Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 524

Bukefalos 30 år!

Har äntligen läst Där kräftorna sjunger, av Delia Owens. Har legat på min läslista i flera år känns det som, men beskrivningen av den har liksom inte lockat mig. Nu förstår jag varför för det är en oerhört svår bok att beskriva och sammanfatta. Men åh så bra, tyckte SÅ mycket om den!

Allt som var ditt av Hanna Jedvik som är en deckare om journalisten Clara som åker tillbaka till barndomens Värmland för att undersöka ett mord på en tonårstjej på ett HVB-hem. Tjejens pojkvän dömdes för mordet men det är oklarheter kring om han verkligen var skyldig.

På det stora hela är boken mycket bra till och med. Storyn är spännande och trovärdig. Det som drar ner betyget är att det slarvats lite med de sista genomläsningarna, det saknas ord i vissa meningar och personer kallas för fel namn några gånger för mycket. Men på det stora hela en av de bättre deckarna jag läst i år.

Jag har läst ut Fantasticland av Mike Bockoven.

Århundradets orkan drar in över Florida vilket strandsätter några hundra anställda på nöjesparken Fantasicland. De är väl förberedda för en sådan händelse och det finns tillräckligt med mat och förnödenheter för att klara sig i månader, trots det så är det närmast en krigszon när hjälp anländer fem veckor senare.

Hela boken är uppbygg i 10-sidors kapitel där varje kapitel är en intervju som en journalist har i efterhand då han skriver en bok om händelsen, på det sättet får vi ta del av historien. Den är rolig, spännande, sorglig och äcklig och framförallt väldigt bra. Kul upplägg också!

Jag läste den men jag har hört att ljudboken ska vara riktigt bra också där varje intervju har sin egen röstskådis.

Kan varmt rekommendera!

Lite OT, eftersom det inte är vad jag läser nu utan mer för att kunna hitta passande läsning. För något år sedan (kanske även senaste året, men bara vid jul? eller så har de helt slutat komma) kom det en liten reklamkatalog i pappersformat från en bokhandel i närheten (Ugglans?), med några hundra utvalda böcker inom olika genrer som de gjorde reklam för. Bild på boken, titel, författare och några få meningar om vad det är för bok.

Är det någon som har sett något liknande, och var/hur i så fall? Jag gillade att läsa igenom den, den gav en bra överblick, och det var smidigt att kunna markera med penna vilka jag blev intresserad av etc.

Det finns ju säkert tusentals tips på olika sätt på nätet, men det gör ju också att det är lite svårt att få en bra överblick av det (tycker jag), och jag har svårt för att hitta rätt sätt för mig för att hitta böcker att läsa.

Lite OT, eftersom det inte är vad jag läser nu utan mer för att kunna hitta passande läsning. För något år sedan (kanske även senaste året, men bara vid jul? eller så har de helt slutat komma) kom det en liten reklamkatalog i pappersformat från en bokhandel i närheten (Ugglans?), med några hundra utvalda böcker inom olika genrer som de gjorde reklam för. Bild på boken, titel, författare och några få meningar om vad det är för bok.

Är det någon som har sett något liknande, och var/hur i så fall? Jag gillade att läsa igenom den, den gav en bra överblick, och det var smidigt att kunna markera med penna vilka jag blev intresserad av etc.

Det finns ju säkert tusentals tips på olika sätt på nätet, men det gör ju också att det är lite svårt att få en bra överblick av det (tycker jag), och jag har svårt för att hitta rätt sätt för mig för att hitta böcker att läsa.
Akademibokhandeln brukar ha något liknande, men det brukar vara till jul och bokrean och tror bara det skickas hem till de som är medlemmar.

Men min pappa är med i Bonniers bokklubb, han får deras tidning Bokspegeln en gång i månaden hem i brevlådan men vem som helst kan läsa den på nätet via deras hemsida. Jag brukar titta i den för de senaste boksläppen.

Avslutat fler böcker. Bla de återstående i Ett fall för Henny Hoff som jag nämnde tidigare. Gillar den serien! Jordnära karaktärer av olika slag, pysseldeckare med rysmys-faktor och en gemengående fin gemenskap som röd tråd. Hade inget emot att de skiftade protagonist i gruppen i en bok. Sista hade ett riktigt bra slut. Det är mycket mord, osannolikt många, men det hör till tycker jag.

Idag blev jag klar med Vi brukade bo här av Marcus Kliewer. Det är en spänningsroman med övernaturliga inslag där större delen av boken utspelar sig under bara ett par dagar, udda! Men nja, passade inte mig. Lite väl mycket konstiga avbrott jag inte förstod för att fortsätta vara spännande och konstigt slut. Den var iallafall annorlunda.

Har precis påbörjat I Oxögat nu, stått länge i cyberbokhyllan och är redo att bli uppslukad! Verkar vara helt rätt för mig 😁

Läste nyss klart One night at the Chateau av Veronica Henry, jag kom av mig med den när jag precis hade börjat och läste en annan bok mellan, men när jag väl hade börjat igen så slukade jag den på några dagar. Precis den typ av mysig feelgood som jag helst läser, Henry är mycket bra på det! Som en Hallmarkfilm. I detta fall en kvinna som efter en skilsmässa drar till Frankrike för att hjälpa sin gudmor att rodda deras chateau-BnB på dekis. Det finns självklart en het granne som hon haft en liten fling med i ungdomen. Älskade den.

Mannen som slutade dö av Anders Roslund. Handlar om en man som jobbar som väktare och blir utsatt för ett rån på en värdedepå. Hela hans liv kraschar till följd av detta. Mer än sju år senare får han veta vem den ena rånaren är och att han idag lever i princip samma liv som väktaren gjorde innan rånet. Han bestämmer sig för att hämnas.

Denna är fristående från Anders tidigare böcker men påminner mycket i stil om serien om Evert Grens. Gillar man den serien gillar man den här.

Jag läste ut Kristin Hannahs En flicka som kallas Alice och jag vet inte jag? Den var bra men jag förväntade mig att bli mer berörd än vad jag blev, det är ju ändå Kristin Hannah även om boken egentligen är 20 år gammal.
Lite osannolika händelser i boken men det kan man ju förbise.

Sedan har jag precis börjat på Jojo Moyes Moln över Arcadia som också är en äldre bok som har kommit ut på svenska igen. Har inte fastnat och funderar på att byta den mot Kate Quinn o Janie Changs Fenix kronan som jag lyckades hitta på bokhandeln i Borgholm. Har velat läsa den länge men när jag sedan skulle köpa den så slutade Akademibokhandeln att sälja den i butik och jag har inte kommit mig för att beställa boken.

1000031288.webp

Nuvarande boken. Verkar lovande. Har en talande Ampellilja bara en sån sak. 😍

Har bara läst några kapitel ännu, då jag läst när det varit lugnt på jobbet.

3298.webp

Jag vet inte hur jag ska börja förklara denna. Men grundhistorien är om en familj, som inser att deras hus är större på insidan och innehåller en slags konstant skiftande mörk labyrint. Deras historia sammanställs i sin tur av en blind man som dött. Och tredje perspektivet är om en kille som hittar den blinda mannens anteckningar och förlorar sig i dem. Allt blandat.

Jag är lite mer än halvvägs igenom och är helt förvirrad och fast, kan inte sluta läsa. Fotnoter i absurdum som går kors och tvärs samt fortsätter i evigheter. Jag ville ha en bok i stil med Alan Wake/Control-spelen och det fick jag minst sagt. 😅

Läst ut Vikten av att ha tjocka sulor och Nyttan av att kunna stå på ett ben av Jenny Brunzell.
Går under kategorin feel good.
Skriven på ett härligt svart humoristiskt sätt.
Pål är en oempatisk, eller framstår som det till en början men det finns ett hjärta en liten bit längre in.
Livet kan vara tufft oavsett vilken ålder man befinner sig i. Betyg 3.5/5

Efter "House of Leaves" (som berörde djupare än vad jag trodde den skulle göra) så har jag gått på nästa bok. Denna var slut i hela Sverige senast jag var på SciFi-bokhandeln, men jag hann reservera den nu på nästa shoppingrundan.

3498.webp

Om en byrå som jobbar med objekt/väsen som förändrar minnen och uppfattningar. Fast paced direkt från start och ett väldigt intressant koncept skrivet med rätt mängd humor.

Läst ut Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson. Aldrig läst en bok av henne men jag tyckte den var hemskt lättläst och varje kapitel lagom långt. Historien nystas upp på ett intressant sett och man vet inte riktigt hur det ska sluta förrän precis på slutet.

Så här står det om boken:

Astrid Lindäng har alltid gjort rätt för sig. På jobbet, i familjen, i samhället. Ändå står hon en dag i tingsrätten dömd till dagsböter och med en stark rekommendation att söka någon form av aggressionsterapi.

Vad var det egentligen som hände efter den där morgonen då hennes man packat sina väskor? Hur kunde ett åskväder ändra allt hon trodde sig veta om sig själv? Och kan vänskap överleva trettio år av tystnad?

Medan Astrid söker bland sanningar och lögner i sitt liv står det allt klarare vilka konsekvenserna måste bli.

”Enormt uppiggande variant på ”En hondjävuls liv och lustar”, om tillknäppta Astrid vars make brutaldumpar henne för – triggervarning—’ägarinnan till en exklusiv vintagebutik’. Hämnden som följer är djupt tillfredsställande för alla oss som fantiserat om att gå bärsärk inne på Svenskt Tenn.”

Dagens Nyheter

Efter "House of Leaves" (som berörde djupare än vad jag trodde den skulle göra) så har jag gått på nästa bok. Denna var slut i hela Sverige senast jag var på SciFi-bokhandeln, men jag hann reservera den nu på nästa shoppingrundan.

Visa bifogad fil 189248

Om en byrå som jobbar med objekt/väsen som förändrar minnen och uppfattningar. Fast paced direkt från start och ett väldigt intressant koncept skrivet med rätt mängd humor.
Läste klart denna igår och jag gillade den, men jag hade önskat mer djup. Det märks att den är baserad i ett annat format från början, jag hade liksom velat grotta ner mig i så mycket mer men fick känslan av en ganska ytlig historia med abrupt slut. Dock väldigt intressant med de olika huvudperspektiven som flippade runt, glömde tidigare historik och konceptet i sin helhet.

Nu har jag börjat på denna boken, medeltida skräck.

3515.webp

Den fick följa med till hästens tandläkarbesök som ni ser. Den handlar om en lite moraliskt förlorad riddare som hittar en ung tjej som överlevt pesten i Frankrike. Hon ser/hör änglar och döda som säger att dem behöver ta sig till Avignon, medan helvetet förklarar krig mot himmelen.

Första intryck: Becksvart mörker, groteska öden och känslan av att man bara måste läsa vidare för att veta mer. Har höga förväntningar nu några kapitel in!

Läst ut Mons Kallentoft Kärlekens Algoritm och jag gillade inte den. Var liksom en bok med en massa känslor och tankar men inga konversationer typ. Märkligt skriven och inte alls som Zack-serien som jag älskade. Kommer inte lösa resten av serien.

Okuvliga kvinnors klubb, av Kathryn Stockett. Utspelar sig under depressionens 30-tal i Mississippi och följer Meg som bor på barnhem, Birdie som behöver låna pengar av sin nygifta syster och Charlie som inte har något annat än kläderna på kroppen. Började möjligen lite segt men blev jättebra sen, kunde verkligen inte släppa den! Varm och fin och stundtals sorglig.

Jag är på sluttampen av There Are Rivers in the Sky av Elif Shafak och vill inte att den ska ta slut! En jättevacker bok, både sett till titel, omslag och handling och jag kommer nog aldrig att se på floder och vatten på samma sätt igen. Rekommenderas varmt till er som gillar historiska romaner med ganska mycket djup, poetiskt språk och där flera olika år och perspektiv blandas.

Lägger in en bild på omslaget då jag tycker det är så vackert!

1786476504088.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat