Bukefalos 28 år!

Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Som motsäger, min citerade text? Förr slogs dessa veka hundar ut...idag matas de med lugnande medel och avlas på...inte förvånande att det kryllar av dysfunktionella hundar..

Matas med lugnande?
Jag har aldrig hört talas om hundar som matas med lugnande för att klara vardagen. Men det kanske du har större erfarenhet av i din hundkrets?

Dysfuktionella hundar har alltid funnits. Till skillnad från för så lyfts problemet fram mer nu. Det forskas på, tester görs för att hitta dem, artiklar skrivs, kurser finns. Förr släpade man ut dåliga avkommor i skogen och sköt dom och tog en ny kull på tiken utan att fatta var problemet låg. I dag är kastrering mer utbrett, ffa på svajiga hundar. Så jo, de fanns. Men de syntes inte.
 
Matas med lugnande?
Jag har aldrig hört talas om hundar som matas med lugnande för att klara vardagen. Men det kanske du har större erfarenhet av i din hundkrets?

Dysfuktionella hundar har alltid funnits. Till skillnad från för så lyfts problemet fram mer nu. Det forskas på, tester görs för att hitta dem, artiklar skrivs, kurser finns. Förr släpade man ut dåliga avkommor i skogen och sköt dom och tog en ny kull på tiken utan att fatta var problemet låg. I dag är kastrering mer utbrett, ffa på svajiga hundar. Så jo, de fanns. Men de syntes inte.
1. Det avlades knappast på de hundar som slogs ut...
2 googla på lugnande för hundar, så ser du hur förekommande det är.
3 när du läst in dig kan vi fortsätta.
 
1. Det avlades knappast på de hundar som slogs ut...
2 googla på lugnande för hundar, så ser du hur förekommande det är.
3 när du läst in dig kan vi fortsätta.

Menar du att vissa får det under just nyår?
Ja tyvärr är många hundar ljudrädda. Men det har ju liksom inte med hantering att göra.
 
1. Det avlades knappast på de hundar som slogs ut...
2 googla på lugnande för hundar, så ser du hur förekommande det är.
3 när du läst in dig kan vi fortsätta.
Men nu har du väl snurrat in dig själv i ditt eget resonemang? Pratar du om hundar som får lugnande på nyår för att klara smällarna? Hur skulle de vara hjälpta av en "hård hand"?
Ja ljudkänsliga hundar är ett problem, är de fler i dag än för 20 år sedan? Tveksamt, däremot smäller det oftare mer mera, och människor har insett att det vettigaste är att hjälpa sin hund istället för att den ska ligga under sängen i panik.
Är ljudkänsliga hundar ett problem inom bruksaveln? Nej det har jag svårt att tro faktiskt.
 
Men nu har du väl snurrat in dig själv i ditt eget resonemang? Pratar du om hundar som får lugnande på nyår för att klara smällarna? Hur skulle de vara hjälpta av en "hård hand"?
Ja ljudkänsliga hundar är ett problem, är de fler i dag än för 20 år sedan? Tveksamt, däremot smäller det oftare mer mera, och människor har insett att det vettigaste är att hjälpa sin hund istället för att den ska ligga under sängen i panik.
Är ljudkänsliga hundar ett problem inom bruksaveln? Nej det har jag svårt att tro faktiskt.
Hm..vad som talar emot ditt påstående är väl att den pyrotekniska försäljningen gått ner..mycket av det som tidigare såldes är förbjudet idag...
 
1. Det avlades knappast på de hundar som slogs ut...
2 googla på lugnande för hundar, så ser du hur förekommande det är.
3 när du läst in dig kan vi fortsätta.

1- Du missar poängen. Det avlades på hundar som lämnade dåligt.

Se bara på sk hangarhundar. Man tog de räddaste hundarna med störst aggressioner och massavlade på dessa. Resultatet blev hundar som inte släppte någon nära. Detta pågick med skattepengar under dicennium. Hundratals hundar. Och det var fullt normalt och tom lite fräckt hos machokillarna.
 
Hm..vad som talar emot ditt påstående är väl att den pyrotekniska försäljningen gått ner..mycket av det som tidigare såldes är förbjudet idag...
:rofl: prova att svara på resten också! :up: och gått ner från vad? Har det gått ner det senaste året eller har det gått ner från försäljningen för 20 år sedan, 10 år sedan?
 
1- Du missar poängen. Det avlades på hundar som lämnade dåligt.

Se bara på sk hangarhundar. Man tog de räddaste hundarna med störst aggressioner och massavlade på dessa. Resultatet blev hundar som inte släppte någon nära. Detta pågick med skattepengar under dicennium. Hundratals hundar. Och det var fullt normalt och tom lite fräckt hos machokillarna.
Och hur är det idag? prata med veterinärer mellan skål o vägg så säger de dig sanningen.....hur mycket det medicineras istället för att slås ut...för kunderna vill det.
 
:rofl: prova att svara på resten också! :up: och gått ner från vad? Har det gått ner det senaste året eller har det gått ner från försäljningen för 20 år sedan, 10 år sedan?
Statestik kan du jonglera med hur som helst. Raketförsäljningen har ökat kraftigt, till stor del för att smällare förbjöds. Men totalt sett har försäljningen av pyrotekniska artiklar sjunkit . Jämför gärna antalet försäljningsställen 1970 och idag.
 
Och hur är det idag? prata med veterinärer mellan skål o vägg så säger de dig sanningen.....hur mycket det medicineras istället för att slås ut...för kunderna vill det.

Men du tror alltså att en hund som hanteras med hårdare hand kommer vara mindre rädd? Eller varifrån kommer detta?
 
Men du tror alltså att en hund som hanteras med hårdare hand kommer vara mindre rädd? Eller varifrån kommer detta?
Jag tror följande.
Att hund A måste behandlas utifrån de förutsättningar hund A har, inte hur alla andra behandlas än mindre kategoriskt "hård" En inställning de flesta som är duktiga på hundar ställer sig bakom.
Kommer du sedan med hund B så kan du inte generalisera och behandla den som alla andra hundar, utan du måste fört se till vilka förutsättningar hund B har, och anpassa ditt arbete med den hunden utifrån det.

Det betyder alltså, vilket jag hävdat hela tiden, att olika hundar kräver olika behandling. Hård eller mjuk, alltifrån den enskilda hundens egenskaper och vad du som förare vill uppnå. En hunds rädsla/feghet beror på framförallt 2 saker. 1 genetik 2 det sätt den vuxit upp på. Då vi jagar med hundar, som då måste agera på egen hand gentemot djur som är mångfalt större så kräver det en självständig, modig och intelligent hund, som samtidigt måste kunna fungera i en familj. Visst, jag kan piska in i hunden att den beter sig exemplariskt hemma, men samtidigt piskar jag då bort det självförtroende som är a och o i jakten. Alltså brukar jag inte det våld ni vill klistra på mig..
 
Det är ju jättebra att det finns mediciner som hjälper så hundarna slipper dö för att de blir rädda några gånger om året.
Då rädsla är en starkt dominerande egenhet (jämför gärna med varg, de är jäkligt fega, en överlevnadsstrategi) så innebär med allra största sannolikhet att ett hårdare urval vid avel skulle på sikt förbättra det hela. Sen är frågan, har jag en hund som lider alla helvetes kval, är det då inte bättre att se till så den inte lider, för gott. Istället för att pumpa den full med psykofarmaka?
 
Och hur är det idag? prata med veterinärer mellan skål o vägg så säger de dig sanningen.....hur mycket det medicineras istället för att slås ut...för kunderna vill det.

Nu har jag googlat som du uppmanade mig till och jag finner inget belägg alls för det du påstår så du får länka om du vill få dina påståenden sanna.
Hittar heller ingenting öht som pekar på att avel på rädslor ökat och att hundar är klenare mentalt i dag. Det enda jag finner är att det finns mer kunskap om rädslor och att det belyses mer.

Att veterinärer på något vis skulle tysta ner ett massivt användande av lugnande finner jag skrattretande.
 
Statestik kan du jonglera med hur som helst. Raketförsäljningen har ökat kraftigt, till stor del för att smällare förbjöds. Men totalt sett har försäljningen av pyrotekniska artiklar sjunkit . Jämför gärna antalet försäljningsställen 1970 och idag.

Källa på det?
 
Statestik kan du jonglera med hur som helst. Raketförsäljningen har ökat kraftigt, till stor del för att smällare förbjöds. Men totalt sett har försäljningen av pyrotekniska artiklar sjunkit . Jämför gärna antalet försäljningsställen 1970 och idag.

Vi provar igen så får vi se:
" Pratar du om hundar som får lugnande på nyår för att klara smällarna? Hur skulle de vara hjälpta av en "hård hand"? Ja ljudkänsliga hundar är ett problem, är de fler i dag än för 20 år sedan? "
och
"Är ljudkänsliga hundar ett problem inom bruksaveln?" Dvs för att du ska förstå frågan, finns det många ljudkänsliga hundar inom bruksaveln?
 
Nu har jag googlat som du uppmanade mig till och jag finner inget belägg alls för det du påstår så du får länka om du vill få dina påståenden sanna.
Hittar heller ingenting öht som pekar på att avel på rädslor ökat och att hundar är klenare mentalt i dag. Det enda jag finner är att det finns mer kunskap om rädslor och att det belyses mer.

Att veterinärer på något vis skulle tysta ner ett massivt användande av lugnande finner jag skrattretande.
10 sekunder https://www.metro.se/artikel/deppiga-jyckar-medicineras-mer-xt
 
"Jag tror att man i dag bryr sig mer om hur djuren mår psykiskt och inte enbart fysiskt. Jag tror också att det inte är lika tabubelagt längre med psykisk ohälsa vare sig det gäller människor eller djur. Det gäller även medicinering, säger veterinären och beteenderådgivaren Anya Thörnqvist till tidningen."
Dvs problemet är inte större än tidigare, utan fler djurägare tar sitt ansvar och ser till att djuren inte lider.
 
Källa på det?
Till att börja med så har antalet försäljningsställen minskat, upp mot 90% de senaste 40 åren. Beroende på förbud av vissa typer av pyroteknik och hårdare regler för försäljning. https://www.hd.se/2012-12-27/allt-farre-butiker-saljer-fyrverkerier Sedan har focus ändrat sig, man köper raketer och rakettårtor istället. + att vi har fått in ett stort antal ungdomar från länder med andra traditioner. Och de backar inte för att själva importera (olagligt) och bränna av dessa importerade varorna (olagligt) men eftersom dessa är olagliga kan jag ju inte ta med dessa i ngn förklaring.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 369
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp