Vad sägs om detta foder...?

G

Generalen

Kycklingkött, nöt och fläskkött, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, vetegroddar, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, blodmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) glucosamin, rosmarin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Omsättbar energi: 3 774,00
Råprotein/råfett: 28/18

Svensktillverkat.

Tankar och åsikter?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

För mycket jox i är min första tanke. Fyra olika slags proteinkällor (kyckling, nöt, fläsk, ägg) och tre olika spannmålskällor (korn, majs, vete) så blir hunden överkänslig så har du ingen aning om vilket den isf är det mot.

Vad är det för foder?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Carrier. Letar med ljus och lykta efter ett ok foder som inte kostar skjortan nu när både jag och sambon blivit studenter... eftersom vi inte har bil är det ju himla smidigt om foderbilen.se har det.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Carrier. Letar med ljus och lykta efter ett ok foder som inte kostar skjortan nu när både jag och sambon blivit studenter... eftersom vi inte har bil är det ju himla smidigt om foderbilen.se har det.

Nu har jag precis bytt till ett veterinärfoder, men ett prisvärt bra foder är annars Lone star. Skulle det i så fall rymmas inom er budget?

Det fodret kostar 90 kronor mer än Carrier, men när jag jämför specifikationerna så verkar Lone Star ha långt mycket högre halt av vitaminer, protein och fett.

Vi har gett vår dv.schnauzer Lone Star Magnum i fem år och han har fin päls, god kondition, fast avföring och han har inte behövt äta så mycket mat för att bli mätt. Där kanske du till och med tjänar tillbaka dina 90 kronor?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Ja, är det den prisklassen du letar foder i så är det nog det fodret eller möjligtvis Brit som är de bästa alternativen.

Som prinsessfeminist säger så går du upp lite i pris så har du ju mycket bättre foder att välja på. Du har t ex Standardt som kostar 449 kr och är ett mycket bra foder. Lone Star är ett helt ok foder också för den pengen den kostar.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Annars detta kan vara något? Två kronor mer per kilo än Carrieralternativet.

High-Energy Professional 32/24 20kg

Innehåller:

Kycklingkött, ris, animaliskt fett och vegetabiliskt olja, köttgrevmjöl med 80% råprotein, majsmjöl, havsfisk, vetegroddar, linfrömjöl, blodmjöl, havsalger, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS) och glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårämnen.

Inget vete alls, med andra ord.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Ja, är det den prisklassen du letar foder i så är det nog det fodret eller möjligtvis Brit som är de bästa alternativen.

Som prinsessfeminist säger så går du upp lite i pris så har du ju mycket bättre foder att välja på. Du har t ex Standardt som kostar 449 kr och är ett mycket bra foder. Lone Star är ett helt ok foder också för den pengen den kostar.

Vad ger du dina hundar för foder? Jag har precis bytt till Specific (som tyvärr bara finns hos veterinären). Det fodret kostar lite mer än Lone Star, men verkar prisvärt utifrån de rekommendationer jag fått.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Vad ger du dina hundar för foder? Jag har precis bytt till Specific (som tyvärr bara finns hos veterinären). Det fodret kostar lite mer än Lone Star, men verkar prisvärt utifrån de rekommendationer jag fått.

Just nu ger jag Acana till mina, funkar bra och jag funderar på att stanna kvar vid det - har tidigare gett Precept Sensicare, det är det de funkat bäst på hittills, dock har det lite för låg protein/fetthalt för mina hundar. Jag gav Lone Star innan men mina hundar blev lite matta i pälsen av det.

Specific har ju spannmål som första ingrediens i sina foder och i vissa sorter även ingrediens nr.2. Jag skulle aldrig ge ett spannmålsbaserat foder till mina hundar. Sen innehöll alla sorter majs och vete vilket jag inte gillar.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Säger bara standart. Hade jag gett torrisar till mina hade jag aldrig tvekat.

Standardt hade jag också velat ha men tyvärr funkade inte mina på det - de var lösa i magen hela tiden och dessutom tyckte de inte om fodret. Men innehållet är ju bra så det är lite synd att det inte funkade.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

KL
Foderbilen? Vad är det?? Låter som Hemglass! Kan man ringa dem och de levererar???

Ja, precis så är det. Kostar 19 kr för leveransen och då kör de fodret hem till din dörr. Supersmidigt! Lägg på .se så hittar du hemsidan.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

*kl*

Tack för era svar! Ska absolut kolla upp Lone Star, Brit, Standardt och High-Energyfodret. Ju mer man får för pengarna desto bättre. Men det är ju minst sagt en djungel...

Ett av våra problem är att jag dels har en växande unghund av medelstor ras (boxer) och dels en senior av liten ras (shih-tzu). För att dra ner kostnaderna så ser vi helst att dessa två ska gå på samma foder. Senioren "tål allt" utom de allra värsta skitfodrena, unghunden har gått på både RC och Doggy Professional med bättre dock inte tillräckligt tillfredsställande resultat på Doggyn. Ett högenergifoder är ju att föredra eftersom hon växer, men hur bra är det att ge senioren? Kan det skada på något sätt?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

KL
Foderbilen? Vad är det?? Låter som Hemglass! Kan man ringa dem och de levererar???

De har en hemsida med massor av foder att välja mellan (även övriga tillbehör såsom bäddar, leksaker, träningstillbehör osv). Inte bara hund, utan även katt och smådjur. Coolt va? Himla smidigt! :bump:
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Standardt hade jag också velat ha men tyvärr funkade inte mina på det - de var lösa i magen hela tiden och dessutom tyckte de inte om fodret. Men innehållet är ju bra så det är lite synd att det inte funkade.

Standart är ett foder som har väldigt hög kötthalt, så de flesta hundar blir lösa i magen om man inte vänjer dem mycket långsamt med det. Jag pratar 1 månad minst! (Vissa klarar snabbare invänjning) . Det står väldigt informativt om hur och varför det blir så.

saxat från hemsidan:

Vid ett foderbyte skall man vara alltid tålmodig och inte stressa övergången. Ju större skillnader på ingredienser och näringsnivåer mellan det gamla och det nya fodret, desto lugnare och längre övergång.
Exempelvis om din hund äter en fiberrikare kost och du byter till en lägre fibernivå i kosten måste övergången ske långsamt för att vänja magen vid den lägre nivån. En långsam övergång hjälper matsmältningssystemet att förstå de nya ingredienserna som är ovana för hundens mag- och tarmsystem. Andra saker som kan påverka är vilken typ att fett det har varit tidigare jämfört med det nya, eller vilken typ av protein.
Att gå från ett foder med hög fiberhalt, hög uppsugningsförmåga och med hög halt av vegetabiliskt fett till ett foder med låg fiberhalt, låg uppsugningsförmåga och hög halt av animaliskt fett på bara några dagar, får man i princip alltid en lösa mage som resultat.
Vi anser att ett normalt foderbyte skall ske under en fyraveckorsperiod för att uppnå ett bra resultat. För mindre hundar börjar man ge några kulor om dagen i en veckas tid för att öka vecka för vecka till full fodergiva.

En större hund kan man börja med ca en dl om dagen den första veckan för att öka till två dl om dagen nästa vecka tills full fodergiva efter ca. fyra veckor.


"Varför blev min hund lös i magen när jag bytte till Standardt?"
6.
S : Det kan vara många olika anledningar.
En hund har exempelvis inte ett behov av fibrer, därför har vi inte tillsatt extra fibrer i våra foder. Om hundens mage är van vid en högre fiberhalt tar det tid att ställa om sig till en fiberfattig kost. Det finns inget som drar åt sig överblivet fett och övrig vätska.

Dessutom baserar vi våra foder enbart på animaliskt fett och protein. Detta kan vara lite svårhanterbart för magen i början om hunden tidigare har gått på ett foder som baserar sin uppbyggnad även på vegetabiliskt fett/ protein. Tar man det bara lugnt vid en foderövergång, uppstår inte dessa problem.




www.standart.se
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Kollar man på Standardt Original så är det ju väldigt mycket "mjöl" i innehållsförteckningen (rismjöl först, köttmjöl, ben/broskmjöl). Är det att föredra? Eller är det en viss sort av Standardt som du rekommenderar?

Någon som vet mängden omsättbar energi på Original? Står inte på foderbilen.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Rismjölet är enbart ca 11 procent för att det öht ska gå att göra en kula av torrfodret. Resterande mjöler är ju animalier, vilket jag anser är att föredra framför annat.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Givetvis, vad jag menade var att det på vissa innehållsförteckningar står t ex kycklingkött och i vissa kycklingmjöl. Kollar man t ex Magnussons står det även "färskt" innan. Eller är allting mjöl, bara det att vissa skriver kött och andra mjöl? :o Eller processas det olika? Nu blev jag lite lätt förvirrad...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
700
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 399
Senast: DeadSerious
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 150
Senast: fijja
·
Övr. Hund Bara jag som har lagt märke till att Axess har fått bättre innerhåll mot vad det va tidigare? Samt olika sorter. Axess Allround...
Svar
5
· Visningar
3 261
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp