Vad ska jag göra med min häst?

C

Cartoon

Jag har precis hämtat hem mitt ettåriga ardennersto och hennes beteender chockerade mig. Jag ledde ut henne ur transporten och in i hagen och allt gick bra. Hon är inte ledd i grimma och grimskaft förut, men jag hade henne i longerlina och hon gick lugnt och fint. Jag tog sedan av henne grimman och det var då hennes rätta jag(?) kom fram. Det gick inte att gå tre meter nära henne och morötter och havre brydde hon sig inte det minsta om.

Visst, det kan ha varit mycket för henne idag. Hon blev tagen ifrån sin mamma idag, pang bom avvand (inget jag tycker är bra, men han vi köpte henne av tyckte den metoden var bra och sa att han alltid gjort så), hon har åkt transport själv för första gången och kommit till ett nytt hem.


Vad säger ni? Hon är en jättefin häst, men hon är inte alls mycket hanterad. Inget alls faktiskt. Vad ska jag träna på nu framöver?
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Jag tycker att det är uppenbart att det varit mycket för henne idag, och att det är "problemet" till det du upplever nu. Läs din text själv så ser du nog!
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Hon har nog varit med om mycket denna dag - Ge henne tid att smälta allt nytt! //Linda
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Vistas bara i hagen genom att sitta och studera,läsa eller plocka med något.Hennes nyfikenhet tar överhand så småningom och hon märker då att du finns där utan några krav på henne. Hon befinner sig ju i en mindre chock då hennes mamma försvunnit,hon har kommit till nytt helt främmande ställe med nytt folk och ny miljö. Att sära på sto och föl så abrupt är svårt för fölen. Så ge henne tid. 1 månad till att börja med. Sen när du märker att hon vant sig vid allt och alla så börja borsta,klia,klappa henne lös i hagen så ska du se att hon ändrar sig och känner tillit till dig. Lycka till.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Tack för ditt svar! Jag ska ge henne tid och komma till ro, lära känna oss och så, men det är ändå märkligt att inte ens kunna gå fram till henne.
 
Sv: Vad ska jag göra med min häst?

Hon har väl kompisar i hagen? Då brukar de lugna sig och söka tröst hos varandra :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp