Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen om detta??

T

Tooveee

Hur länge får hästen stå på boxvila som längst enligt lag? Har för mig 10veckor men är inte säker, varmblodet har stått i 8veckor på måndag och om han inte är frisk vet jag inte vad jag gör men jag vill veta hur länge han FÅR stå på box. :confused:

Nån som har koll runtikring detta?
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Men va? :eek:
Jag som hört av många att det finns en maxgräns för hur länge dom får stå på box..
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Är hästen sjuk och måste stå på box -ordinerat av vet. så får den nog stå så länge det behövs.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Om det är djurplågeri att släppa ut så kan jag lova att ingen har ngt att anmärka på boxvilan...
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Jag har aldrig hört talas om att det ska finnas någon lag om det? Är hästen sjuk och behöver boxvila en längre period så måste den få det. Det går ju inte släppa ut en halvfrisk häst som riskerar att förvärra sin skada.

/Jennis - inne på 4:e veckan med häst på boxvila.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Mjo det är förstås, men det är ju iofs bra för varmblodet men jag känner mig ändå elak som tvingar han stå i box över 8v. speciellt eftersom han hör alla sina kompisar där ute óch står själv inne i stallet... och han är ju bara bebisen :(

Men då vare lugnt! :bow:
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Jag hade en häst som stod på boxvila en hel vinter... Dock var boxdörren öppen dagtid då de andra var ute så han kunde gå runt i stallet om han ville, dock gjorde han aldrig det, han hade för ont för att gå :(

Han hade hovbölder som kom och gick i alla fötter men ena var värst där fanns ingen sula kvar... typ äckligt konstigt som ett hål in i hoven :crazy:
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

finns väl ingen lag på att hästar ska gå i hage..
finns många hästar som är friska och står på box året runt
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Kan han inte stå i sjukhage? Så han ändå är ute med polarna?
Har en här hemma som snart e inne på sin 3 vecka i sjukhage (box om nätterna såklart;))
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Hej
Mitt sto har stått i snart 8 veckor,fraktur på hasen, hon får stå så länge det behövs:)
Kram Suss
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

finns ju hingstar som står inne hur länge som helst
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

*kl*
Min har just stått 3,5 månad på box/boxhage för hasfraktur, men har nu fått börja skritta till bådas stora lycka!

Vad jag vet finns det inte reglerat att hästar måste gå i hage.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

det finns ju ingen lag om det, du får ha din häst i box i tre år om du vill. :grin: tyvärr finns ingen lag som säger att hästar måste få gå i hage.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

det finns ju ingen lag om det, du får ha din häst i box i tre år om du vill. :grin: tyvärr finns ingen lag som säger att hästar måste få gå i hage.

KL
Upplysningsvis så kommer det nästa år en bestämmelse som säger att om det inte finns veterinära skäl (t ex boxvila) så ska en ha möjlighet dagligen att vara ute i en hage som är så stor att att den kan använda alla sina naturliga gångarter. Tillfälliga undantag kan göras t ex vid snöstorm då kan ett ridhus ersätta hagen.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Föreskrifterna för häst säger:

1 kap. Allmänna bestämmelser
2 § Hästar får hållas och skötas på annat sätt än vad som anges i dessa föreskrifter om en veterinär har ordinerat detta av veterinärmedicinska skäl.

/Em
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Hade mitt sto på boxvila from 15 sep till 10 jan,efter det små promenader som inte var så roliga till en början....
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Vi hade en häst som fick benet avsparkat av ett mammigt sto (hon retade fölet). Jag kom inte ihåg hur länge hon stod men det var länge i alla fall, undrar om det inte var typ 3 månader.

När hon sedan blev utsläppt igen, vad tror ni inte det absolut första hon gör är? Gå och reta fölet igen, såklart, och få benet avsparkat en gång till...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 290
Senast: Twihard
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 660
Senast: ptr
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp