Vad ska jag göra?

mizz_beauty

Trådstartare
Jag har två 3 års hingstar. Den ena är helt underbar och lätthanterlig osv. Han nafsas ju iof ibland.


Den andra är ett riktigt monster. Han bits just för att bitas. Inte hugger men nappar tag i jackor mm. När man är i stallet och han är i boxen står han och gnager på kanterna. (Resulterade i att hans framtänder åkte utt lite tidigare än vad dom skulle och det blev mkt blod på honom och mamma). När man leder så går han och huggnafsar. Det går så fort och han vet ju att han inte får men det hjälper inte att slå till honom. Han liksom stänger av de. Han brukar fastna med tänderna i tex jackan och vägrar släppa.

I övrigt är det världens underbaraste häst. Bakdelen på den hästen är den snällaste delen. Är hellre där en vid huvudet.


Någon som har nån ide vad man kan göra med pollen? :confused:
 
Kastrera.
Om han får tag på dig och inte vill släppa så är steget inte långt från att han molar ner dig....och har han kommit såpass långt så är du inte mycket värd.......
När jag får såna hingstar så åker kulorna snabbt, man skall inte behöva vara rädd för sin hingst.
 
Håller nog med martha här. Får du ingen ordning på honom så kastrera honom. Vem vill ha en häst som man inte kan handskas med?
 
Håller med de 2 övriga.
Är det så att han redan hugger och inte respektera er så verkar det farligt om ni inte får ordning på han.
Varför vill du behålla honom som hingst?

Vi har en hingst i stallet, men han är nog den snällaste av dom allihopa nästan :) Kan få nåt ryck och flyga i luften ibland, men han gör aldrig något.
 
Förutom att han nafsar så är han ju världens snällaste och det går i omgångar, han va som jävligast när tänderna skulle ramla ut och de gör dom ju fortfarande. Kan det vara därför? För han biter ju inte hårt han liksom nyps.

Han är lägst i rang i hagen (dom är ju bara 2).

Han har aldrig sparkat efter nån och nafsar ju mest.
Det kanske är hingstbeteende?
 
Jag är vekligen inte rädd för honom. Då skulle jag inte ha honom kvar. Jag tror inte han menar att göra nån illa utan bara söker kontakten. På sitt sätt. Och om han "fastnar" så backar han, går aldrig framåt.
 
Men jag skulle vilja ha lite ideer hur man kan få honom att sluta bitas. :)

Har haft ett antal blåmärken. Vill int eha fler :crazy:.
 
Det är förekommer nog hingstar som biter efter en, men det är inte ett okej beteende enligt mig.
Och absolut inte om dom verkligen biter på en.

Lyssnar han inte alls på tillsägelse? Om du ryter Nej tex med bestämd röst, reagerar han då?
Är det i vissa situationer han bits, tex till och från hagen? Eller är det jämt?
Ett tips kan vara att öva mycket med hans uppmärksamhet, göra massor av halter på väg till hagen tex så han får något att koncentrera sig på. Kanske backa honom några steg osv. Så han är uppmärksam.

Vad gör du idag när han biter efter dig?
 
Jag har provet att ryta till på honom, ge igen och att ignorera honom.

Att ignorera var det som passar bäst. Han liksom vill att man ska ge igen så när man struntar i honom brukar han ge upp. Men ibland när han nyper till och det gör ont så brukar han få igen.

Men nu är han rätt snäll. Och han har börjat lyssna rätt bra på tillsägning.

Jag ska prova dina övningar. Tack så mkt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 949
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 854
Senast: skuggan_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 650
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp