Vad ska man ge, när och varför? Tillskott som ni ger hästarna.

Det e ju bara för att se så dom får i sig tillräckligt eller att dom inte får i sig för mycket av nåt! Alla har ju olika behov o det räcker ju inte me vad foderstaten säger att dom behöver. Vissa behöver ju inte så mycket av något medan någon måste ha tillskott.

Men vad brukar svaren visa då?

Stora individuella skillnader eller?

Vad för under/överskott?

Det är ju inte konstigt att man blir nyfiken iom att du säger att ni testar dem varannan månad.
 
Vad brukar resultaten visa då? Stora avvikelser, normala värden, värden som skiljer sig fr gång till gång ?

Rätt nyfiken då det känns som nåt som borde kosta ganska mycket ?

Vad för slags hästar rör det sig om? Borde som sagt inte höra till vanligheten :)


På elithästar så är det inte så ovanligt att man tar prover, oftast så letar man infektion dvs dålig blodbild och då tävlas de inte.

Jag tog också blodprov på mina då de tävlade som mest och fick reda på att den bästa av dem faktiskt hade lite lågt järn så vi fick ge extra. Jag lärde mig av det att jag faktiskt ger alla som tävlar en omgång med extra järn under hård säsongen.


Och en av de andra hade blodsmak så där fick vi ta prover och avmaska tre månader i sträck, den hade blodsmak när den kom
 
På elithästar så är det inte så ovanligt att man tar prover, oftast så letar man infektion dvs dålig blodbild och då tävlas de inte.

Jag tog också blodprov på mina då de tävlade som mest och fick reda på att den bästa av dem faktiskt hade lite lågt järn så vi fick ge extra. Jag lärde mig av det att jag faktiskt ger alla som tävlar en omgång med extra järn under hård säsongen.


Och en av de andra hade blodsmak så där fick vi ta prover och avmaska tre månader i sträck, den hade blodsmak när den kom

Eftersom att jag själv varit i praktik i proffsstall på travbana och aldrig hört talas om att man tagit blodprov just för att kolla om alla värden pga utfodring är bra eller inte så vill jag gärna veta mer om detta.
Infektioner behöver ju inte tillkomma av underskott vid utfodring direkt och isf borde det ju vara ganska grova brister.

Oavsett så är det ju inget som förekommer för hobbyhästen får man ju anta nej.
 
Eftersom att jag själv varit i praktik i proffsstall på travbana och aldrig hört talas om att man tagit blodprov just för att kolla om alla värden pga utfodring är bra eller inte så vill jag gärna veta mer om detta.
Infektioner behöver ju inte tillkomma av underskott vid utfodring direkt och isf borde det ju vara ganska grova brister.

Oavsett så är det ju inget som förekommer för hobbyhästen får man ju anta nej.

Nej utfodrin har jag faktiskt inte heller hört och inte direkt orsak till att vi tog blodprov, vi tog blodprov inför större tävlingar just för att se om de inte gick med infektion eller någon brist. Inte slentrianmässigt för att se om endast brister
 
Vi har analyserat hö och hyfsat beräknad foderstat höst-vinter-vår. (Jag säger hyfsat beräknad eftersom våra hästar har fri tillgång på hö, så man får höfta lite hur många kg de äter/dygn när man räknar.)

Nu på sommaren går de ute dygnet runt och äter gräs, vi ger en dl mineralpellets och ett par dl musli när de kommer in i samband med ridning. De rids kanske 5-6 dagar/vecka.

TS, kanske skulle be en vet kika på din häst iom åldern? Kolla tänder och kolla blodvärden? Min första häst (vbl, ridtravare) blev 26 och reds hela tiden, hon blev tunn i perioder och fick då extra lusern och olja, men hon vart aldrig bukig. Hon började tappa enstaka tänder runt 24 års ålder men det var inget som påverkade henne nämnvärt.
 
Vi har analyserat hö och hyfsat beräknad foderstat höst-vinter-vår. (Jag säger hyfsat beräknad eftersom våra hästar har fri tillgång på hö, så man får höfta lite hur många kg de äter/dygn när man räknar.)

Nu på sommaren går de ute dygnet runt och äter gräs, vi ger en dl mineralpellets och ett par dl musli när de kommer in i samband med ridning. De rids kanske 5-6 dagar/vecka.

TS, kanske skulle be en vet kika på din häst iom åldern? Kolla tänder och kolla blodvärden? Min första häst (vbl, ridtravare) blev 26 och reds hela tiden, hon blev tunn i perioder och fick då extra lusern och olja, men hon vart aldrig bukig. Hon började tappa enstaka tänder runt 24 års ålder men det var inget som påverkade henne nämnvärt.

Hästen i fråga har alltid varit sådan att han behöver mer protein. Veterinär har vi att kika på hästarna lite nu som då. Och senast igår var vi hos tandläkare, tappat några tänder, och detta kan vara förklaringen till att han har blivit sas bukig och övrigt lite tunn. Ska ge kraftfoder nu för att se om det reder upp sig.
 
Ett sätt att få upp en häst med dåliga tänder, kan vara att blanda lusern till en gröt och sedan toppa med olja. Så slipper man kraftfoder.
 
Men vad brukar svaren visa då?

Stora individuella skillnader eller?

Vad för under/överskott?

Det är ju inte konstigt att man blir nyfiken iom att du säger att ni testar dem varannan månad.
En av dom äldre hade överskott på protein. Vi hade flera en omgång som hade underskott av magnesium. Det märks ju skillnad på unghästvana och starthästarna. Men vi har inte 2 hästar som har samma foderstat. Vi vet ju inte exakt hur mycket hö dom får i sig per dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 218
Senast: Bee
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 407
Senast: Kalkon87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 981
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 950
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp