Bukefalos 28 år!

Vad menas med att en hund behöver en hård hand?

Jag har tyvärr sett oschysst hantering av hundar, IPO-världen utomlands är inte så reko alla gånger. Ändå är inte hundarna strykrädda. De är jävligt förlåtande.

För ett par år sen hade jag en importhane här hemma. Den hunden hade inte haft ett tevligt liv i träning, det vill jag lova. Men var han strykrädd? Nej!

Så om allt som inte gör en hund strykrädd kan klassas som schysst så finns det hundar du kan slå ihjäl utan att det är synd om dem
Ja. Min rottis som var måttligt hård på mentaltestet och kunde ta rätt mycket stryk fysiskt var väldigt känslig för social exkludering. När han försökte ta kattens blötmat från golvet leddes han ut i ett annat rum en stund. Det tog tre gånger så trillade polletten ned och han rörde aldrig maten mer. Du hade kunnat slå honom i skallen med ett vedträd och han skulle "hö hö vill du leka?"
 
Vad du beskriver är oschysst behandling..så där kan jag inte råda dig, känner inte ämnet

Men @Voff söker inte råd. Läser du inte vad hon skriver? Det var ju ett svar på ditt påstående om att dina hundar är ju inte strykrädda så då är det likhetstecken med att du tränat med schyssta metoder. Vi är flera här som säger att huruvida hunden är strykrädd eller inte behöver inte betyda att de inte får stryk.
 
Men @Voff söker inte råd. Läser du inte vad hon skriver? Det var ju ett svar på ditt påstående om att dina hundar är ju inte strykrädda så då är det likhetstecken med att du tränat med schyssta metoder. Vi är flera här som säger att huruvida hunden är strykrädd eller inte behöver inte betyda att de inte får stryk.

...för att inte tala om att det inte finns något som helst samband mellan skotträdsla och hårda metoder.
 
Men alltså. Du fattar varför hunden har bordet som en No go zone efter bara ett tillfälle va?

Varför skulle det vara bättre än hårda ord i hundens fall? Att bli så skrämd från ingenstans satte ju uppenbarligen sina spår.
Nja där har du fel, matbordet är ALLTID en no go zone....och det lär sig hundarna snabbt. Och ögontjäneri nyttar ingenting eftersom ingen tittar när bordet självt säger ifrån.
 
Men @Voff söker inte råd. Läser du inte vad hon skriver? Det var ju ett svar på ditt påstående om att dina hundar är ju inte strykrädda så då är det likhetstecken med att du tränat med schyssta metoder. Vi är flera här som säger att huruvida hunden är strykrädd eller inte behöver inte betyda att de inte får stryk.
Konstigt att man läser att mina hundar inte är strykrädda, men inte att jag inte använder våld mot dem..verkligen selektivt läsande på låg nivå ;)
 
...för att inte tala om att det inte finns något som helst samband mellan skotträdsla och hårda metoder.
nja...Skotträdsla har nog mer samband med traumatiserande händelser och inte minst dåliga gener. Vi har ju betydligt fler skotträdda hundar numera, samtidigt som det skjuts allt mindre (påsk & nyårssmällare) . Vad det nu beror på?
 
Våld är ju inte bara fysiskt våld som du hela tiden påpekar.
Nej man begår ju i praktiken våld mot en individ, ett djur när man med fysiska såväl som psykiska medel påtvingar dem ens egen vilja.... Man hör ju rätt ofta mamman på varuhuset säga till sin trilskande unge : - Om du inte lyder så tycker inte mamma om dig längre....ett exempel på psykiskt våld... Och när jag nonchalerar valpen, fryser ut den för att den inte gör som jag vill känner nog valpen samma sak...
 
Nej man begår ju i praktiken våld mot en individ, ett djur när man med fysiska såväl som psykiska medel påtvingar dem ens egen vilja.... Man hör ju rätt ofta mamman på varuhuset säga till sin trilskande unge : - Om du inte lyder så tycker inte mamma om dig längre....ett exempel på psykiskt våld... Och när jag nonchalerar valpen, fryser ut den för att den inte gör som jag vill känner nog valpen samma sak...

Det har jag tack och lov aldrig hört en mamma säga. Även om det säkert händer.

Nu tänkte jag dock på citronellastraffet vid köksbordet.
Om det räcker att göra det en gång för att hunden aldrig ens ska tänka tanken på det. Då har ju hunden tagit ganska illa vid sig faktiskt.

Att frysa ut hunden är ju en form av negativt straff ja. Citronellasprayet är en form av positivt straff.
 
Det har jag tack och lov aldrig hört en mamma säga. Även om det säkert händer.

Nu tänkte jag dock på citronellastraffet vid köksbordet.
Om det räcker att göra det en gång för att hunden aldrig ens ska tänka tanken på det. Då har ju hunden tagit ganska illa vid sig faktiskt.

Att frysa ut hunden är ju en form av negativt straff ja. Citronellasprayet är en form av positivt straff.
Nej det räcker inte med en gång, arbetsbänken, diskbänken , styckningsbordet är alla lika elaka. Men polletten trillar ner ganska kvickt. Och det är inte heller alla i hundgänget som har det här födgeniet...men det avslöjar ju viltkameran snabbt....
 
Konstigt att man läser att mina hundar inte är strykrädda, men inte att jag inte använder våld mot dem..verkligen selektivt läsande på låg nivå ;)
Du säger ju själv att du både bitit dina hundar och tagit dem i nackskinnet och sen påstår du att du inte använder våld :confused:
Du säger också att de är schysst behandlade för de är inte strykrädda. Jag säger BS. Det finns hundar som tar skit, som gap och skrik, hot, nackskinnsdragningar, nedtryckningar, bett av ägaren, får saker som koppel kastade på sig utan att bli strykrädda. Men likt förbaskat är den typen av behandlig djurmisshandel.
 
nja...Skotträdsla har nog mer samband med traumatiserande händelser och inte minst dåliga gener. Vi har ju betydligt fler skotträdda hundar numera, samtidigt som det skjuts allt mindre (påsk & nyårssmällare) . Vad det nu beror på?

Ljudrädslor är mycket ärftliga. Därför finns det med på MH, MT och BPH.
Sen kan det även uppkomma via trauma men oftast finns redan anlaget där. Annars skulle tex tjänstehundar rätt snabbt bli traumatiserade.
 
Du säger ju själv att du både bitit dina hundar och tagit dem i nackskinnet och sen påstår du att du inte använder våld :confused:
Du säger också att de är schysst behandlade för de är inte strykrädda. Jag säger BS. Det finns hundar som tar skit, som gap och skrik, hot, nackskinnsdragningar, nedtryckningar, bett av ägaren, får saker som koppel kastade på sig utan att bli strykrädda. Men likt förbaskat är den typen av behandlig djurmisshandel.
Ja Jösses då, att ta en valp i nackskinnet och dra ner ur en såva beskriver du i samma sats som våld..då är det ju våld när hundarna leker....😂
 
Ljudrädslor är mycket ärftliga. Därför finns det med på MH, MT och BPH.
Sen kan det även uppkomma via trauma men oftast finns redan anlaget där. Annars skulle tex tjänstehundar rätt snabbt bli traumatiserade.
Alltså dåliga gener. Skotträda hundar skulle inte avlas på punkt.
 
Näää...? Men nu var det inte avel det handlade om utan ditt felaktiga påstående.
Du skrev att skotträdsla beror mer på trauma än dåliga gener. All forskning påvisar motsattsen. Därav att bla skott tas upp i mentaltester, som är ett avelsverktyg.
Läs om och läs rätt..." Skotträdsla har nog mer samband med traumatiserande händelser och inte minst dåliga gener. " så håll dina åsiktwr som dina och klistra inte på mig dem :mad:
 
Inga åsikter. Fakta som kommer från Etologer och forskare :)
Som motsäger, min citerade text? Förr slogs dessa veka hundar ut...idag matas de med lugnande medel och avlas på...inte förvånande att det kryllar av dysfunktionella hundar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 323
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 334
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 261
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp