Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen om detta??

Sv: Vad säger lagen om detta??

Förra sommaren hade vi ett sto på box i 16 veckor, hästen i fråga har i princip gått mer eller mindre på lösdrift hela sitt liv när hon blev uppställd på box enligt ordnation av veterinär. Därefter vart det sjukhage dagtid, box på natten under nästan lika lång tid.
Ibland måste man, vi gjorde det ju för att hon skulle ha en chans att överleva helt enkelt, sen är många hästar rätt anpassningsbara med.
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Hur länge får hästen stå på boxvila som längst enligt lag? Har för mig 10veckor men är inte säker, varmblodet har stått i 8veckor på måndag och om han inte är frisk vet jag inte vad jag gör men jag vill veta hur länge han FÅR stå på box. :confused:

Nån som har koll runtikring detta?


Det finns inga lagar ang det .
MEN när mitt sto stog på boxvila så stod alltid en av dom andra inne med , vi hade rullande shema på dom andra hästarna .
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

Nej det är inte fråga om tillfälliga undantag!
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
PL
 
Sv: Vad säger lagen om detta??

KL
Upplysningsvis så kommer det nästa år en bestämmelse som säger att om det inte finns veterinära skäl (t ex boxvila) så ska en ha möjlighet dagligen att vara ute i en hage som är så stor att att den kan använda alla sina naturliga gångarter. Tillfälliga undantag kan göras t ex vid snöstorm då kan ett ridhus ersätta hagen.

Äntligen! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
20 143
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 700
Senast: Hoarfrost
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 862
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp