Bukefalos 28 år!

Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

"Jag tror att man i dag bryr sig mer om hur djuren mår psykiskt och inte enbart fysiskt. Jag tror också att det inte är lika tabubelagt längre med psykisk ohälsa vare sig det gäller människor eller djur. Det gäller även medicinering, säger veterinären och beteenderådgivaren Anya Thörnqvist till tidningen."
Dvs problemet är inte större än tidigare, utan fler djurägare tar sitt ansvar och ser till att djuren inte lider.
Ja det tror jag med, vilket bekräftar att du trots allt håller med mig att användningen kraftigt har ökat ;)
 
Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.

Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..

De metoder du beskrivit i tråden klassar jag definitivt som (onödigt) våldsamma, oavsett vilken hundtyp en har.
 
Ja det tror jag med, vilket bekräftar att du trots allt håller med mig att användningen kraftigt har ökat ;)
:confused: Vad i hela världen svarar du på nu? Du hävdade ju att det var fler hundar i dag som hade problem, tidigare slogs de ut enligt dig, du tar fram en källa som visar att det används mer mediciner som bevis på att det är fler hundar i dag som har problem. Jag citerar källan och konstaterar att det inte är ett nytt problem som du påstår och du menar att jag bekräftar något som du har sagt.
 
:confused: Vad i hela världen svarar du på nu? Du hävdade ju att det var fler hundar i dag som hade problem, tidigare slogs de ut enligt dig, du tar fram en källa som visar att det används mer mediciner som bevis på att det är fler hundar i dag som har problem. Jag citerar källan och konstaterar att det inte är ett nytt problem som du påstår och du menar att jag bekräftar något som du har sagt.
Fler hundar uppvisar idag symtom, fler hundägare köper dyr veterinärvård o medicinering. Förr slogs dessa hundar oftare ut eller bodde i en miljö som inte var lika stressande.. Fakta är dock att allt fler hundar serveras psykofarmaka än för 10 år sedan, Fler hundar "överbehandlas" idag än för 10 år sedan. Vilket investmentbolagen insett och dessa skjuter numera in sig på den marknaden för att där tjänar man bra pengar. Kolla bara hur många veterinärer som har egna praktiker jämfört med för 10 år sedan.
 

Och här står exakt det vi har försökt säga dig hela tiden :up:
Att man bryr sig mer om djuren därför har mediciner ökat. Detta har jag inte förnekat. Men du påstod att antalet rädda hundar hade ökat och att det avlades på hundar som matades med lugnande och det motsatte jag mig.
Åter igen, medvetenheten har ökat om rädslor.

Medicenering har ökat hos folk med men är vi sjukare för det?
 
Till att börja med så har antalet försäljningsställen minskat, upp mot 90% de senaste 40 åren. Beroende på förbud av vissa typer av pyroteknik och hårdare regler för försäljning. https://www.hd.se/2012-12-27/allt-farre-butiker-saljer-fyrverkerier Sedan har focus ändrat sig, man köper raketer och rakettårtor istället. + att vi har fått in ett stort antal ungdomar från länder med andra traditioner. Och de backar inte för att själva importera (olagligt) och bränna av dessa importerade varorna (olagligt) men eftersom dessa är olagliga kan jag ju inte ta med dessa i ngn förklaring.

Inte ett svar på min fråga. I det du länkar nämns inget om samband mellan ljudrädda hundar och minskad försäljning av smällare :confused:
 
Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.

Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..

Ingen har sagt att du använder något annat våld än det du själv säger.

Klart man hanterar hundar olika. Det har ingen sagt emot. Tråden handlar om hårdhänt hantering och det skulle jag påstå att ingen hund kräver. Ännu mindre någon speciell ras.
 
Då rädsla är en starkt dominerande egenhet (jämför gärna med varg, de är jäkligt fega, en överlevnadsstrategi) så innebär med allra största sannolikhet att ett hårdare urval vid avel skulle på sikt förbättra det hela. Sen är frågan, har jag en hund som lider alla helvetes kval, är det då inte bättre att se till så den inte lider, för gott. Istället för att pumpa den full med psykofarmaka?

Jag vet hur rädsla funkar. Så det behöver du knte förklara för mig. Sen skrev jag NÅGRA GÅNGER OM ÅRET. Om hunden går runt och är konstant rädd är det bättre att den somnar in ja.

Bättre avel ja. Men det hör ju inte till tråden.
 
Ingen har sagt att du använder något annat våld än det du själv säger.

Klart man hanterar hundar olika. Det har ingen sagt emot. Tråden handlar om hårdhänt hantering och det skulle jag påstå att ingen hund kräver. Ännu mindre någon speciell ras.

Precis. Ingen hund behöver hård hantering. Att en del tål det är en annan sak. Men det går både fortare och är roligare att lära hunden det en vill på trevligare sätt där en använder hundens egenskaper till sin fördel istället för att försöka betvinga dem.
 
Fler hundar uppvisar idag symtom, fler hundägare köper dyr veterinärvård o medicinering. Förr slogs dessa hundar oftare ut eller bodde i en miljö som inte var lika stressande.. Fakta är dock att allt fler hundar serveras psykofarmaka än för 10 år sedan, Fler hundar "överbehandlas" idag än för 10 år sedan. Vilket investmentbolagen insett och dessa skjuter numera in sig på den marknaden för att där tjänar man bra pengar. Kolla bara hur många veterinärer som har egna praktiker jämfört med för 10 år sedan.
Nej veterinären sa att det är fler som medicinerar idag, det är inte samma sak som att fler visar symptom. Hon sa även att det är fler som bryr sig om att hundarna mår dåligt.
 
Och här står exakt det vi har försökt säga dig hela tiden :up:
Att man bryr sig mer om djuren därför har mediciner ökat. Detta har jag inte förnekat. Men du påstod att antalet rädda hundar hade ökat och att det avlades på hundar som matades med lugnande och det motsatte jag mig.
Åter igen, medvetenheten har ökat om rädslor.

Medicenering har ökat hos folk med men är vi sjukare för det?
Skriv om frågan, så får du svaret : Ja , folk och husdjur använder betydligt mer vård o kemikalier idag.
 
Nej veterinären sa att det är fler som medicinerar idag, det är inte samma sak som att fler visar symptom. Hon sa även att det är fler som bryr sig om att hundarna mår dåligt.
När man pürschar , lär man sig tyda spår, och investmentbolagen lämnar spår. De investerar där de tjänar bra med pengar..och just de urbana miljöernas smådjur genererar idag stora vinster via veterinärklinikerna..Varför....därför att folk springer där i tid och otid med sina djur. Jag har tom för mig att det finns flera trådar här på forumet som behandlar höga vet. kostnader/försäkringskostnader...
 
Ingen har sagt att du använder något annat våld än det du själv säger.

Klart man hanterar hundar olika. Det har ingen sagt emot. Tråden handlar om hårdhänt hantering och det skulle jag påstå att ingen hund kräver. Ännu mindre någon speciell ras.
Men du är ense om att olika hundar kräver olika hantering:confused:
 
Inte ett svar på min fråga. I det du länkar nämns inget om samband mellan ljudrädda hundar och minskad försäljning av smällare :confused:
Både minskad försäljning/mindre fyrverkerier och fler hundar som medicineras pga skotträdsla(åska, skott,fyrverkerier ) är väl klart.

Alltså pekar det hela på en annan hundhantering och ett annat urval av hundar idag.
 
Fler hundar behandlas = större omsättning av pengar= nytt intresseområde för investmentbolag= högre försäkringspremier för djuren. En sk indiciekedja ;)

Du skrev "Fler hundar uppvisar symtom". Jag skulle uppskatta en källa på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 730
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 382
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 699
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp