Vad läser du just nu? #2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 525
  • Visningar Visningar 15 524

Bukefalos 30 år!

Okuvliga kvinnors klubb, av Kathryn Stockett. Utspelar sig under depressionens 30-tal i Mississippi och följer Meg som bor på barnhem, Birdie som behöver låna pengar av sin nygifta syster och Charlie som inte har något annat än kläderna på kroppen. Började möjligen lite segt men blev jättebra sen, kunde verkligen inte släppa den! Varm och fin och stundtals sorglig.
Den låter toppen, åkte raka vägen in på min Goodreads-lista! :)

Läst ut Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson. Aldrig läst en bok av henne men jag tyckte den var hemskt lättläst och varje kapitel lagom långt. Historien nystas upp på ett intressant sett och man vet inte riktigt hur det ska sluta förrän precis på slutet.

Så här står det om boken:

Astrid Lindäng har alltid gjort rätt för sig. På jobbet, i familjen, i samhället. Ändå står hon en dag i tingsrätten dömd till dagsböter och med en stark rekommendation att söka någon form av aggressionsterapi.

Vad var det egentligen som hände efter den där morgonen då hennes man packat sina väskor? Hur kunde ett åskväder ändra allt hon trodde sig veta om sig själv? Och kan vänskap överleva trettio år av tystnad?

Medan Astrid söker bland sanningar och lögner i sitt liv står det allt klarare vilka konsekvenserna måste bli.

”Enormt uppiggande variant på ”En hondjävuls liv och lustar”, om tillknäppta Astrid vars make brutaldumpar henne för – triggervarning—’ägarinnan till en exklusiv vintagebutik’. Hämnden som följer är djupt tillfredsställande för alla oss som fantiserat om att gå bärsärk inne på Svenskt Tenn.”

Dagens Nyheter
Den tyckte jag jättemycket om!

Precis lyssnat klart på Jaclyn Moriartys nyaste bok time travel for beginners. Gillade den skarpt! Man följer tre olika berättarröster, där huvudpersonen börjar arbeta på en agentur för tidsresor. Fin roman med bra relationsbeskrivningar och en (i mina ögon) lite oväntad vändning mot slutet. Starka 4/5. Rekommenderas!

Läst ut denna nu! Otroligt fascinerande story - med en slutkläm jag aldrig kunnat föreställa mig!

IMG_7233.webp

Jag har hunnit lyssna på två böcker medan jag jobbpendlat det senaste. Först ut var novellsamlingen Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist. Jag tyckte den var bra men jag fann inga av berättelserna direkt skrämmande. Den sista (och längsta) var bäst och hade nog blivit en rätt bra film, vill inte riktigt säga något om den då den tar ett tag på sig att liksom säga var den är påväg.

Den andra boken var Invasiva arter av Oscar Nilsson Tornborg. Ganska kort body horror i svensk sommaridyll och medan jag tyckte den var helt okej så var den lite väl YA för min smak, jag var heller inget fan av slutet som kändes lite slappt och kliche.

Offerlamm av Emma Olofsson och Cecilia Sahlström. Del i en deckarserie. Lagom spännande och engagerande deckare, tillräckligt bra karaktärer. Kommer nog läsa nästa bok snart.

Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson, efter tips härifrån. Helt okej bok, bra twist i slutet som gjorde boken bättre!

Ett annat tips härifrån, Miss Percys pocket guide av Quenby Olsen. Mysig och charmig kryddat med torr, brittisk humor. Gillade den även om den kanske är lite åt det långsammare håller.

Vindskugga av Magnus Abrahamsson. En deckarserie som utspelar sig på ön där Saltkråkan spelades in. Detta är femte boken, jag köpte de tre första på bokrean förra året.

En av de bättre deckarna jag läst i år men rekommenderar att man läser hela serien. Detta är inte en bok man bara hoppar in i, mycket bygger på händelser i de tidigare.

Har börjat med Liken vi begravde av Lina Wolff, lite konstig såhär långt men så har den ju också vunnit Augustpriset :p Har inte läst något av henne innan och är inte helt övertygad om att hon är min kopp te, men vi får väl se hur jag känner när jag läst mer än de första 50 sidorna!

Då och då dyker det upp en bok som är något alldeles extra. Allt det blå på himlen rör runt i hela känsloregistret. Tårar som rinner, smakar salt. Men leenden där emellan.
Livets grymma men också livets allra vackraste.
Skriven på ett otroligt fint sätt.
En stark och gripande bok om en sista resa, relationer och kärlek.

Allt det blå på himlen.
Mélissa Da Costa
IMG_1625.webp

Jag har spenderat en del av min semester med att läsa igenom mastodontboken King Sorrow av Joe Hill. Handlar om ett gäng ungdomar som för att få hjälp med ett problem frammanar en drake som sedan kräver blodsoffer i gengäld. Låter mycket töntigare än vad det är och det är heller absolut ingen fantasy djuret till trots. Jag gillar böcker som utspelar sig över ganska lång tid och det gör denna. Tycker också den slutade bra vilket är ganska ovanligt för den här sortens bok. Den är spännande och har bra karaktärer man bryr sig om.

Kan varmt rekommendera. Den är nästan 1000 sidor lång så det är lite av ett projekt dock.

Sånt jag läst de senaste veckorna.

Innan kaffet kallnat - Toshikazu Kawaguchi
En lustig liten bok om tidresor inne i ett japanskt café. Man kan resa i tiden men bara inom caféet på en specifik plats och bara under tiden kaffet är varmt.

Dödens lustgård - Karolina Schützer
Mysdeckare i akademins Uppsala. Kul att känna igen sig i miljöerna. En trevlig bok men inte fantastisk.

Two can play - Ali Hazelwood
En romance som en kompis tvingade mig att läsa 😅 lättläst, lite fånig, ganska explicit. Under 200 sidor så det gick snabbt att läsa.

Fourth wing - Rebecca Yarros (på svenska)
Har läst alla böcker på engelska tidigare men hittade en väldigt snygg specialutgåva av den svenska och tänkte att det vore kul att läsa. Var inte så konstigt som jag trodde att läsa den på svenska även om vissa översättningar kändes lite klumpiga.

Nu läser jag Blodröta av Elsa och Cornelia Swärd.

Fallhöjd av Carin Hjulström, som är första delen i hennes nya serie Morden på Kullaberg. Jag har läst de flesta av hennes böcker i serien Säbyholms gröna fingrar tidigare, och de är rätt klassiska mysdeckare, inte så där råa som en del andra. Blev dock lite besviken på den här.

Den handlar om journalisten Meja som gjort ett stort grävande jobb på SVT som hon först prisas för, men sen utvecklas historien minst sagt olyckligt och hon hamnar i blåsväder. Av en ren slump hamnar hon i Kullaberg där hon får ansvaret för några djur. Det som gjorde att jag hade lite svårt att ta till mig den här var att det dröjde till typ de sista 150 sidorna innan själva brottet skedde, så som deckare var den rätt seg. Men de sista 150 sidorna när det började hända något var klart bättre.

Kalla mig syster, av Malin Nordström. Utspelar sig dels sent 1800-tal då Josefin åker till London för att utbilda sig vid Florence Nightingales sjuksköterskeutbildning, och dels i Lund på 1910-talet då Josefins systerdotter flyttar hem till Josefin för att studera.
Fin och intressant bok med många historiska anknytningar, bland annat kvinnlig rösträtt och forskningsframsteg. Dock rätt lätt att lukta sig till den tänkta twisten i slutet på boken men ändå bra bok.

Själasörjaren av Sara Rörbecker, spänningsroman av debutant. Jättebra och spännande, den tog 1,5 dygn att avsluta 🤓 Sådär så man går en extra kilometer för att inte behöva pausa riktigt än. Tycker den påminner lite om Inger Scharis Åtel som jag lyssnade på i höstas, den var också bra men jag gillade att det inte var en polis i den här och heller inte blev ett Grantchesterdrama, att huvudpersonen är präst ger mig lätt lite mysdeckarvibbar. Riktigt bra bok, även Åtel rekommenderas.
Denna har jag lyssnat på senaste dagarna efter ditt tips! Tyckte också om den, även om jag störde mig så oerhört på Mikaelas undermåliga föräldraskap. Hoppas det kommer en uppföljare, för tyckte slutet kändes lite deppigt och öppet..

Utöver en omladdning av Doggerland-serien har jag lyssnat på:

Kastanjekvartetten av Emma Hamberg. Uppföljare till Kärlekens idioter. Gillade denna snäppet bättre än första, och drogs in i den på ett mysigt sätt längs vägen även om det tog lite invänjning att komma in i Emmas stil efter en tids uppehåll.

Sjömannen av Lars Kepler.

Kortnoveller samlade i en bok. Frustrerande att läsa för alla novellerna hade kunnat bli bra, långa böcker. 😂 Således, snälla gör om alla noveller till varsin bok, tack på förhand!

Arvsbudet av Christina Larsson. Det är del åtta om polisen Ingrid i Göteborg men jag har inte läst de tidigare böckerna utan det var en helt ny serie för mig. Måste dock säga att den passade bra att läsa även om man inte läst de tidigare, själva brottet var helt fristående och karaktärer som förmodligen är återkommande presenterades på ett sätt som att det lika gärna kunde varit första boken.

Stabila 3,5 av 5 i betyg.

@Ceta Haha ja det håller jag med om! Hon framställdes som en så god människa innerst inne men det framgick som inte så bra. Middagen var svår att ta sig igenom..

Har läst I oxögat och Skörgossen, håller på med Gesällen nu vilket är sista boken i serien. De två sista följer samma personer, den första känns fristående. Författare är Ida Andersen. Tycker om dem, verkligen min typ av böcker! Håller den andra boken högst än så länge. Småland, 1700-tal, mycket fokus på kärleksrelationer.

Jag läste allt det blå på himlen som jag tyckte mycket om och skrev om här.
Det gjorde att jag valde att läsa en bok till av författaren Mélissa Da Costa. Dagarna som följde.
En bok som likt den första är skriven på ett väldigt fint vis.
Gillade den minst lika mycket.
En bok om förlamande sorg men också om hopp och kärlek.
Gripande och vacker.
IMG_1667.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur