Vad pysslar vi med? Del LXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker ta mig igenom en text på danska som jag måste förstå till imorgon och kunna använda i en av tentafrågorna... :arghh: Min dator vägrar att skriva danska ord och jag håller på att bli knäpp.. Men fag betyder ämne om ni vill veta! :D

Vin blir ju inte farligt att dricka, men det är få viner som blir trevligare med åldern, de flesta förlorar sin smak. Ett fylligt rödvin kan lagras i rätt temperatur, men det är inte säkert att man tycker att det smakar bättre eftersom det blir kraftigare. Det beror på vilken smak man föredrar. En så gammal flaska vitt hade jag inte velat dricka, den har troligen förlorat all sin fräschhet.

Men hemma hos mig finns ingen risk att viner blir gammalt :D

. De förlorar inte smak på måååååånga år. En bag in box är hårt svavlad och vinner inget på lagring, men att dricka unga viner som vi gör nu är rätt korkat. Även en billig flaska vinner på lagring.
Och det går med rumstemperatur, det viktigaste är att flaskan ligger så inte korken torkar ut.

. De förlorar inte smak på måååååånga år. En bag in box är hårt svavlad och vinner inget på lagring, men att dricka unga viner som vi gör nu är rätt korkat. Även en billig flaska vinner på lagring.
Och det går med rumstemperatur, det viktigaste är att flaskan ligger så inte korken torkar ut.

Det var vinfolket på systembolaget som berättade för mig att folk överlag tror att viner klarar av att lagras längre än vad som faktiskt är sant, men de kanske ville att jag skulle dricka upp det snabbare så att jag kan handla mer ;) Mina svärföräldrar köpte på sig en massa vin för 5-10 år sedan, och jag kan inte påstå att jag tycker att de vinerna smakar något vidare idag. Jag dricker hellre något lite friskare.

Dax att dra igång dagen. Ska ner på stan och hämta grejer hos sonen sen till Ica och hämta paket.

Låg vaken mellan 5.30 och 6.30 innan jag somnade om igen till 10.
Har snöat i natt, fantastiskt fint och ljust trots mulet, men nu är det plusgrader och de hotar med regn :rage:.
Det är vinter nu, faktiskt!

Nu så, det tar sig med julkortsskapandet
Tplxwh8.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 517
Senast: lizzie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 918
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka