Vad ska jag äta?

Csillag

Trådstartare
Från och med idag ska jag ta tag i mitt liv och börja röra på mig för att må bättre. Jag tänkte träna hemma, alltså jag har inte som mål att bli biff men jag vill bli mer muskulös och få bättre kondition.

Frågan är bara vad jag ska äta för att kunna bygga muskler. Jag är smal, för smal enligt många. Jag äter skitdåligt rent ut sagt. Två till tre gånger per dag. Det jag får i mig till frukost är fil med flingor eller en bulle och ett ägg. Till middag kött, potatis sås och lite grönsaker. Och kvällsmat (typ 23-00 tiden:crazy:) en bulle till. Så ser en typisk dag ut för mig. Det händer alldeles för ofta att jag skippar frukosten helt och hållet.

Jag vill ha tips på mat som ger mig energi, innehålla det som man behöver för att bygga muskler och som gör mig mätt. Men det får inte vara för dyrt. Jag är timanställd så har inte den fetaste lönen om man säger så...
 
Sv: Vad ska jag äta?

Två gånger per dag ska du äta lagad mat :)

Säger vem? ;) Finns det något faktiskt bevis för att det får en att må bättre, egentligen?

Jag har aldrig fattat grejen med det faktiskt, det här att äta lagad mat två gånger om dagen. Nu varierar det självklart från person till person, och beror antagligen mycket på vanor, men jag trivs inte alls med det utan äter hellre en lite ordentligare macka, yoghurt, frukt eller annat till lunch. Ett kokt ägg är väl det närmaste lagat jag kommer där... Att äta lagad mat två gånger om dagen hade inte varit hållbart eller ens möjligt för mig med tanke på tid, pengar och tillgång till faciliteter. Jag har aldrig heller funnit något behov av det, och känner många fullt fungerande och hälsosamma människor som "bara" äter lagad mat till antingen lunch eller middag - sällan till både och.

Nu menar jag absolut inte att "hoppa på dig" och säga att du gör fel, men jag ville mest poängtera för TS att lagad mat två gånger per dag inte alls är nödvändigt för en sund livsstil, utan man kan göra det mycket lättare för sig själv och ändå leva ett bra liv! :)

Jag håller dock absolut med dig i att TS bör försöka få in lunch i sitt dagliga intag, om det så bara är en knäckemacka eller ett kokt ägg!
 
Sv: Vad ska jag äta?

Lite inspiration kanske..
Gröt är bra frukost. Många tycker inte om vanlig ren havregrynsgröt men det finns så mycket man kan göra med den så det knappt smakar gröt. :) Ugnsbakad med olika smaker, ballerinagröt o.s.v. massor med möjligheter, det var så jag "lärde" mig äta gröt.

Om du redan har lätt för att få i dig ägg, släng in ett eller två till under dagen som mellanmål? Ekologiskt Jordnötssmör (Proteiner, Bra fetter & Långsamma kolhydrater) kan man äta någon msk av antingen "som det är" som ett mellanmål eller på macka/gröt/pannkakor m.m. Burken är inte så jättebillig men räcker länge. Keso & Kvarg, finns billiga märken som Ica Basic. Smoothies är också lätt/snabbt att få i sig och man kan blanda i allt möjligt.

Har själv svårt att äta ofta i perioder men brukar vara noga med frukosten, tycker att den (för mig) är viktigast för att orka.. Sedan försöker jag äta ett mellanmål och en lagad måltid. Men det är ju upp till var och en.
 
Sv: Vad ska jag äta?

Problemet med att inte äta lagad mat två gånger om dagen är att man antagligen inte får i sig tillräckligt med energi och proteiner. Allt beror såklart på hur mycket man gör av med, men om TS planerar att börja träna och bygga muskler så skulle jag inte rekommendera att äta en bulle, ett äpple och ett lagat mål om dagen.

Risken är att kroppen får i sig för lite energi/protein och istället börjar bryta ner och ta av muskelmassan istället, för att "överleva".

Så, TS. Till att börja med skulle jag försöka få någorlunda ätrutiner. Äta frukost, lunch, middag och helst något mellanmål däremellan (t.ex frukt). Inte äta så sent som 23.00.

Mat med mycket protein är kött, fisk, kyckling, ägg, ost, mjölk, bönor och även linser och broccoli t.ex.

Nötter är bättre att äta istället för bullar om du vill ha något litet som ger energi :)

Om du har svårt att äta frukost kan det vara gott att göra smoothie på yoghurt och frysta bär. Eller göra iordning goda mackor att ta med till jobbet och äta lite senare! Men skippa inte frukosten.
 
Sv: Vad ska jag äta?

Säger vem? ;) Finns det något faktiskt bevis för att det får en att må bättre, egentligen?

Jag har aldrig fattat grejen med det faktiskt, det här att äta lagad mat två gånger om dagen. Nu varierar det självklart från person till person, och beror antagligen mycket på vanor, men jag trivs inte alls med det utan äter hellre en lite ordentligare macka, yoghurt, frukt eller annat till lunch. Ett kokt ägg är väl det närmaste lagat jag kommer där... Att äta lagad mat två gånger om dagen hade inte varit hållbart eller ens möjligt för mig med tanke på tid, pengar och tillgång till faciliteter. Jag har aldrig heller funnit något behov av det, och känner många fullt fungerande och hälsosamma människor som "bara" äter lagad mat till antingen lunch eller middag - sällan till både och.

Nu menar jag absolut inte att "hoppa på dig" och säga att du gör fel, men jag ville mest poängtera för TS att lagad mat två gånger per dag inte alls är nödvändigt för en sund livsstil, utan man kan göra det mycket lättare för sig själv och ändå leva ett bra liv! :)

Jag håller dock absolut med dig i att TS bör försöka få in lunch i sitt dagliga intag, om det så bara är en knäckemacka eller ett kokt ägg!

Ska nog förklara vad jag menade, självklart behöver inte alla människor äta lagad mat två gånger, men när man är underviktig så får man i sig alldeles för lite kalorier och det måste ju vara allra bäst att åtminstone då försöka få in ett till mål mat eller hur?
 
Sv: Vad ska jag äta?

Problemet med att inte äta lagad mat två gånger om dagen är att man antagligen inte får i sig tillräckligt med energi och proteiner. Allt beror såklart på hur mycket man gör av med, men om TS planerar att börja träna och bygga muskler så skulle jag inte rekommendera att äta en bulle, ett äpple och ett lagat mål om dagen.

Risken är att kroppen får i sig för lite energi/protein och istället börjar bryta ner och ta av muskelmassan istället, för att "överleva".

Ska nog förklara vad jag menade, självklart behöver inte alla människor äta lagad mat två gånger, men när man är underviktig så får man i sig alldeles för lite kalorier och det måste ju vara allra bäst att åtminstone då försöka få in ett till mål mat eller hur?

Jag förstår hur ni tänker, men jag menar att man kan få i sig lika bra näring även av kall, "icke-lagad" mat som man kan få av en hel del lagad mat. Jag är dock varken dietist eller annan expert, så ni får hemskt gärna rätta mig om jag har fel!

Jag menar verkligen inte att man ska äta enbart en frukt eller liknande till lunch - självklart ska man göra den precis lika näringsrik och viktig som andra mål. Men det behöver inte innebär att man står och lagar mat till lunch tycker jag, ett mål mat kan vara ett mål mat utan att det innebär någon längre tillagningstid tänker jag. Och om man som i TS fall redan har svårt att motivera sig att äta tycker jag det verkar dumt att göra det onödigt krångligt för sig själv. Då kanske hen skulle börja med att äta sin frukost, sedan ta en smörgås med pålägg, en avocado och ett glas juice till lunch (obs, bara ett exempel), sedan gärna få in ett mellanmål (t.ex. frukt) och sedan äta middagen. Om TS sedan vill och orkar utveckla det till att laga lunch är ju det såklart inget negativt alls, men jag blir bara lite allergisk mot hela den här "lagad mat"-pressen som jag tycker mig ha stött på ganska många gånger här i livet.
 
Sv: Vad ska jag äta?

Jag förstår hur ni tänker, men jag menar att man kan få i sig lika bra näring även av kall, "icke-lagad" mat som man kan få av en hel del lagad mat. Jag är dock varken dietist eller annan expert, så ni får hemskt gärna rätta mig om jag har fel!

Jag menar verkligen inte att man ska äta enbart en frukt eller liknande till lunch - självklart ska man göra den precis lika näringsrik och viktig som andra mål. Men det behöver inte innebär att man står och lagar mat till lunch tycker jag, ett mål mat kan vara ett mål mat utan att det innebär någon längre tillagningstid tänker jag. Och om man som i TS fall redan har svårt att motivera sig att äta tycker jag det verkar dumt att göra det onödigt krångligt för sig själv. Då kanske hen skulle börja med att äta sin frukost, sedan ta en smörgås med pålägg, en avocado och ett glas juice till lunch (obs, bara ett exempel), sedan gärna få in ett mellanmål (t.ex. frukt) och sedan äta middagen. Om TS sedan vill och orkar utveckla det till att laga lunch är ju det såklart inget negativt alls, men jag blir bara lite allergisk mot hela den här "lagad mat"-pressen som jag tycker mig ha stött på ganska många gånger här i livet.

Jag förstår vad du menar, och jag äter inte heller alltid två lagade mål mat/dag. Men, om man är underviktig/vill gå upp i vikt skulle jag råda att äta så lite kall mat som möjligt (även om jag håller med om att kall mat = bättre än ingen mat) . Min vän som är dietist menar i alla fall att om man äter kall mat riskerar man att kroppen lägger mer energi på att värma sig och då kan man ha svårare att lägga på sig. Dessutom kan tydligen den lagade maten vara lättare att ta hand om och smälta för kroppen = mindre energiåtgång att äta. :)

*KL*

Ts, jag skulle satsa på att först få in regelbundna måltider, och då spelar VAD du äter mindre roll. Sedan när det känns naturligt kan du börja peta i vad du äter. Jag upplever att det är lättare att få en långvarig förändring om man tar myr-steg, och om man som du bara äter typ 2 ggr/dag kan det ju kännas något övermäktigt att äta 5 ggr/dag och dessutom äta nyttigt. Det blir lätt för mycket att tänka på. Börja med att lägga till ett mål, sedan ett till osv. Lycka till :)
 
Sv: Vad ska jag äta?

Jag skulle i ditt fall göra det här i följande ordning:

1. Sätta upp mattider - 3 ordentliga mål. (2-3 mellanmål om det behövs)
2. Laga massa matlådor och äta minst ett mål lagad mat om dagen, gärna två.
3. Sätta fokus på att äta bra råvaror, alltid med en bra proteinkälla.
4. Proteinrika mellanmål, men ta gärna fika på eftermiddagsfikat ibland, inte så jävla viktigt att avstå.

Skriv gärna matdagbok i början så du har koll över hur mycket du ätit etc.


Jag försöker äta två lagade mål om dagen men det blir ofta ändå äggmackor istället och en lagad måltid om dagen :D Huvudsaken är att det inte känns som nåt litet som mellanmål när man ska äta middag eller kvällsmat.
 
Sv: Vad ska jag äta?

Jag håller med de som tipsar om att dela upp det i små steg.
Börja med att få in rutiner för när du äter. Frukost, lunch, middag och något/några mellanmål. Vad du äter är lite skitsamma än så länge, det viktiga är att du äter någorlunda regelbundet.
Sen kan du lägga till t.ex. att frukosten eller middagen ska vara "ordentlig" mat, t.ex. gröt till frukost eller lagad middag. Så du får två mål lagad mat på en dag.
Därefter kan du försöka få bra mellanmål, t.ex. kokt ägg eller något annat som ger protein (både mättande och nödvändigt för att bygga muskler).
Och så fortsätter du så, en sak i taget och låt den vanan bli en vana innan du tar itu med nästa steg. Så blir det hållbarare än om du från en dag till en annan ska bli någon slags expert som äter exakt det du ska och bör, alltid ;)
 
Sv: Vad ska jag äta?

Jag förstår vad du menar, och jag äter inte heller alltid två lagade mål mat/dag. Men, om man är underviktig/vill gå upp i vikt skulle jag råda att äta så lite kall mat som möjligt (även om jag håller med om att kall mat = bättre än ingen mat) . Min vän som är dietist menar i alla fall att om man äter kall mat riskerar man att kroppen lägger mer energi på att värma sig och då kan man ha svårare att lägga på sig. Dessutom kan tydligen den lagade maten vara lättare att ta hand om och smälta för kroppen = mindre energiåtgång att äta. :)

Aha, det här hade jag ingen aning om, men det var precis sådan info jag ville åt när jag frågade om det fanns något "bevis" för att lagad mat skulle vara bättre! Intressant läsning, tack för att du gjorde mig lite klokare! :)
 
Sv: Vad ska jag äta?

Tack för tipsen alla!

Jag ska lägga in ett mål mat till om dagen till att börja med.

Har ni tips på mat som innehåller mycket protein? Förutom kött och ägg.

Kan man käka kesella istället för kvarg? för visst är det väl typ samma sak?

Gröt ska jag försöka mig på igen, det gick inte förra gången jag testade men efter några dagar har man kanske vant sig :D

Jag tror orsakerna till att jag inte äter oftare är 1. När jag jobbar så jobbar jag natt och vänder dygnet helt och sover bort hela dagen, svårt att få rutin på ätandet då. 2. Jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att laga mat till bara mig själv och det är tråkigt att äta. Hade jag kunnat dricka mina måltider hade jag mer än gärna gjort det. Så jäkla löjlig jag känner mig :banghead:
 
Sv: Vad ska jag äta?

Kesella är arlas namn på kvarg :) Precis som Keso är deras namn på cottage cheese :)

Om det är lättare att dricka maten så kan ju en smoothie till frukost vara bra!

Bra protein-mat: keso, kvarg, ägg, linser, bönor, kött :)
 
Sv: Vad ska jag äta?

Jag går ju i behandling för min ätstörning och har ju en undervikt att jobba med, alla dietister jag träffat rekommenderar att man äter lagad mat två gånger per dag, men att man klart kan gå ifrån det ibland om man är frisk (inte har en ätstörning eller fysisk sjukdom/undervikt som kräver en viss kost) om man inte har tid, matlust eller ork att fixa något. Men så här för mig som behöver bygga upp kroppen så säger dom att det ska vara lagad mat två gånger varje dag, för att få i sig en balanserad kost med fett, proteiner, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Sen passar det kanske inte för alla och i många länder äts det ju inte lagad mat två gånger per dag och det är nog många som inte gör det i Sverige heller men det är så de svenska näringsrekomendationerna ser ut och det dietisterna säger. Deras rekommendationer gäller alla, normalviktiga, underviktiga och överviktiga men det man reglerar är mängden mat och hur man fördelar de olika komponenterna i måltiden.

Men att överhuvudtaget börja äta något till lunch, få in regelbundenheten är det viktigaste först tror jag precis som många av er andra. Börja med lätta saker om det känns svårt och byt ut och öka på efterhand.

Speciellt om man har svårt med mängderna mat så är mellanmål jätte, jätte viktiga. Till en början skulle jag säga att du kanske ska ha 3 mellanmål, ett på förmiddagen, ett på eftermiddagen och ett på kvällen. Egentligen är nog inte bara ett ägg riktigt tillräckligt om jag utgår från vad jag fått från dietisterna, i så fall om du har det på en fullkornssmörgås eller liknande. Sen om man äter stora huvudmåltider kan mellanmålen vara mindre. Bra mellis är frukt, nötter, keso, kvarg, yoghurt, bär, fullkornsbröd, knäckemackor, gröt med mjölk osv. Enligt vårt matschema äter vi lite rejälare mellis på eftermiddagen och kvällen och en frukt på förmiddagen men det kan man ju välja själv eller smak och behov.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 506
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
23 447
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 141
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp