, det finns ingenting som stör och han har ett lite underfundigt språk som jag verkligen uppskattar. Hade det inte varit för att jag under helgen också invigde mina barn i brädspelet Carcasonne och jag blev inbjuden i en match under söndagsförmiddagen så skulle jag läst ut boken under helgen, nu återstår ca 40 sidor som jag avser att klämma ikväll. I läsplattan ligger också Annika Norlins Stacken och väntar och jag hoppas att läslusten överlever kontakten med verkligheten, hemmets alla måsten och livets logistik så att jag också kan få plöja den också i mitt nyfunna läsrus.

Åh vad jag gillar att läsa bra böcker och åh vad skäms över att jag så långa perioder av mitt vuxna liv valt andra (betydligt mindre berikande) saker att investera min tid i.
 
Ut ur Kabul av Robert Karjel. Handlar om den svenska evakueringen ur Afghanistan ur i princip alla perspektiv. Från UD, Försvarsmakten och Migrationsverket i Sverige till de lokalanställda på ambassaden, tolkar och Herculesplanens besättningar. Och alla där emellan. Väldigt intressant och verkligen gedigen redogörelse. Författaren har fått möjlighet att intervjua en mängd av de inblandade och det märks verkligen i boken. Rekommenderas!
Jag har varit på en föreläsning med honom, verkligen intressant! Han berättade även om hur de jobbade med att bekämpa pirater i Adenviken.
 
Började ganska nyss med Adam Nevills No one gets out alive som (än så länge) handlar om en tjej i England som blivit utkastad från sin styvmors hem. Hon har knappt några pengar och blir tvingad att hyra ett rum hos en mystisk hyresvärd i ett nedgånget hus som redan första natten verkar vara hemsökt.

Man verkligen kastas in i skräcken. Boken öppnar upp med första natten i nya boendet och det är intensivt redan från början. Jag läser nästan uteslutande skräck i någon form och blir sällan speciellt "berörd" så sätt men jag måste säga att visst blir man lite obekväm med att det är mörkt i hörnen i sovrummet när man läser..

Helt fast i den här boken hittills, den är super. Jag har läst två böcker av Nevill tidigare, The ritual, som är helt superb första halvan men andra halvan där den lite byter tema föll mig inte smaken och jag föredrar hur de ändrade detta i Netflixadaptionen. Sen har jag också läst Last days vilket är en av mina favoriter. Den spårar lite mot slutet vilket verkar vara lite av en grej med denna författaren men inte alls i samma nivå som typ King där det kan bli rätt vrickat.

Hmm, hade varit intressant men hittar den inte på Bookbeat eller Storytel..,
 
Började ganska nyss med Adam Nevills No one gets out alive som (än så länge) handlar om en tjej i England som blivit utkastad från sin styvmors hem. Hon har knappt några pengar och blir tvingad att hyra ett rum hos en mystisk hyresvärd i ett nedgånget hus som redan första natten verkar vara hemsökt.

Man verkligen kastas in i skräcken. Boken öppnar upp med första natten i nya boendet och det är intensivt redan från början. Jag läser nästan uteslutande skräck i någon form och blir sällan speciellt "berörd" så sätt men jag måste säga att visst blir man lite obekväm med att det är mörkt i hörnen i sovrummet när man läser..

Helt fast i den här boken hittills, den är super. Jag har läst två böcker av Nevill tidigare, The ritual, som är helt superb första halvan men andra halvan där den lite byter tema föll mig inte smaken och jag föredrar hur de ändrade detta i Netflixadaptionen. Sen har jag också läst Last days vilket är en av mina favoriter. Den spårar lite mot slutet vilket verkar vara lite av en grej med denna författaren men inte alls i samma nivå som typ King där det kan bli rätt vrickat.
Åh så spännande, jag har läst The Ritual och tyckte om den. Tack för tipset!
 
Jag läser Folk som sår i snö av Tina Harnesk. Årets bok förra året, tydligen. Liv och död och vardagligheter med Norrbotten som scen och en del samisk kultur. Väldigt speciell bok men den griper tag på ett märkligt sätt.
 
Jag har varit på en föreläsning med honom, verkligen intressant! Han berättade även om hur de jobbade med att bekämpa pirater i Adenviken.
Spännande med Adenviken! Jag var på författarsamtal med honom i höstas angående den här boken, det var väldigt intressant. Erik Lewin var med också, Vespers dåvarande VD.
 
Jag har tyvärr inte kommit igång med läsningen alls hittills i år trots en ambition om 10 minuters läsning per dag. Har vid flertalet tillfällen lånat e-böcker samt laddat över dom på min läsplatta men sen har läsron inte infunnit sig.

I helgen var vi bortresta och då plockade jag upp läsplattan och fastnade direkt i Andrev Waldens Jävla karlar. Perfekt bok att läsa för att få in flytet, det finns ingenting som stör och han har ett lite underfundigt språk som jag verkligen uppskattar. Hade det inte varit för att jag under helgen också invigde mina barn i brädspelet Carcasonne och jag blev inbjuden i en match under söndagsförmiddagen så skulle jag läst ut boken under helgen, nu återstår ca 40 sidor som jag avser att klämma ikväll. I läsplattan ligger också Annika Norlins Stacken och väntar och jag hoppas att läslusten överlever kontakten med verkligheten, hemmets alla måsten och livets logistik så att jag också kan få plöja den också i mitt nyfunna läsrus.

Åh vad jag gillar att läsa bra böcker och åh vad skäms över att jag så långa perioder av mitt vuxna liv valt andra (betydligt mindre berikande) saker att investera min tid i.

Klart du inte ska skämmas. Det är inget "fint" med att läsa mycket även om vissa är av den åsikten utan det är ett intresse. Livet har sina skeden och man har inte alltid tid eller lust helt enkelt!

Vad har du för kvällsritual? Just nu är jag i en period då jag inte har så mycket tid eller lust att läsa på dagtid men jag läser alltid lite innan jag somnar, vissa kvällar bara kanske tio sidor men det är ändå en trevlig liten stund och tar inte så lång tid :)
 
Bride av Ali Hazelwood 🌟 super bra. Sen gav jag mig på fourth wing med. Den är helt okej men lite "omogen" med en huvudperson som beter sig såååå dumt.
 
Jag har tyvärr inte kommit igång med läsningen alls hittills i år trots en ambition om 10 minuters läsning per dag. Har vid flertalet tillfällen lånat e-böcker samt laddat över dom på min läsplatta men sen har läsron inte infunnit sig.

I helgen var vi bortresta och då plockade jag upp läsplattan och fastnade direkt i Andrev Waldens Jävla karlar. Perfekt bok att läsa för att få in flytet, det finns ingenting som stör och han har ett lite underfundigt språk som jag verkligen uppskattar. Hade det inte varit för att jag under helgen också invigde mina barn i brädspelet Carcasonne och jag blev inbjuden i en match under söndagsförmiddagen så skulle jag läst ut boken under helgen, nu återstår ca 40 sidor som jag avser att klämma ikväll. I läsplattan ligger också Annika Norlins Stacken och väntar och jag hoppas att läslusten överlever kontakten med verkligheten, hemmets alla måsten och livets logistik så att jag också kan få plöja den också i mitt nyfunna läsrus.

Åh vad jag gillar att läsa bra böcker och åh vad skäms över att jag så långa perioder av mitt vuxna liv valt andra (betydligt mindre berikande) saker att investera min tid i.
Skämmas över att du gör andra saker är väl dumt? Jag läser förvisso massor, men det är nog främst för att jag läser rätt fort och just nu är inne i en period då mitt eget liv är rätt ordentligt jobbigt, så jag behöver något att fly in i.

Det betyder ju inte att jag är bättre än någon som läser mindre, långsammare eller vad som. Huvudsaken är ju att man tycker att det är KUL när man väl läser, ellerhur?? Finns ju ingen anledning i världen att tvinga fram något som man egentligen, innerst inne, inte vill.

Jag själv har i perioder inte läst alls. Med perioder menar jag att jag nog inte läste något skönlitterärt alls under typ 5-10 år. Det är helt okej, det var inte vad jag ville göra just då.
 
Klart du inte ska skämmas. Det är inget "fint" med att läsa mycket även om vissa är av den åsikten utan det är ett intresse. Livet har sina skeden och man har inte alltid tid eller lust helt enkelt!

Vad har du för kvällsritual? Just nu är jag i en period då jag inte har så mycket tid eller lust att läsa på dagtid men jag läser alltid lite innan jag somnar, vissa kvällar bara kanske tio sidor men det är ändå en trevlig liten stund och tar inte så lång tid :)

Just nu är jag väldigt kvällstrött så oftast släcker jag och somnar direkt när jag går och lägger mig, men tidigare har jag legat och scrollat på mobilen istället för att nyttja de 10-15 minuterna till läsning. Skämmas var väl lite att ta i men jag kan bli ledsen när jag tänker på att jag periodvis lägger så mycket tid på mobilen som jag kunde ägnat åt exempelvis läsning, framförallt för att jag hade mått betydligt bättre av det.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
13 194
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
406
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp