Vad sägs om detta foder...?

Sv: Vad sägs om detta foder...?

Carrier. Letar med ljus och lykta efter ett ok foder som inte kostar skjortan nu när både jag och sambon blivit studenter... eftersom vi inte har bil är det ju himla smidigt om foderbilen.se har det.


JAg hade RC innan till min labbe blandning och har bytt till carrier. Gjorde det i april. Funkar kalas! Det är bara det och ett specifikt RC foder som min blandis klarat av för magens skulle ( hon är inte allergisk, men extremt känslig för torrfoder)
Hon äter det för aktiva hundar. Jag har även en valp som äter deras valp foder och funkar oxå super där.
Båda är bra i magarna, fin päls, mycket pigga och glada, bajsar som innan 2 gr dag. Jag e hel nöjd, sen gör inte priset det sämre.
Jag köper mitt av foder bilen, 19:- i frakt och hemkört till dörren.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Ja, alltså - jag har läst allt det där och "fasat in" dem på rätt sätt.
Dock ifrågasätter jag, och många med mig, det där med 1 månads infasning.

Standardt innehåller 23% kött, det är inte särskilt mycket jämfört med Orijen som har 70% och Acana som har 55% (tror jag det var) och den blir mina hundar inte lösa i magen av.

Men oavsett så gillade de inte smaken av Standardt och det är int ekul med foder som hundarna inte vill äta upp ens en gång, hur bra det än är för övrigt.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Våra käkar Standardt sen ett par månader tillbaka. Doris var den enda som blev lite lös i magen till en början, men vi körde på en lååångsam övergång och nu funkar även hon finfint. Hade tänkt att hon skulle äta Extran och taxarna Originalen, men fröken boxer tyckte inte att Extran var nån höjdare så nu blandar jag ca 70/30 Original/Extra. Hittills har hon funkat bra på det och fått mycket beröm för sin fina päls. Taxarna åt RC innan och till dom har vi fått dra in på maten till minimum nu, dom blir visst lätt knubbiga av Standardt. Tror dock det blir kanon nu när jakten snart börjar! :idea:

Skulle gärna vilja köra med färskfoder på sikt. Är det nån som vet om det funkar att kombinera t ex. Nordic & Standardt eller om värdena blir helt uppåt väggarna?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

*kl*
Man kan inte jämföra priser på torrfoder rakt av kilovis, eftersom de har olika energitäthet.
Om man behöver ge 6 dl/d av foder x som kostar 600 kr för 15 kg
o 12 dl/d av foder y som kostar 400 kr för 15 kg.

Vilket är då billigast?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Absolut, det kollar jag också. När hon fick RC fick jag häva i henne mat och den säcken kostade 600 kr...
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Härligt att höra från dig med din vackra Doris! :love: Hur har ni det? (Lite OT kanske :D)
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Men vad är det som säger att TS hund inte gillar det för att du inte gör det/dina hundar?
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Jag har gett mina senaste valpar Standardt Hjort sedan de var 8-10 veckor. (Retrievers.)
Det är tillräckligt för en växande hund, då råvarorna är av så hög kvalité.

Att ris kommer först i innehållet beror på två saker.
Dels att det bara innehåller en kolhydratkälla, samt att köttet är torkat redan innan tillverkning.

Foder som innehåller färskt kött deklarerar detta inkl ca 75% vatten, vilket gör att det kommer längre fram i innehållet.
Dock försvinner detta vatten vid tillverkning, så slutresultatet blir en lägre köttmängd.

Köttmjöl kan finnas i varierande kvalité.
Det som finns i Standardt är av humankvalité, och innehåller alltså inte en massa biprodukter med låg smältbarhet.

Köttmjölet i foder från matbutiken håller däremot en helt annan kvalité...

Standardt har runt 90% animaliskt protein (av total proteinmängd), medan ex Magnusson har ca 60% animaliskt protein.

De hundar som ev blir lösa i magen av Standardt Normal har visat sig fungera mycket bättre på Hjort.
Mina äter alla sorter i perioder.
Lite beroende på hur aktiva de ska vara.
Sedan får de även hemlagat.

Energivärde Normal; 16 800 kj
Hjort; 16 600 kj
(Står på hemsidan; http://www.standardt.se/)

Dock säger inte dessa värden allt.
Du får nämligen "samma" energivärde från kolhydrater som av protein. Oavsett om det är vegetabiliskt eller animaliskt protein.
Men naturligtvis är det bättre med ett högre innehåll av animaliskt protein än mycket vegetabilier.

Lycka till med fodervalet!
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Ja, alltså - jag har läst allt det där och "fasat in" dem på rätt sätt.
Dock ifrågasätter jag, och många med mig, det där med 1 månads infasning.

Standardt innehåller 23% kött, det är inte särskilt mycket jämfört med Orijen som har 70% och Acana som har 55% (tror jag det var) och den blir mina hundar inte lösa i magen av.

Men oavsett så gillade de inte smaken av Standardt och det är int ekul med foder som hundarna inte vill äta upp ens en gång, hur bra det än är för övrigt.

Du har nog missuppfattat innehållsdeklarationen lite.

Orijens 70% proteinråvaror och Acanas köttingredienser (55%) är inte jämförbart med standardts proteinmängd.
Råvarorna innehåller inte bara protein, utan även mycket vatten.
Orijens proteinråvaror är "ljusa" (främst fisk & fågel). Innehåller inte så mycket näring som ex hjort.

Det är ju lite medvetet som olika tillverkare presenterar sina foder på olika vis.
Man ska inte kunna jämföra så lätt. Allt för att locka köpare.

Sedan passar olika foder olika hundar.
Ville bara förtydliga att det inte handlar om 23% kött i det ena fodret och 70% i det andra.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Har jag påstått det? Det var ju jag som föreslog Standardt från början. Jag svarade bara på ditt inlägg som du riktat till mig.

Det var riktat till Generalen (vilket står) , men svarade mig med att fodret inte passade alla hundar varpå jag förklarade.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Nej, jag har nog inte missuppfattat, om jag har det så får du gärna förklara hur.

Standardt Vild Hjort innehåller förutom hjort även ägg och vegetabiliska proteiner, 88% av proteinerna är animaliska.
Näringsinnehållet är 23% protein och 14% fett. Ganska snålt alltså.
42,30% av innehållet är kolhydrater och 23% är proteiner. Förstaingrediensen är rismjöl.

Acana adult har kycklingköttmjöl som första ingrediens (alltså inget vatten som du säger) och den ingrediensen är hela 40% av innehållet. Sedan finns också färskt kycklingkött, ägg och lax i det fodret - de är väl de resterande 15% då antar jag.
Den garanterade analysen är 29% råprotein och 16% fett, bättre värden än Standardt.

En hund på 40 kg rekommenderas ge 425-475 gram av Standardt om dagen och Acana säger 390-420 gram. Vilken är då drygast?

Men som sagt, om jag missuppfattat får du gärna förklara hur.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Det var riktat till Generalen (vilket står) , men svarade mig med att fodret inte passade alla hundar varpå jag förklarade.

Står?
Du citerade mitt inlägg och svaret var riktat mot det inlägget så då tolkar jag det som att du svarar mig, står inget om att det var till TS.

Men strunt samma, spillerill liksom.
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Som jag skrev är det omöjligt att jämföra endast genom att titta på de deklarerade siffrorna.
Man måste fråga tillverkaren direkt, och hoppas på att de svarar sanningsenligt.

Orijen innehåller färskt kött/fisk/ägg enligt deklarationen.
Dvs råvaror som innehåller 75-80% vatten och 15-25% protein.
Den totala mängden animaliskt protein skulle då bli ca 15-16g/100g foder.

Standardt innehåller köttmjöl från muskelkött (av humankvalité).
Den totala mängden animaliskt protein skulle då bli 20-22g/100g foder.

Acana innehåller en med svårtolkad källa, kycklingmjöl.
Då kycklingmjöl finns i flera olika former, så kan man inte veta hur stor andel protein den innehåller.
Hade det stått kycklingköttmjöl, så hade den varit mer proteinrik.
Den färska kycklingen som kommer efter havren i deklarationen innehåller endast något gram protein.
Övriga animaliska ingredienser kommer så långt bak att de bidrar väldigt lite till det totala proteininnehållet.

Detta foder kan man inte ens gissa hur mycket animaliskt protein det innehåller, utan det måsta man maila tillverkaren och fråga.
Men man skulle kunna anta att det ligger runt 15g animaliskt protein (max) av 100 g foder.
Antagligen mindre då båda havregryn och ärtor är ganska proteinrika.

Anledningen tll att Acana rekommenderar lägre dagsranson är nog mest beroende på att så många hundar blir tjocka av ärtor och äpple (lamm-varianten).
 
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Vi struntar i Orijen nu för jag är inte insatt i det fodret.

Hjortkött ryggbiff innehåller enligt SLV 22,6 gram protein/100g
Hjortbog och hjortstek innehåller 21,7g/100g. Så om vi då tar ett mellanläge så kan vi säga att Hjort innehåller ca 22 g protein.
Kyckling (hel) innehåller enligt SLv 21,5g/protein (file innehåller mer men det räknar jag inte på).
Ärtor innehåller 5,4 g protein/100g och havre 13g. Rismjöl innehåller 6g.

Alltså är hjort och kyckling ganska jämförligt i proteinmängd vad jag kan se.

Det står ingenstans på Standardts hemsida att köttmjölet är av muskelkött, var hittar du det?
Oavsett så innehåller Standardt nästan 15% mer kolhydrater än Acana.
Standardt hjort innehåller ju 23% protein och av dessa 23% är 88% animaliska. Det bör ju då bli runt 18-19g animaliskt protein istället.

Dagsransonen jag skrev in gällde adult-varianten inte lamm&äpple så det är inte jämförligt.

Men strunt samma - båda är ju bra foder enligt mig.
Mina hundar fungerade dock inte på Standardt men det gör de på Acana.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sägs om detta foder...?

Det som inte står på hemsidan får man som sagt maila och fråga.
Det har jag gjort.

Livsmedelsverket anger procenten på färsk vara.
I dessa foder var det övervägande torr vara.
I hel kyckling ingår mer ben än i torkat hjortkött.
Därför blir proteinmängden lägre.

Jämförelsen jag räknader på var på Normal, som är det vanligaste fodret.

Jag vill inte med detta säga att ett foder är bättre än ett annat.
Det är bara så vanligt att folk läser innehållet fel, och tolkar det som att ex Orijen innehåller massor av protein från animalier.
Därför är det så dumt att inte alla tillverkare deklarerar på samma vis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
700
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 404
Senast: DeadSerious
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 153
Senast: fijja
·
Övr. Hund Bara jag som har lagt märke till att Axess har fått bättre innerhåll mot vad det va tidigare? Samt olika sorter. Axess Allround...
Svar
5
· Visningar
3 262
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp