Vad läser du just nu?

Just avslutat Malström och Skörda storm av Charlotte Al-Khalilli. Lästa hennes första När allt är över som jag gillade skarpt. Bok 2 malström trodde jag skulle fortsätta följa huvudinnehavaren Olivia men hon hade bara en liten biroll och det gjorde att jag tappade lite intresset. Skörda Storm fann jag sjukt intressant och slukade. Handlar om ett kontorslandskap och hur en dålig chef kan göra så mycket skada. Mycket igenkänningsfaktor på människorna och deras beteende.

Nu har jag börjat om på Richard Osman Torsdagsmordklubben och tänkte köra de 2 efterföljande efter det. Gillade Torsdagsmordkluben men kommer inte ihåg så mycket pga av att jag hade med den boken och läste ut samma dag som sambon dog.

Behöver lite lättsamt nu och den här är lättsam :) Nästa 2 som följer blir då Mannen som dog 2 gånger och Kulan som inte träffade. Får vi se om de håller samma mått som första
 
Just nu är jag väldigt kvällstrött så oftast släcker jag och somnar direkt när jag går och lägger mig, men tidigare har jag legat och scrollat på mobilen istället för att nyttja de 10-15 minuterna till läsning. Skämmas var väl lite att ta i men jag kan bli ledsen när jag tänker på att jag periodvis lägger så mycket tid på mobilen som jag kunde ägnat åt exempelvis läsning, framförallt för att jag hade mått betydligt bättre av det.
En kollega till mig hade det problemet att hon liksom inte kunde låta bli att slöscrolla lite på kvällen och hennes dotter låg ju vaken halva nätterna med telefon. De gjorde som så att de skaffade en liten gemensam låda/laddstation i ett annat rum där telefonerna skulle förvaras under natten och så köpte de riktiga väckarklockor istället, det har tydligen fungerat skitbra! Det var lite jobbigt och ovan i början men nu är hon jätteglad över att liksom ha fått ett annat lugn på kvällen :)
 
Den blodiga tiaran - Veronica Sjöstrand. Tredje boken i serien om Rodins auktionshus. Lättlästa deckare med bra driv och trevligt persongalleri, om än kanske inte så värst djuplodande. Men defintivt en bok jag hade svårt att lägga ifrån mig, precis som de andra två i serien.
 
Jag läser Folk som sår i snö av Tina Harnesk. Årets bok förra året, tydligen. Liv och död och vardagligheter med Norrbotten som scen och en del samisk kultur. Väldigt speciell bok men den griper tag på ett märkligt sätt.
Den har jag i min ”bokhylla”, ser fram emot den! Kul att läsa att den fångade dig.
 
Jag har börjat läsa igen och har läst ut "Där livet är fullkomligt" av Silvia Avallone. Riktigt bra bok om klassklyftor och adoption.

Nu ska jag dock lyssna på en bok då "Det tredje riket" av Karl Ove Knausgård äntligen kommit ut som ljudbok. Läste den när den kom ut, men ändå sett fram emot att lyssna på den också. Knausgård är ändå en av mina favoriter.
 
Har precis påbörjat Stacken av Annika Norlin.

Emelie är utbränd och ger sig upp till Norrland där hon bor i ett tält. Hon iakttar en grupp människor som beter sig annorlunda. Det är så långt jag hunnit. Norlin skriver på ett helt eget sätt; först förbryllande, sen allt mer intressant.
 
Just på de sista minuterna av bok 7 i Ann Rosmans serie om Marstrand, när musiken av Stefan Andersson sätter igång om man lyssnar på hennes böcker:D Det och hur hon supernördigt berättar i slutet om hennes research är guld! Böckerna är verkligen intressanta och delvis verklighetsbaserat, man får en bra inblick i hur det kunde vara på tiderna just boken utspelar sig på. Den första fångade mig inte som resterande (inte heller musik i den hahah )men hela serien rekommenderas :)
 
Jag läser just nu Med livet som insats av Veronica Palm. Jag har läst hennes två tidigare romaner men måste nog säga att det här är hennes bästa hittills. Precis som hennes andra böcker är den starkt förankrad i svensk politik och det märks att författaren själv har erfarenhet som riksdagsledamot. Det känns realistiskt, skrämmande realistiskt emellanåt, samtidigt som storyn är medryckande och spänningen stor. Boken ska tydligen vara inspirerad av mordet på Ing-Marie Wieselgren under Almedalen 2022, och författaren skriver ganska vågat om många känsliga ämnen med rejäla kängor till såväl SD som NMR.
 
Har precis påbörjat Stacken av Annika Norlin.

Emelie är utbränd och ger sig upp till Norrland där hon bor i ett tält. Hon iakttar en grupp människor som beter sig annorlunda. Det är så långt jag hunnit. Norlin skriver på ett helt eget sätt; först förbryllande, sen allt mer intressant.
Helt underbar bok! Författarens språk kanske mer än själva innehållet även om det också fängslade mig.
 
Just nu läser jag Du av Caroline Kepnes. Min kollega sa att serien på Netflix var jättebra, så jag var tvungen att testa boken. Den handlar om en stalker och hela boken är nästan skriven som en enda monolog från hans sida. Det är lite sjukt, men trots att han haft ihjäl personer så är han nästan lite klantig och han uttrycker sig på ett sätt som gör det roligt att läsa om honom. Hans offer framställs inte alls som en person som jag skulle klicka med, vilket gör att man nästan känner mer för honom än henne... 😮
 
Jag har börjat på Zodiac Academy av Caroline Peckman. Det är totalt 9 böcker i serien, sista kommer i april och sedan är serien avslutad. Jag har glömt uppdatera så jag är på bok 5 i serien. Läser mycket på nätterna för att fly från jobbiga tankar och ångest. Imorgon kanske det blir en lösning på det - så sen kommer jag mest troligt läsa långsammare.
 
Hr lyssnat igenom Hormonstark av Martina Johansson. Verkligen ett boktips för alla som är intressserade av hur vi människor fungerar, och inte fungerar när vi har fel förutsättningar. Är så insnöad på detta nu så det blir nog nån annan av hennes böcker härnäst.
 
Jag har nyligen läst The Stardust Thief av Chelsey Abdullah, en modern YA bok inspirerad av historierna i Tusen och en Natt. Boken har väldigt bra recensioner, var väldigt äventyrsinriktad och historierna bakom de djinn som förekom var spännande. Lite som en arabisk Young Indiana Jones-film. Boken var absolut inte för mig, jag är väldigt kräsen och vill ha böcker med komplex moral, komplexa karaktärer och riktiga konsekvenser. Men vill man bara ha verklighetsflykt och låta sig svepas med kan den säkert vara något värt att läsa.

Jag följde upp med Sunbringer av Hannah Kaner, uppföljaren till Godkiller. Första boken är en fantasy med folklore-vibbar där handlingen tar vid en kort tid efter ett stort krig där en kung först tagit hjälp av gudar för att dräpa andra gudar, och till sist vände sig emot de gudar som hjälpt honom till tronen. Boken fokuserar på fyra karaktärer, en gudadräpare, en före dettta riddare, och en flicka och hennes egen personliga lilla gud Skediceth. Tillsammans färdas de mot en plats där många gudar har sin helgedom, riddaren för kärleken till sin kung och barndomsvän som bett honom om en sista tjänst, och godadräparen och flickan eftersom Skediceth förtjänar sin egen helgedom.
Godkiller var kanon och Sunbringen var nog inte sämre. Författaren har ett tema som genomsyrar hens verk där små, enkla människor och gudar utan speciellt stora krafter eller mycket inflytande ändå hittar sätt att göra skillnad. Alla är värdefulla, och alla har någon slags kraft de kan vända till ett syfte. Jag tycker det är väldigt fint och rörande.
 
Jag har nyligen läst The Stardust Thief av Chelsey Abdullah, en modern YA bok inspirerad av historierna i Tusen och en Natt. Boken har väldigt bra recensioner, var väldigt äventyrsinriktad och historierna bakom de djinn som förekom var spännande. Lite som en arabisk Young Indiana Jones-film. Boken var absolut inte för mig, jag är väldigt kräsen och vill ha böcker med komplex moral, komplexa karaktärer och riktiga konsekvenser. Men vill man bara ha verklighetsflykt och låta sig svepas med kan den säkert vara något värt att läsa.

Jag följde upp med Sunbringer av Hannah Kaner, uppföljaren till Godkiller. Första boken är en fantasy med folklore-vibbar där handlingen tar vid en kort tid efter ett stort krig där en kung först tagit hjälp av gudar för att dräpa andra gudar, och till sist vände sig emot de gudar som hjälpt honom till tronen. Boken fokuserar på fyra karaktärer, en gudadräpare, en före dettta riddare, och en flicka och hennes egen personliga lilla gud Skediceth. Tillsammans färdas de mot en plats där många gudar har sin helgedom, riddaren för kärleken till sin kung och barndomsvän som bett honom om en sista tjänst, och godadräparen och flickan eftersom Skediceth förtjänar sin egen helgedom.
Godkiller var kanon och Sunbringen var nog inte sämre. Författaren har ett tema som genomsyrar hens verk där små, enkla människor och gudar utan speciellt stora krafter eller mycket inflytande ändå hittar sätt att göra skillnad. Alla är värdefulla, och alla har någon slags kraft de kan vända till ett syfte. Jag tycker det är väldigt fint och rörande.
Nu var det några månader sedan jag läste den men om du gillar lite mörkare fantasy måste jag verkligen tipsa om Christopher Buehlman's Between two fires. Den benämns ofta som skräck men det håller jag inte med om. Nu läser jag inte mycket fantasy alls men jag fick lite The Witcher-vibbar av den (baserat på mitt intryck av spelen och serien då, jag har inte läst böckerna)

Det utspelar sig i vår värld. Någon sorts kamp mellan himlen och helvetet har spridit pesten i Europa och civilisationen har minst sagt rämnat lite då merparten av befolkningen dött. Huvudpersonen är en tidigare riddare, numera bandit som träffar på en flicka som verkar ha någon sorts koppling till Gud, lite så.

Den var väldigt bra! Även fast det övergripande temat är religiöst så är det inte alls mycket sådant i själva handlingen, är lite mer av ett äventyr.
 
Nu var det några månader sedan jag läste den men om du gillar lite mörkare fantasy måste jag verkligen tipsa om Christopher Buehlman's Between two fires. Den benämns ofta som skräck men det håller jag inte med om. Nu läser jag inte mycket fantasy alls men jag fick lite The Witcher-vibbar av den (baserat på mitt intryck av spelen och serien då, jag har inte läst böckerna)

Det utspelar sig i vår värld. Någon sorts kamp mellan himlen och helvetet har spridit pesten i Europa och civilisationen har minst sagt rämnat lite då merparten av befolkningen dött. Huvudpersonen är en tidigare riddare, numera bandit som träffar på en flicka som verkar ha någon sorts koppling till Gud, lite så.

Den var väldigt bra! Även fast det övergripande temat är religiöst så är det inte alls mycket sådant i själva handlingen, är lite mer av ett äventyr.
Åh det låter jättespännande, tack för tipset! Jag gillar fiktion som undersöker religion som tema också så detta är helt up my alley 😊
 
Efter boken om ”Döda kvinnor…” stannade jag kvar i dåtidens Stockholm och läste tydligen en fristående bok av Simona Ahrnstedt Ett otänkbart öde som utspelar sig 1884. Jag vet egentligen inte vad jag tyckte om boken. Lite frustrerande flackande fram och tillbaka eftersom den är skriven vartannat kapitel ur hennes och vartannat kapitel hans perspektiv och ibland någon närståendes.
Jag gillar dock det feministiska och kvinnor som är i framkant i sitt tänk (blir ju lite mer spännande handling då).

Nu ska jag läsa en Jojo Moyes bok igen. Denna gång Det skyddande regnet, jag minns inte riktigt vad den handlar om men den ska tydligen börja sin handling när Drottning Elizabeth kröntes 1953 (?).
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 232
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp