Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen?

bejkonfis

Trådstartare
Enligt lag får ju inte en hund lämnas ensam hemma i mer än 6 timmar. Men säger lagen något om hur länge hunden ska ha sällskap innan den lämnas ensam igen?
Om jag t.ex lämnar hunden ensam i 6 timmar under tiden jag är på jobbet, kommer hem och går en liten 15 min runda runt kvarteret och sen åker iväg direkt igen och är borta i 4 timmar. Vore det okej enligt lag? Eller finns det något minimikrav på hur länge jag måste vara med min hund däremellan?

Observera att detta bara är ett exempel taget från luften, detta har alltså ingenting med min egen hundhållning att göra. :)
 
Rätt ska vara rätt, det finns ingen lag om att en hund inte får lämnas ensam mer i sex timmar. Däremot finns det föreskrifter hos jordbruket som säger att en hund inte bör gå mer än 6 timmar utan att rastas, och valpar och äldre hundar oftare.

Från Jordbruksverkets föreskrifter:

Rastning
Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Föreskrifterna i sin helhet: http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
 
Så enl föreskrifterna skulle ju exemplet vara tillåtet, men det hade ju inte varit så trevligt eller schysst för hunden tycker jag. Visst att det ibland kan bli ett nödfall som skulle göra att man tvingas göra så (typ olycksfall eller liknande), men inte göra så på regelbunden basis.
 
Tänkte precis skriva samma, med samma referens. Våra kan ibland vara ensamma (med varandra) 12-14 timmar, och det ser jag inte som något konstigt.
 
Skulle vilja säga att det är väldigt individuellt vad hundarna klarar, och vad dem är vana vid. Vissa hundar klarar bara ett par timmar själv, andra kan gå hela dagen utan att bekymra sig.
 
Ja att hundar är individer är ju självklart och mina klarar sig också ensamma utan problem i mer än 6 timmar.
Min fråga är inte om en hund klarar av det, utan snarare om det finns en specifik lag som sätter någon slags minimigräns för hur lång rundan/hemvistelsen måste vara mellan dom 6 timmarna.
 
Fast det står å andra sidan i djurskyddslagen att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Vet man något litet om hundar så är det inte svårt att lista ut att för mycket ensamtid är ett stort onödigt lidande. Jag tror att avsikten med rekommendationerna (som i princip kan tolkas som lag eftersom de ska följas) var att hundar inte ska vara ensamma mer än 6 timmar per dag. Men att det finns utrymme för att hålla t ex slädhundar i hundgård eftersom de trivs bra med att leva i flock ute. Även vissa typer av arbetshundars sätt att jobba kräver ju att de är ensamma långa stunder (t ex vakthundar).
 
Föreskrifter skall inte tolkas som en lag, utan som just en föreskrift.
Och ett bör, skall inte tolkas rakt av som ett ska.

Man får tycka vad man vill om det, men rätt ska vara rätt.

Hundar är individer, precis som allt annat levande, och det är där vi som ägare av djur kommer in, eftersom vi sätter hundar (i detta fallet) i en situation där de inte själva kan göra sina behov utomhus, så är det upp till oss att ordna det åt dom, dvs så att deras liv blir så bra och så normalt för sorten som möjligt.

Att tex åtta timmar emellan rastningar någon gång emellanåt skulle utsätta normalhunden för "onödigt lidande" är för mig inte samma sak.
 
Jag brukar fundera en del över det där. Min har sällskap när jag är borta. Får komma ut och kissa när han vill och sådär. Men dels stimuleras han inte, dels brukar han när jag är borta ligga på min säng och sova.

När han är ensam ligger han på min säng och sover.

Det ena låter kanonbra, alltid sällskap - det andra inte bra, ligga ensam och bara vänta. Men inom moderat tidsrymd - vad är eg skillnaden. För hunden troligen ingen alls.

Jag minns fortfarande gången jag kom och mamma (hundvakten) sa att hunden nog behövde gå ut för han hade bara legat och sovit och inte kommit och velat gå ut idag. Haken var att hunden hade varit med mig ;) Men mamma märkte inte ens att han var borta - just för det är rätt normalt att han ligger och trynar i 6 h när jag är borta...
 
Enligt lag får ju inte en hund lämnas ensam hemma i mer än 6 timmar. Men säger lagen något om hur länge hunden ska ha sällskap innan den lämnas ensam igen?
Om jag t.ex lämnar hunden ensam i 6 timmar under tiden jag är på jobbet, kommer hem och går en liten 15 min runda runt kvarteret och sen åker iväg direkt igen och är borta i 4 timmar. Vore det okej enligt lag? Eller finns det något minimikrav på hur länge jag måste vara med min hund däremellan?

Observera att detta bara är ett exempel taget från luften, detta har alltså ingenting med min egen hundhållning att göra. :)

Börkravet på sex timmar avser rastning. Sen finns det en paragraf som rör social kontakt. Behovet av social kontakt kan naturligtvis vara olika från individ till individ och myckter beroende på om hunden hålls ensam eller i sällskap av andra hundar.

Ditt exempel är helt ok lagstiftningsmässigt. Men om du har en ensam hund som endast får de där 15 min rastningarna som social kontakt under hela dygnet är det svårt att se att du har uppfyllt behovet av social kontakt.
 
Föreskrifter skall inte tolkas som en lag, utan som just en föreskrift.
Och ett bör, skall inte tolkas rakt av som ett ska.

Man får tycka vad man vill om det, men rätt ska vara rätt.

Hundar är individer, precis som allt annat levande, och det är där vi som ägare av djur kommer in, eftersom vi sätter hundar (i detta fallet) i en situation där de inte själva kan göra sina behov utomhus, så är det upp till oss att ordna det åt dom, dvs så att deras liv blir så bra och så normalt för sorten som möjligt.

Att tex åtta timmar emellan rastningar någon gång emellanåt skulle utsätta normalhunden för "onödigt lidande" är för mig inte samma sak.

Håller helt med dig i grund men skulle vilja veta vad du avser med det jag fetat :)
 
Föreskriften kompletterar ju lagen. Lagen antas av riksdagen, en föreskrift av myndighet - men båda ska ju följas. Så absolut är föreskrift inte lag - men det blir ganska liten skillnad i realiteten för t ex en djurägare. Säger en föreskrift en sak så gäller den saken så länge den inte är i strid med lagen.
 
@Alexandra_W
:bow:

Tillägg:
Lagen och förskriften stöttar som sagt varandra :). Lagen kritar upp banan och förskifterna sätter spelreglerna. Gula och röda kort delas bara ut efter lagens order, men efter brott på förskriftens spelregler. Typ :p.

I mitt jobb baseras allt på i princip två lagar. Men antalet förskrifter är mååååånga och det är ju, i de allra flesta fall, brott på förskrifternas regler som "bestraffas", eftersom lagen säger att förskrifternas ord är "lag" ;). Svårt som attan att ändra lagar, medans smådetaljer i alla förskrifter ändras relativt ofta.
 
Rätt ska vara rätt, det finns ingen lag om att en hund inte får lämnas ensam mer i sex timmar. Däremot finns det föreskrifter hos jordbruket som säger att en hund inte bör gå mer än 6 timmar utan att rastas, och valpar och äldre hundar oftare.

Från Jordbruksverkets föreskrifter:



Föreskrifterna i sin helhet: http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Ska man vara petig är rastning var sjätte timme "bara" ett allmänt råd. Allmänna råd är inte juridiskt bindande utan normbildande. Föreskrifter däremot är juridiskt bindande.
 
Föreskriften kompletterar ju lagen. Lagen antas av riksdagen, en föreskrift av myndighet - men båda ska ju följas. Så absolut är föreskrift inte lag - men det blir ganska liten skillnad i realiteten för t ex en djurägare. Säger en föreskrift en sak så gäller den saken så länge den inte är i strid med lagen.

Jag vet...var mest nyfiken på vad ancan avsåg.
 
Rätt ska vara rätt, det finns ingen lag om att en hund inte får lämnas ensam mer i sex timmar. Däremot finns det föreskrifter hos jordbruket som säger att en hund inte bör gå mer än 6 timmar utan att rastas, och valpar och äldre hundar oftare.

Från Jordbruksverkets föreskrifter:



Föreskrifterna i sin helhet: http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html


Ännu en av dessa "regler" eller föreskrifter som jag har svårt att förstå logiken i. Varför är det viktigare att den inte bör gå mer än 6 timmar utan att rastas på dagtid än under natten?
 
Ännu en av dessa "regler" eller föreskrifter som jag har svårt att förstå logiken i. Varför är det viktigare att den inte bör gå mer än 6 timmar utan att rastas på dagtid än under natten?

Varför går du på toa oftare på dagen än på natten? Det är lika med hundar. Blåsan blir mer inaktiv när man sover. Det är svårare hålla sig 12 h på dagtid än nattetid.

Om hunden bara sover hela dagen går det säkert lika bra, men sover den både dag som natt blir det ju en fråga om vad det är för hundliv.
 
Varför går du på toa oftare på dagen än på natten? Det är lika med hundar. Blåsan blir mer inaktiv när man sover. Det är svårare hålla sig 12 h på dagtid än nattetid.

Om hunden bara sover hela dagen går det säkert lika bra, men sover den både dag som natt blir det ju en fråga om vad det är för hundliv.

Oftast aktiverar ialla fall jag min hund när jag är ute med den och då gör den ju oftast självklart det den ska när den är ute. Inomhus så aktiverar jag oftast inte hunden varken på dagtid eller nattid och han brukar oftast inte aktiverar sig själv speciellt mycket inomhus heller på dagtid. Så jag skulle då inte förstå om han inte skulle klara sig 10-12 timmar utan att gå ut på dagtid om det skulle ske någon gång när han klarar sig fint dom timmarna på nattid. Men det kanske är så att de flesta även aktiverar sina hundar inomhus på dagtid. I så fall är det självklart att dom måste ut lite oftare.

Det är bara det att jag många gånger frågasätter "regler" som sätts av myndigheter som ibland inte verkar ha så pass mycket koll om saker och ting.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 025
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp