Vad säger ni om detta?

J

Men jag hade åkt och tittat till hästen med jämna mellanrum.

Jag lämnar bara bort djur till de jag absolut litar på och då avtalar jag ändå på ett sätt som gör mig trygg. Jag springer inte ner dörrarna hos hästomhändertagarna och är inte alls främmande för att lämna bort hästen tre månader.

MEN det ställer ju krav på omvårdnaden, att jag litar på omdömet hos de som tar hand om hästen. Annars lämnar jag den självklart inte.
 
Princip. Se till att inte bli lurad. Typ så.

Alltså, det är en viktig principsak att se till att man inte blir lurad på pengar, men däremot inte lika viktigt att se till att göra det som krävs för att löpande kunna hålla koll på vad som händer med ens häst?
Jag förstår inte hur man tycker att det känns rätt att klaga på någon annans beteende i en situation där man själv (i mina ögon) inte har "ryggen fri" sas?
 
Ok, jag hade aldrig lämnat ifrån mig mitt ansvar så långt bort som till tyskland eller något annat land.
Nä precis. Vi har olika referensramar. Ingen förtjänar dock att bli lurad. Det är dyrt som det är att ha hästar utan att man ska betala en kryddad räkning.
 
Oj ok, det verkar ytterst konstigt eftersom ägaren har yttersta ansvaret för hästens välmående oavsett vilken fodervärd/medryttare eller annan människa man lämnar ansvaret till. Jag skulle aldrig lämna våra hästar längre bort än att jag kan åka och titta till dem regelbundet.

Man borde åtminstone hålla tät kontakt med den som har hand om ens häst.
Precis. En här på bygden lånade ut sin ponny på foder hela 2,5 mil härifrån, efter någon månad kom den tillbaka som ett skelett.
Då frågade jag ägaren vrf hon ej hälsat på hästen under tiden. Men nej det va för långt att åka och kolla ponnyn när hon bytt upp sig till en större som krävde all hennes tid.
 
Jag lämnar bara bort djur till de jag absolut litar på och då avtalar jag ändå på ett sätt som gör mig trygg. Jag springer inte ner dörrarna hos hästomhändertagarna och är inte alls främmande för att lämna bort hästen tre månader.

MEN det ställer ju krav på omvårdnaden, att jag litar på omdömet hos de som tar hand om hästen. Annars lämnar jag den självklart inte.

Ja det förstår jag, att man bara lämnar till folk man absolut litar på.
Vi gjorde exakt det en gång och ponnyn var ändå i fruktansvärt skick/vanvårdad sedan. Det är därför jag skriver som jag gör ;)
Sedan ska man såklart inte tränga sig på hos folk som tar hand om ens häst, men det behöver ingen oroa sig för att jag skulle göra, för vi kommer aldrig låna ut eller sälja en häst igen. :)
 
Nej men ägaren får ju inte ens namnet på den som verkat och det ger ju inga bra vibbar.

Med det som skrivs här i tråden, så förstår jag om fd ägaren inte vill ge ut något namn som kan ha gjort ett svartjobb till någon som gör allt för att utkräva ett kvitto. Sedan kan jag tycka att fd ägaren borde ha varit lite försiktigare från början och tagit kvitto, men jag kan ju förstå om hen inte vill svartmåla någon hovslagare eller vem som nu har gjort det.
 
Med det som skrivs här i tråden, så förstår jag om fd ägaren inte vill ge ut något namn som kan ha gjort ett svartjobb till någon som gör allt för att utkräva ett kvitto. Sedan kan jag tycka att fd ägaren borde ha varit lite försiktigare från början och tagit kvitto, men jag kan ju förstå om hen inte vill svartmåla någon hovslagare eller vem som nu har gjort det.
Jag var precis på väg att skriva detsamma.
En bra hovslagare håller man ju gärna hårt i och vill inte ge ut kontaktuppgifter till någon som troligtvis inte kommer att ge hovslagaren en positiv upplevelse...
 
Jag har aldrig haft ett kvitto på en verkning eller skoning. Aldrig. Jag har hållt på med hästar i 35 år. Och inte har jag betalt svart, men det har helt enkelt inte funnits något skäl att få kvitto.

Hur vet du att du inte har betalat svart om du inte fått något kvitto?

@Narcissa Inget kvitto = inga pengar.. Inte konstigare än så! Jag hade inte betalat en krona utan kvitto, aldrig!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 389
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 201
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 895
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp