Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen?

Oftast aktiverar ialla fall jag min hund när jag är ute med den och då gör den ju oftast självklart det den ska när den är ute. Inomhus så aktiverar jag oftast inte hunden varken på dagtid eller nattid och han brukar oftast inte aktiverar sig själv speciellt mycket inomhus heller på dagtid. Så jag skulle då inte förstå om han inte skulle klara sig 10-12 timmar utan att gå ut på dagtid om det skulle ske någon gång när han klarar sig fint dom timmarna på nattid. Men det kanske är så att de flesta även aktiverar sina hundar inomhus på dagtid. I så fall är det självklart att dom måste ut lite oftare.

Det är bara det att jag många gånger frågasätter "regler" som sätts av myndigheter som ibland inte verkar ha så pass mycket koll om saker och ting.

Men att hunden klarar det om det skulle ske någon gång är ju en sak. Det innebär ju inte att det är bra för hunden. Så nu begriper jag inte alls hur du tänker?
 
Men att hunden klarar det om det skulle ske någon gång är ju en sak. Det innebär ju inte att det är bra för hunden. Så nu begriper jag inte alls hur du tänker?

Och det behöver ju inte heller betyda att hunden far illa av det. Vissa kanske gör det, medans andra kanske klarar det hur bra som helst. Och förhoppningsvis är det väl så man tänker eftersom det endast är en rekommendation och inte en lag på det. Det gör inget att du inte begriper hur jag tänker för jag begriper inte heller hur du tänker. Och det är ju ganska ok eftersom det inte behöver innebära att varken du eller jag har rätt eller fel utan bara tänker olika :-) Ibland finns det ju fler än ett sätt som kan passa olika individer :-)

Mitt inlägg handlar fortfarande om att jag gärna frågasätter olika "regler" oinsatta människor på myndigheter har då jag ett flertal gånger blivit utsatt för det och det i slutändan inte varit nåt större problem att bryta mot deras "regler" efter att jag satt dom in i "verkligheten"
 
Och det behöver ju inte heller betyda att hunden far illa av det. Vissa kanske gör det, medans andra kanske klarar det hur bra som helst. Och förhoppningsvis är det väl så man tänker eftersom det endast är en rekommendation och inte en lag på det. Det gör inget att du inte begriper hur jag tänker för jag begriper inte heller hur du tänker. Och det är ju ganska ok eftersom det inte behöver innebära att varken du eller jag har rätt eller fel utan bara tänker olika :-) Ibland finns det ju fler än ett sätt som kan passa olika individer :-)

Mitt inlägg handlar fortfarande om att jag gärna frågasätter olika "regler" oinsatta människor på myndigheter har då jag ett flertal gånger blivit utsatt för det och det i slutändan inte varit nåt större problem att bryta mot deras "regler" efter att jag satt dom in i "verkligheten"

Lagstiftning går i regel ut på remiss till en rad instanser som får säga sitt innan den klubbas. Dessutom ska lagstiftningen bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Visst finns det paragrafer som spelat ut sin roll eller finns kvar trots att nya rön kommit men att raljera och kalla lagstiftning för "regler" som du tror att du får bryta mot efter eget huvud är bara pinsamt...
 
Lagstiftning går i regel ut på remiss till en rad instanser som får säga sitt innan den klubbas. Dessutom ska lagstiftningen bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Visst finns det paragrafer som spelat ut sin roll eller finns kvar trots att nya rön kommit men att raljera och kalla lagstiftning för "regler" som du tror att du får bryta mot efter eget huvud är bara pinsamt...


Nu har jag väl inte påstått att jag tror att jag får bryta regler efter mitt eget huvud heller...... Som vanligt så läser folk på ett sätt och sen tolkar det som man vill utan att ha någon som helst bakgrundsinformation om vad det handlar om, det är i så fall det som är pinsamt tycker jag. Valde att INTE specificera med exempel vad jag menade eftersom det inte var relevant till tråden i första hand. Utan mer i generella drag att allt inte alltid är så genomtänkt ibland av kommuner, länstsyrelse och att dom ibland bara följer sina riktlinjer utan att fatta att det inte alltid funkar så. Och för att du ska förstå att det inte handlar om regler jag vill bryta, JA då har jag av kommunen fått godkänt trots att jag bryter mot "regler" dom har när jag kunnat redovisa hur och varför. Där dom erkänt att det kan ju funka ändå och hästarna ser t o m ut att må bra.
 
Nu har jag väl inte påstått att jag tror att jag får bryta regler efter mitt eget huvud heller...... Som vanligt så läser folk på ett sätt och sen tolkar det som man vill utan att ha någon som helst bakgrundsinformation om vad det handlar om, det är i så fall det som är pinsamt tycker jag. Valde att INTE specificera med exempel vad jag menade eftersom det inte var relevant till tråden i första hand. Utan mer i generella drag att allt inte alltid är så genomtänkt ibland av kommuner, länstsyrelse och att dom ibland bara följer sina riktlinjer utan att fatta att det inte alltid funkar så. Och för att du ska förstå att det inte handlar om regler jag vill bryta, JA då har jag av kommunen fått godkänt trots att jag bryter mot "regler" dom har när jag kunnat redovisa hur och varför. Där dom erkänt att det kan ju funka ändå och hästarna ser t o m ut att må bra.

Mitt inlägg handlar fortfarande om att jag gärna frågasätter olika "regler" oinsatta människor på myndigheter har då jag ett flertal gånger blivit utsatt för det och det i slutändan inte varit nåt större problem att bryta mot deras "regler" efter att jag satt dom in i "verkligheten"

Eftersom du skriver som ovan, att du flera gånger "blivit utsatt för det", och att "det i slutändan inte varit några problem att bryta mot deras "regler"" är det ganska lätt att läsa det som att jo, du bryter mot lagtsiftning enligt eget huvud (det du raljant kallar "regler") och att du på nåt sätt lyckas få det godkänt ändå.

Det du kallar för att följa riktlinjer handlar om att följa den lagstiftning som finns, kommun, länsstyrelse etc. varken kan eller får göra undantag från den. Det kan endast den myndighet som har beslutat om den göra genom t ex ett dispensförfarande. Om kommun eller länsstyrelse börjar hitta på egen lagstiftning hamnar vi i ett väldigt rättsosäkert läge.

Och till slut, om du fått något godkänt av kommunen gällande djurskydd är det minst fem år sedan...det var senast då de hade hand om de bitarna.
 
Nu har jag väl inte påstått att jag tror att jag får bryta regler efter mitt eget huvud heller...... Som vanligt så läser folk på ett sätt och sen tolkar det som man vill utan att ha någon som helst bakgrundsinformation om vad det handlar om, det är i så fall det som är pinsamt tycker jag. Valde att INTE specificera med exempel vad jag menade eftersom det inte var relevant till tråden i första hand. Utan mer i generella drag att allt inte alltid är så genomtänkt ibland av kommuner, länstsyrelse och att dom ibland bara följer sina riktlinjer utan att fatta att det inte alltid funkar så. Och för att du ska förstå att det inte handlar om regler jag vill bryta, JA då har jag av kommunen fått godkänt trots att jag bryter mot "regler" dom har när jag kunnat redovisa hur och varför. Där dom erkänt att det kan ju funka ändå och hästarna ser t o m ut att må bra.

Förutom det som @Bubbla så bra skrivit, så tyvärr är det sådana som resonerar och agerar som dig som gör att man får petimeterdetaljerade regler istället för mer allmänt hållna.
 
Förutom det som @Bubbla så bra skrivit, så tyvärr är det sådana som resonerar och agerar som dig som gör att man får petimeterdetaljerade regler istället för mer allmänt hållna.

ja, det förmodar jag att du känner till och vet precis hur "såna som mig" är. Måste bara säga att rent ut sagt så tycker jag att du har en jäkligt taskig attityd (har märkt det i flera andra inlägg) En riktigt besserwisser :mad: Det finns ibland fler än ett sätt att göra saker och ting på och det är inte alltid som DITT sätt är det enda rätta. Nu tänker jag inte yttra mig mer i denna tråd, och har du något mer att säga så får du ta det på PM istället så slipper vi diskuttera detta i denna tråd som egentligen skulle handla om nåt helt annat.
 
ja, det förmodar jag att du känner till och vet precis hur "såna som mig" är. Måste bara säga att rent ut sagt så tycker jag att du har en jäkligt taskig attityd (har märkt det i flera andra inlägg) En riktigt besserwisser :mad: Det finns ibland fler än ett sätt att göra saker och ting på och det är inte alltid som DITT sätt är det enda rätta. Nu tänker jag inte yttra mig mer i denna tråd, och har du något mer att säga så får du ta det på PM istället så slipper vi diskuttera detta i denna tråd som egentligen skulle handla om nåt helt annat.

När det gäller lagar och regler finns bara att följa dem eller inte följa dem. Du berättar själv att du bryter mot föreskrifterna eftersom dina hästar mår lika bra ändå. Det är mycket möjligt att dina hästar gör det. Men personer som självsvådligt bestämmer att föreskrifter inte behöver följas är anledningen till att det inte fungerar med svepande formuleringar utan krävs detaljerade.
 
När det gäller lagar och regler finns bara att följa dem eller inte följa dem. Du berättar själv att du bryter mot föreskrifterna eftersom dina hästar mår lika bra ändå. Det är mycket möjligt att dina hästar gör det. Men personer som självsvådligt bestämmer att föreskrifter inte behöver följas är anledningen till att det inte fungerar med svepande formuleringar utan krävs detaljerade.


Ja, jag vet att jag är en hemsk människa som låter mina hästar vara ute mer än 12 timmar per dygn (då det inte är allt för dåligt väder) även under den period när det inte är tillväxt av gräs när kommunen förespråkar att dom inte ska gå ute mer än detta. Och att jag inte kan ha fri tillgång till vatten i hagarna under vintertid när det är -10 grader kallt utan då bara fyller på med vatten vid fodring av hö i hagarna och före och efter ridning.
Men i detta fall så tycker jag att hästarna mår bättre av att kunna gå ute så mycket som möjligt speciellt när jag har både unghäst och en häst som har spatt och ska vara ute så mycket som möjligt, och jag har inte möjlighet till lösdrift.
Men grattis till dig som troligtvis håller dig till alla lagar som finns :-)
 
Ja, jag vet att jag är en hemsk människa som låter mina hästar vara ute mer än 12 timmar per dygn (då det inte är allt för dåligt väder) även under den period när det inte är tillväxt av gräs när kommunen förespråkar att dom inte ska gå ute mer än detta. Och att jag inte kan ha fri tillgång till vatten i hagarna under vintertid när det är -10 grader kallt utan då bara fyller på med vatten vid fodring av hö i hagarna och före och efter ridning.
Men i detta fall så tycker jag att hästarna mår bättre av att kunna gå ute så mycket som möjligt speciellt när jag har både unghäst och en häst som har spatt och ska vara ute så mycket som möjligt, och jag har inte möjlighet till lösdrift.
Men grattis till dig som troligtvis håller dig till alla lagar som finns :-)

Fast nu har du endera missförstått eller läst in saker.

Det är helt okej att tycka en viss regel är felaktig eller onödig. Tex 12 h-gränsen. OBS att den numera är 16 h :) (Vattnet är helt okej, fullt i linje med föreskrifterna).

Men att självsvådligt, dvs utan att söka och få dispens, utan att arbeta för en lagändring osv, bara strunta i en regel för att man anser den är fel/opraktisk/dyr/osv (alla har ju olika anledningar) skapar tyvärr mer och mer detaljerade regler. Så genom att tänja eller bryta befintliga regler skapas snävare och mer detaljerade regler.

Så varesig man vill det eller ej, och varesig djuren på minsta vis påverkas negativt eller ej av överträdelsen så skapar det mer och mer detaljstyrning.

Du kan även kanske läsa ditt första inlägg om "regelbrott" och hur du uttryckte dig där? Det är väldigt stor skillnad i uttryckssätt jämfört med innan.

Jag har fö också brutit mot 12 h regeln när den fanns, under den period det tog att skapa en laglig lösning. Alla har nog periodvis brutit regler - men det är ganska stor skillnad mot det och att se på det på det sätt som du gav uttryck för först.
 
Har inte läst alla svar. Men på jbv står det att en hund INTE får lämnas i mer än 6 timmar per dygn. Alltså så kan du inte lämna en hund 6 timmar och sen 4 timmar på samma dygn.
Så lämnar du din hund kl 8 på morgonen till 2 på dagen så får du inte lämna den mer förens kl 8 dagen därpå.
 
Hittar heller inget på JBV sida mer än "Det är inte bra om hunden är ensam hemma hela dagen utan att bli rastad eller på annat sätt stimulerad förens till kvällen"
 
Hittar heller inget på JBV sida mer än "Det är inte bra om hunden är ensam hemma hela dagen utan att bli rastad eller på annat sätt stimulerad förens till kvällen"

Och i motiven står tillsyn minst två ggr/dag och därutöver minst ett par h kontakt med människa (promenad, sällskap etc)
 
Hittar inte länken just nu (fick det länkat i skolan, kan fråga imorgon om länken om jag kommer ihåg det). Men hittade något liknande
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/
Där står det i stortsett att svensk lag säger att hunden inte ska vara hemma för länge och SKK säger att en vuxen hund BÖR klara 5 timmar om dagen. Vilket borde vara att lagen säger runt 5 timmar sen blir det för mycket, eftersom "för länge" är väldigt luddigt för att vara en lag tycker jag. Vem är det som bestämmer när det är "för länge"?
 
Hittar inte länken just nu (fick det länkat i skolan, kan fråga imorgon om länken om jag kommer ihåg det). Men hittade något liknande
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/
Där står det i stortsett att svensk lag säger att hunden inte ska vara hemma för länge och SKK säger att en vuxen hund BÖR klara 5 timmar om dagen. Vilket borde vara att lagen säger runt 5 timmar sen blir det för mycket, eftersom "för länge" är väldigt luddigt för att vara en lag tycker jag. Vem är det som bestämmer när det är "för länge"?
Det du länkat till är skk, som inte har koll på vad lagen säger vanligtvis utan väldigt ofta kör sina egna tolkningar på saker och ting...
Så länken från JBV hade varit bra då ingen annan har hittat något mer än att dom BÖR rastas var sjätte timme.

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 889
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 025
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp