Bukefalos 28 år!

Vad man INTE bör säga?

Madick

Trådstartare
Idag anländer min nya kusin till Sverige. Kusinen är alltså adopterad.

Jag har en förmåga att kläcka ur mig saker som jag i efterhand förstår inte var så lämpliga, även om jag inte menar något illa.

Så, ni som har adopterat, vad BÖR jag säga och vad bör jag INTE säga?

Jag är jätteglad för detta och vill bara inte klanta till det med klumpiga kommentarer när jag träffar familjen.
 
Sv: Vad man INTE bör säga?

Skulle tippa på

*Nu skall ni se att ni snart får egna barn

*Prata om de "riktiga" föräldrarna

*Inget prat om "dyra importerade köpebarn"

Och dyl, är adopterad själv och sådana kommentarer har både jag och föräldrarna fått.

Jag tror inte det är så lätt att klanta till det bara man tänker på att adoptivbarnet är precis lika eget som ett biologiskt barn förutom en annorlunda bakgrund. Oftast brukar de klantiga kommentarerna komma om "riktiga" och "egna" barn.:grin:

Ang bakgrund så låt föräldrarna till kusinen själva berätta om den om de vill,alla vill inte det.
 
Sv: Vad man INTE bör säga?

Kan väl inte komma med direkta tips på vad du ska/inte ska säga, men skulle tippa på astt det bästa är att bemöta kusinen som precis vilket annat barn som helst och föräldrarna som precis vilka nyblivna föräldrar som helst.

Kan ju berätta om ett mindre lyckat bemötande min kusin (adopterad) råkade ut för. Vid första föräldrasamtalet i första klass utspelar sig följande:

Lärarinnan säger till föräldrarna: Jag vet inte vad jag ska göra med XXX

Föräldrarna: Nähä, vaddå? Är det några problem?

Lärarinnan: Ja, han är ju SVART!

Detta var i mitten av 80-talet :crazy:
 
Sv: Vad man INTE bör säga?

Barnet är inte bebis utan lite äldre. Dessutom "fördelen" att se ut som om det kunde vara föräldrarnas biologiska barn (huruvida detta är en fördel eller inte vet jag inte, därav ").

I vilket fall längtar jag tills jag får träffa dem. Jag vet att de väntat länge själva på att få detta barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 705
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp