Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

kryptisk skrev:
Stackars människa, jag vet hur hon känner sig...

Till att börja med brukar det inte vara någon vits att ignorera och vänta ut en häst som är totalt ointresserad av att gå in, som går i en stor hage med sina polare.

Gå in på NH-forumet och sök på ex "fånga". Den här tråden kanske kan vara till hjälp http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614334&highlight=f%E5nga

Det är dock svårt att göra något åt problemet om hon inte kan få ha hästen i en mindre hage en liten period.

Klickerträning kan jag också rekommendera, det är ren klassisk betingning.

Tack, jag ska kolla där=)
Ja, jag tror också att det bästa hade varit en liten hage och horsemanship träning!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
fungerar inte, men tack ändå för tipset...gud vad det känns hopplöst!
Ni har bra tips allihop men de hjälper liksom inte när hästen är totalt ointresserad av att vilja komma fram!


Vad tråkigt.. ni har inte tänkt på varför hästen inte vill komma in?
Min gjorde så och då tog det en vecka innan jag insåg att hon faktiskt hade ont.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Att sätta upp ett par stolpar i en hörna och göra en minihage som man kan mota in hästen i är nog det enklaste. man får tänka sig för bara när man bygger för annars kommer den snabbt lära sig att när den går in där sitter den fast. Man skulle ju kanske kunna muta den med en hink som man sätter på marken i lillhagen för att få den att snällt gå dit. Tänk på att driva sakta bara. Skritt är bäst, börjar de väl springa så är det rätt svårt att lotsa dem dit man vill;)
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Hej

Har själv haft jätteproblem med att få fånga min häst. Peppar peppar har jag de senaste månaderna, trots gräs! kunnat gå rakt ut i hagen och sätta på honom grimman:banana: .

För att nå dit har jag gjort följande saker:
1 ALDRIG gett mig. De gånger jag vet att tiden varit begränsad har jag inte haft med mig grimman ut i hagen

2 Kört metoden "gå efter hästen", men mycket lungt, försökt få den att springa så lite så möjligt, så länge hästen har uppmärksamheten på mig står jag still, tappad uppmärksamhet så många steg framåt som det behövs. Sedan gäller det att "vända" situationen så hästen börjar gå efter mig i stället och då använder jag övningen under punkt 3.


(detta tränade jag in med långt grimskaft innan jag testade med lös häst)

Mål: Få hästen att ge upp sin plats för dig och samtidigt vända sig mot dig.


3 När du står typ i höjd med hästens huvud vänder du ryggen mot den ock går i rätt stor en halvcirkel mot hästens bakben (hästen fortfarande still). När du närmar dig bakbenen skall hästen flytta sig undan men hela tiden med nosen mot dig. Här kan du behöva grimskaftet för att hindra hästen att gå iväg, alt. snurra för att få baken att flytta sig

övningen är korrekt utförd när du står med dina fötter där hästen hade sina bakhovar, hästen står med nosen mot dig 1/2 -1 m bort.

Det är viktigt att göra åt båda hållen och inte ge sig innan hästen "villigt upplåter sin plats" åt dig/din kompis

Hoppas att detta kan ge lite inspiration. För det är verkligen pest och pina att komma till stallet och inte veta om jag får tag på hästen idag eller inte:eek: Finns få saker som får mig att känna en sådan hjälplöshet som när hästen inte vill fångas .

Jo jag har faktiskt en punkt till, den lättaste av dom alla :cool::angel:
4. Aldrig visa hästen att jag tappat humöret eller är det minsta irriterad :D
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Vad jag lider med din kompis. Min var så där förra sommaren och jag var redo att sälja skiten. :(

Jag gjorde så att jag efter att ha testat alla tips som kommit upp i denna tråden och inget fungerade så gick jag ut i hagen med en morot och åt upp den själv. Detta fungerar bäst om hästen går själv men borde kunna fungera ändå. Simon titta på mig och tyckte jag var skitkonstig som satt där och åt utan en ansats till att försöka fånga honm.

Han brydde sig inte ett skit i mig första 5 dagarna. Varje dag samma sak satte mig så han såg mig. Åt upp moroten och såg till så det knaprade ordentligt och lämna hagen.

Dag 6-9 kom han fram och titta och då var jag så taskig så jag vände ryggen till honom. Dag 10 kom han så nära så han försökte stjäla moroten från mig.

Dag 12 försökte jag ta honom och då gick det på en gång. Satte på grimman klappa, kollade efter sår och tog av grimman.

Efter detta vart det lättare för varje dag att fånga honom. Dag 14 tog jag in honom och borsta. SEdan hade jag varje dag i 1 vecka som jag bara borsta och gick på betespromenader innan jag börja rida.

Var helt övertygad om att jag skulle drabbas av detta problem i år också men nu kommer han så snällt varje dag.

Detta är extremt tidsödande och detta genomförde jag med gråten i halsen och regnet strilande medans åskan hängde i luften så inte ens under de omständigheterna ville han in.

Vet inte om detta är en smart lösning för er men jag hoppas ni kanske fått någon ide och att det löser sig för er.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Lazio skrev:
Vad tråkigt.. ni har inte tänkt på varför hästen inte vill komma in?
Min gjorde så och då tog det en vecka innan jag insåg att hon faktiskt hade ont.

självklart har vi tänkt tanken... han har även genomgått en mängd undersökningar. Veterinärer, equiteraupeter, massörer, kiropraktor, homeopat... you name it! Men utan något vidare resultat. Homeopaten gjorde om hans kost lite grand, och sen dess har han varit lite mer kaxig och mer självsäker. Han var ganska låg innan...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

gamila skrev:
Att sätta upp ett par stolpar i en hörna och göra en minihage som man kan mota in hästen i är nog det enklaste. man får tänka sig för bara när man bygger för annars kommer den snabbt lära sig att när den går in där sitter den fast. Man skulle ju kanske kunna muta den med en hink som man sätter på marken i lillhagen för att få den att snällt gå dit. Tänk på att driva sakta bara. Skritt är bäst, börjar de väl springa så är det rätt svårt att lotsa dem dit man vill;)

Tack för tips, men detta har vi prövat, och han är smart och låter sig aldrig drivas dit. hagen är alldeles för stor för att kunna tvinga honom in i den. Ägaren vill inte låta honom gå i en liten hage ens för ett tag...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Tack, inspiration javisst=) Det behövs ju såklart att man tränar hästen på det här i en mindre inhängnad och i lina till en början. För som det är nu, så får man ju inte tag på honom, och då kan man inte öva det=( Dessutom är han jätte lydig och uppmärksam då man arbetar med horsemanship i korallen, men i hagen är det en helt annan femma...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

oj, det lät som om det tog lång tid! Vad duktigt av dig att inte ge upp hoppet! Jag ska tipsa min kompis om det=)
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Vad jobbigt. Jag skulle nog inte orka med en sån häst. :(
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Ta med godis in i hagen, och bjud de andra hästarna på godis. Ignorera hästen och gå inte fram till den, kolla inte på den. Uatn först när den står bredvid er och ni fått på grimma&grimskaft ge den godis och mkt beröm!Ha alltid med godis i hagen, har hjäklpt mig mycket! :)
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Man ska absolut INTE använda mutning som havre eller ngt annat och inte försöka gömma grimman bakom ryggen. De funkar att tag sen hittar hästen på nya lösningar hela tiden.

De finns många olika "tekniker" att använda beroende på vad orsakenkan vara.

1. man kan pröva att låta hästen få jobba genom att springa runt i hagen (om den inte är så stor) så fort hästen stannar så går man fram till den igen och prövar att sätta på grimman om hästen går iväg så prövar man igen till de fungerar.

2. Helt enkelt ignorera hästen totalt och kanske t.ex sitta och äta lunch i hagen. Hästar är ju nyfikna djur så då lär hästen vilja komma fram och kolla vad matte håller på med. De kan ta ett tag men man får ha tålamod. Sen kan man försöka klappa hästen på halsen, om häste skyggar tillbaka såsluta genast, fösök inte att hygga efter luggen igen då blir hästen bara rädd igen. Fortsätt med att bara sitta där på maken eller stå eller vad du gör och när hästen kommer fram igen så klappa den igen. Till slut kan du komma så lågnt att du kan klappa hästen med handen som du håller i grimman och sen tillslut ta tag i luggen och sätta på grimman.
De hjälper aldrig att bara göra de en enda gång, utan man får upprepa de ibland två ggr om dagen ngn timma. När jag använde den här metoden var min häst väldigt nyfiken av sig och jag höll på ca en vecka innan jag kunde gå in och ta på honom grimma.

3. Pröva med att gå in till hästen utan grimma först och bara klappa ästen eller ge den ngn god bit kanske (inte varja gång bara, då kan de bli motsatt effekt och om d har glömt godiset kan hästen bli sur och bara gå därifrån och då är man tillbaka på ruta ett. Sen prövar man med grimma, och klappa hästen, när de går bra tar man och säter på grimman och låter den sitta på en liten stund sen tar man bara av den. Om hästen någon gång skulle skygga tillbakas och inte vilja komma till dig bli inte arg utan va kvar en stund i hagen jaga honom inte, sen går du ut och börjar nästa dag eller pass med att gå in utan grimma igen och börja därifrån.

- En vanlig orsak till att hästen inte vill in är att infångning betyder arbete,(då borde du pröva att bara g¨å en lugn promenad eller äta lite gräs eller ngt) eller att hästen inte tycker om sadel eller tränset eller ngt annat i stallet. Kan tillochmed vara så att den blir slagen (men de borde du som länner henne om någon slår hästarn i stallet, vilket du genast ska berätta för t.ex. stallchefen eller ngn annan som tycker de är fel.
Offtare än man tror är orsaken att hästen är rädd för ngt/någon offtare än att de bara är otyg.

Man får pröva sig fram och lyssna på signalerna som hästen ger.
Hästen ska vara glad och possitiv när man kommer in med grimma och grimmskafft till hagen.

De är av min erfarenhet. :idea:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
oj, det lät som om det tog lång tid! Vad duktigt av dig att inte ge upp hoppet! Jag ska tipsa min kompis om det=)
Det tog lång tid men trägen vinner och i dag kommer han mig glatt till mötes. Faktiskt till och med första dagen på bete då jag trodde han skulle vara omöjlig att ta så kom han glatt!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jag tycker inte att godis är rätt metod. Vi vill inte muta honom, utan vill att han ska komma fram i respekt till henne som ledare, för att han VILL, inte för att han vill ha godis...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Tack för tipsen. Känns som vi prövat allihop... men men, det är väl bara att fortsätta försöka antar jag. Svårigheten är ju att man inte kommer så nära honom så att man kan klappa honom. Idag fick Therese åka hem utan att fått in hästen efter 2,5 timmes rundvandring... antar att han blir ännu mer omöjlig nästa gång!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jisses vad jag önskar att jag kunde något mirakel trick ... förstår din kompis frustration. Har säkert lag samanlagt veckor av mitt liv på att gå efter hästen i hagen. Ibland tog det kortare tid ibland längre trots att jag aldrig gav upp. (Vad känner du för hästar (borträknat din kompis) där ägaren spenderat timmar ! i hagen:idea: som trott om du vill, numera faktiskt kan gå rakt ut och hämta hästen:banana:. Jo det är sant peppar peppar)

För mig var nycklen till framgång den här dominasövningen där du ställer dig där hästens bakhovar är(var:D ). Var MYCKET skeptisk när jag läste om övningen men desperat och testade WOW. Men som sagt alla häsar är olika.
Har vi ett fåtal tillfällen testa detta på hästar utan att träna med grimskaft först och de gångena har det funkat. MEN då har det rört sig om hästar som är normal lättfångade och bara "testa" mig.


Spellbound
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
Jag tycker inte att godis är rätt metod. Vi vill inte muta honom, utan vill att han ska komma fram i respekt till henne som ledare, för att han VILL, inte för att han vill ha godis...
Muta o muta.
I det här fallet kan det vara befogat med en sdn belöning.

Inlärningen går mkt fortare.
Se på Delfin- späckhuggartränare m.fl.

De behöver bara få godis vid nya eller svåra moment o inte varje gång.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

axel skrev:
Muta o muta.
I det här fallet kan det vara befogat med en sdn belöning.

Inlärningen går mkt fortare.
Se på Delfin- späckhuggartränare m.fl.

De behöver bara få godis vid nya eller svåra moment o inte varje gång.


Ja, det är helt ok för mej att hästarna slickar sej om munnen när de ser mej komma till hagen.:d

Om de rymmer och börjar driva med mej blir det inte godis. Då ryter jag och eftersom de känner mej så stannar de till slut och vet när de har gått för långt. Då tar jag in busen och då blir det inte godis. Hästar är smarta. De vet vad som gäller. Bara man talar om det för dom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 732
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 380
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp