Vad säger ni om detta?

Exakt. En kryddad räkning av ospecificerad sort.

Jo, man kan ju tycka att fd ägaren borde kunna säga vem som gjorde verkningarna. Men nu verkar inte kvitto finnas, det verkar ha varit svart.

Men hur mycket kan man krydda två verkningar? Tycker det borde handla om hundralappar/under tusenlappen, här kostar en verkning 300 kr. Hur ser hästens hovar ut? Ser det bra ut hade jag bara betalat och släppt det, sedan aldrig gjort om ett liknande hästköp.
 
Jo, man kan ju tycka att fd ägaren borde kunna säga vem som gjorde verkningarna. Men nu verkar inte kvitto finnas, det verkar ha varit svart.

Men hur mycket kan man krydda två verkningar? Tycker det borde handla om hundralappar/under tusenlappen, här kostar en verkning 300 kr. Hur ser hästens hovar ut? Ser det bra ut hade jag bara betalat och släppt det, sedan aldrig gjort om ett liknande hästköp.

Princip. Se till att inte bli lurad. Typ så.
 
Princip. Se till att inte bli lurad. Typ så.

Lurad på vad? Ett kvitto? Ett namn på hovslagaren? Vad jag förstår har det inte med någon jättestor summa att göra? Oavsett vem som utfört verkningen får man nog bara svälja det och vara glad sålänge hästens hovar ser fina ut, när man inte har brytt sig mer.

Den första verkningen måste ju ha utförts för ganska länge sedan och sedan står den nya ägaren förvånad över att två verkningar var gjorda. Vart var kontakten mellan parterna mellan den första och andra verkningen?, det borde ju ha varit ca 6 veckor däremellan.
 
Lurad på vad? Ett kvitto? Ett namn på hovslagaren? Vad jag förstår har det inte med någon jättestor summa att göra? Oavsett vem som utfört verkningen får man nog bara svälja det och vara glad sålänge hästens hovar ser fina ut, när man inte har brytt sig mer.

Den första verkningen måste ju ha utförts för ganska länge sedan och sedan står den nya ägaren förvånad över att två verkningar var gjorda. Vart var kontakten mellan parterna mellan den första och andra verkningen?, det borde ju ha varit ca 6 veckor däremellan.
På att någon verkning verkligen utförts eller om den är utfärd av lilla lisa från landet och ingen riktig hovslagare.
 
En bra fråga, men är det relevant till frågeställningen egentligen? "Förtjänar" en någonsin att bli lurad?

Nej, jag tycker absolut inte att någon någonsin förtjänar att bli lurad. Jag ser att det jag skrev kanske kan uppfattas som ett "du får skylla dig själv", vilket inte alls var min mening.
I mina ögon verkar det som att nuv ägaren brustit ordentligt i att hålla koll på vad som försiggår med hens häst, framför allt om man tänker på hur långt det hade kunnat gå om fd ägaren inte hade tagit väl hand om hästen. Jag kan inte förstå hur man som hästägare inte ser till att kolla upp hur hästen har det och vad som händer med den lite då och då om man inte tar hand om den själv.
Fd ägaren borde ha hört av sig, och borde kunna specificera utgifterna och berätta vem som verkat hästen. Kanske försöker fd ägaren att salta räkningen och lura till sig pengar av nuv ägaren, och vi vet ju inte hur stor summa fd ägaren vill ha.

Men om man har så dålig koll som nuv ägaren verkar ha på hur ens häst har det så tycker jag inte att man borde tjafsa utan bara betala och vara glad att hästen mår bra.

Tillägg:
Det jag var ute efter med min fråga till TS var att peka på att oavsett om fd ägaren försöker luras eller inte så hade situationen kunnat undvikas om nuv ägaren faktiskt gjort vad jag anser att en hästägare bör göra, alltså att ha koll på hur ens häst mår och vad som händer med den.
 
Senast ändrad:
På att någon verkning verkligen utförts eller om den är utfärd av lilla lisa från landet och ingen riktig hovslagare.

Fast det måste ju synas om hovarna är verkade de senaste 3 månaderna? Och det måste väl synas om de är normalt verkade eller om det har varit någon okunnig där och hafsat lite. Och om du absolut hade krav på att ha en utbildad hovlagare, kanske ni borde ha pratat lite mer i förväg. Om nu summan för verkningarna är kryddade, så har du väl förhoppningsvis fått dig en utbildad hovslagare.
 
I våra kretsar så är det inget konstigt att skicka iväg hästen på bete till någon som ser till den och sen inte träffa hästen på 3 månader.

Oj ok, det verkar ytterst konstigt eftersom ägaren har yttersta ansvaret för hästens välmående oavsett vilken fodervärd/medryttare eller annan människa man lämnar ansvaret till. Jag skulle aldrig lämna våra hästar längre bort än att jag kan åka och titta till dem regelbundet.

Man borde åtminstone hålla tät kontakt med den som har hand om ens häst.
 
Hästen verkades innan den bytte ägare så den är verkad tre gånger på 3.5 månader. Jag brukar då inte verka mina avelston med 5 veckors mellanrum.
 
Oj ok, det verkar ytterst konstigt eftersom ägaren har yttersta ansvaret för hästens välmående oavsett vilken fodervärd/medryttare eller annan människa man lämnar ansvaret till. Jag skulle aldrig lämna våra hästar längre bort än att jag kan åka och titta till dem regelbundet.

Det kan jag mycket väl göra, och har gjort. Men då har jag självklart avtalat om vad som ingår, hur det ingår, vad det kostar och vad det omfattar innan jag lämnar hästen.
 
Oj ok, det verkar ytterst konstigt eftersom ägaren har yttersta ansvaret för hästens välmående oavsett vilken fodervärd/medryttare eller annan människa man lämnar ansvaret till. Jag skulle aldrig lämna våra hästar längre bort än att jag kan åka och titta till dem regelbundet.

Man borde åtminstone hålla tät kontakt med den som har hand om ens häst.
Om du lämnar den i ett annat land då? Det händer ju det också. Kan inte åka till Tyskland var och varannan helg tex
 
Det kan jag mycket väl göra, och har gjort. Men då har jag självklart avtalat om vad som ingår, hur det ingår, vad det kostar och vad det omfattar innan jag lämnar hästen.

Ja det är ju en förutsättning att allt är ordentligt skrivet, att man inte känner på sig att något är fel eller misstänker att det är något konstigt med den som tar hand om hästen. Och att man har någon form av kontakt emellanåt.

Men jag hade åkt och tittat till hästen med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 201
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 895
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp