Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
Jag tycker inte att godis är rätt metod. Vi vill inte muta honom, utan vill att han ska komma fram i respekt till henne som ledare, för att han VILL, inte för att han vill ha godis...


Se mitt förra svar ovanför. Var lite realistisk. Huvudsaken är väl att den kommer och att den sen lyder och gör det den ska i hantering och ridning. Det är ingen prestigeförlust att ge godis. Hästarna har lika stor respekt/förtroende ändå.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
Jo, jag vet. Vi går aldrig rakt mot honom. Detta fungerar dock inte... Ägaren till hästen kan oftast fånga honom utan problem eftersom han vet att det inte innebär träning av något slag...utan oftast bara mat! Men problemet är när Therese ska ta honom, han bara jävlas! Hon tar det naturligtvis personligt och han har jätte roligt. Springer och tror att allt är en lek... skitjobbigt! Hon kommer inte ens så närs så att hon kan göra detta utan att ha gått efter honom i två timmar... hästen står ute på nätterna.
håller med superbusan ... det fungerar bäst med flera hästar i hagen. ignorera honom helt och ägna dig åt att klappa och klia den första hästen som kommer fram. umgås och prata, gå runt hästen, passa på att visitera den. hästarna brukar uppskatta när man kliar myggbetten mellan benen.
gå sedan ut ur hagen utan att med en blick visa att du sett valacken.
när du gjort så några gånger ska du se att han springer för att komma först! tänk då på att inte genast haffa honom i grimman utan klappa och klia, borsta ur svansen med fingrarna eller vad som helst. går han några steg så följ ABSOLUT inte efter! han väljer själv att gå därifrån. det är hans val. istället vänder du dig då till den andra hästen o klappar o kliar ...
efter några gånger så kan du ta in honom o göra iordning o rida. men var noga med att det inte blir varje gång du pratar med honom i hagen. ibland går du in i hagen bara för att umgås. på så sätt kan han ju aldrig veta om han ska ridas eller om ni ska umgås i hagen.

rätt använd så fungerar svartsjuke-metoden ALLTID! det krävs bara att det finns flera hästar där. ett par tre stycken är lagom.
lycka till
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

oopsie skrev:
Se mitt förra svar ovanför. Var lite realistisk. Huvudsaken är väl att den kommer och att den sen lyder och gör det den ska i hantering och ridning. Det är ingen prestigeförlust att ge godis. Hästarna har lika stor respekt/förtroende ändå.

:bow: :bow: :love:
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Det är verkligen frusterande när hästen inte vill fångas. Min har också varit sån i perioder.
Jag läste här om ett sätt som fungerar på min. Man behöver dock få in hästen i en mindre hage för det fungerar inte i för stora. Men man behöver inte ha en minihage.
Jag tar långpisken med mig in i hagen, den är till för att driva och vara en förlängd arm, inte slå. Om hästen vänder från mig och går iväg driver jag den. Hästen ska springa i det varv jag vill och så länge jag bestämmer. Ibland byter jag varv men det är då jag som bestämmer att hästen ska byta. Efter ett tag lägger jag ner långpisken och ber hästen lugna ner sig och stanna. Provar att fånga den. Vill den inte driver jag igen. Så håller man på till den ger sig.
Första gången tog det tid och jag trodde inte det skulle fungera på min häst som gillar att springa (distanshäst). Men det blev bättre och bättre. De första dagarna gick jag ut ett par gånger i hagen och försökte fånga honom. Klapp och godis när det gick.
Det är skillnad på att försöka locka till sig en häst med godis eller ge godis som beröm efteråt. Att locka fungerar i början sen struntar de i det.
Nu är det bara ibland han får för sig att dra iväg när jag kommer. Det hjälper att bara bryta hans beteende med att hindra honom från att springa dit han tänkt sig eller att skrämma honom så han tänker till. Sen kan man ta honom.
Hoppas ni hittar ett sätt som fungerar.
// Linda
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

oopsie skrev:
Se mitt förra svar ovanför. Var lite realistisk. Huvudsaken är väl att den kommer och att den sen lyder och gör det den ska i hantering och ridning. Det är ingen prestigeförlust att ge godis. Hästarna har lika stor respekt/förtroende ändå.


Jag håller också med.
TS: du har ett gravt problem. Om det går att lösa med lite godis tills ni kommit på bana och hästen associerat intagning med roligt och får förtroende - so what? Ibland får man göra det som funkar, och godis har sällan skadat någon i fråga om positiv betingelse om det används med måtta och vid rätt tillfälle. Med andra ord: det funkar ju inte att ge godis innan han är infångad. gör du det så lär han sig snart att det går bra att ta godiset och dra. däremot: när du kommit så långt att ni får på grimman - DÅ är det helt OK med lite godis,för då blir snart närmandet/grimman/osv lika med en liten extra roligthets grad i form av godis.

över till ngt annat:
Har ni verligen testat att helt resolut ta in de andra hästarna och lämna honom kvar? tror du skrev att han skiter i det? men hur länge har ni gett honom tid att fundera, och verkligen låtit honom gå därute och ha tråkigt och fundera på saken?
Återigen: i dagsläget är det ju så att ni måste få någorlunda styr på att över huvud taget få tag i honom och kunna ta in. då gör man det som funkar drägligt punkt slut. SEN när ni får tag i honom kan ni börja bygga på förtroende ledarskap och allt och hans moster.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Freyja_bus skrev:
Hej!
Hon har fått tipset att köra iväg honom från flocken och sig själv varje gång han inte visar intresse för att komma fram, och prövat det. Det skulle nog fungera, om inte hagen var så enormt stor. Han uppfattar det enbart som en lek i dagsläget, och ägarna vill inte låta honom gå i liten hage tills hon fått bukt med problemet där.
I en jättestor hage med en så envis häst funkar det sättet ju inte så bra. Istället är mitt tips att öva i paddock/korall. Jag skulle med en sån häst börja med att lägga en hel helg på att öva bara på infångande. Då skulle jag öva det i paddock eller i värsta fall i boxen (om även paddocken är "för stor") till att börja med. Schasa undan honom om han inte vill komma självmant och berömma varje initiativ till att komma fram. Och jag skulle definitivt belöna med godis. Hellre ha en häst som kommer för att den får godis än att ha en som inte kommer alls. :D Man kan ju sluta med godiset när han väl har blivit bättre. På med grimma, massor av beröm, leda honom lite och sen av med grimman igen och vänta en stund innan han åter ska komma.

Jag skulle börja i boxen och om det går bra; gå ut i paddocken och öva där några gånger. Sen skulle jag ställa hästen ifred i stallet i några timmar (hagen är ju ingen höjdare :angel: ) och sen ut och öva igen i paddocken tills hästen kommit till mig på eget initiativ ca 5 gånger; in i boxen och upprepa efter ett par timmar igen osv osv. Så skulle jag göra två heldagar och sen släppa ut honom i hagen. Har det inte gett effekt då så skulle jag återigen öva nästa helg (eller när jag har tid) på samma sätt. När hästen väl lärt sig komma i paddock bör det vara enklare att tillämpa tekniken även i hage.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Svar till alla:

Tusen tack för tips, jag hoppas att min kompis kan få lite inspiration!

Ja, vi har testat att låta honom gå själv tillräckligt länge, flera dagar faktiskt, och inte har de hjälpt... Han bryr sig inte om då de andra får mat, i alla fall inte vad han visat alla de tusen gånger vi har försökt!

Angående godiset... jag är absolut inte sån som aldrig ger min häst godis. Men jag vill inte att det ska ses som en muta, för det är inte så hästar kommunicerar med varandra. Som någon annan skrev, om hästen visar sig underlägsen, så kan h*n få godis då jag tycker att h*n varit duktig. Annars är belöningen mer än nog mitt kroppsspråk. Man vill ju gärna ge sin häst godis för man tycker om den. Men att ge dem det som en muta för att de ska komma in eller göra någonting som hästen egentligen ska göra då man bara ber dem om det, är i mina ögon fel... men det är bara min åsikt. Hur som helst så fungerar inte godiset på honom ändå. För tro mig, min kompis och hans ägare har försökt så många gånger. Inte ens en havrehink är intressant!

Jag tror på olika NH metoder som tillexempel att driva bort honom, eller be honom lämna sin plats. Men dessa metoder fungerar som sagt inte i en så stor hage, och att få ägaren att ge vika verkar omöjligt... tyvärr.

I paddock och korall fungerar dock NH arbetet utmärkt, men så fort det är i hagen så verkar han helt "glömt bort" vad vi tränat på, och visar ingen vidare respekt till Therese som ledare... svårt!!

Men tack för alla tips, och fortsätt gärna med fler om ni kommer på något!

//Julia
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Ni måste träna med honom i hagen eftersom han vet om att där är det han som bestämmer.
Får ni inte lov att sätta upp typ ett sommarstaket medan ni tränar honom?
// Linda
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jag har ett fullblods-sto som är lite svårfångad ibland.. Jag har löst det så att jag har "stängt ifrån" henne från hagkompisarna, vänt ryggen mot henne och totalt ignorerat henne. Efter ett tag så kommer hon självmant.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

mahlmt skrev:
Ni måste träna med honom i hagen eftersom han vet om att där är det han som bestämmer.
Får ni inte lov att sätta upp typ ett sommarstaket medan ni tränar honom?
// Linda

Nej, tyvärr inte...
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Det viktigaste tipset är egentligen att aldrig ge upp. Möjligtvis nån gång kan inte ta skada, men om det händer flera gånger så förstår hästen att det lönar sig att springa iväg.

Du säger att ingenting av det som skrivits fungerar, men det beror nog helt enkelt på att ni/hon gjort fel eller helt enkelt gett upp innan det gett resultat!

För att fånga en häst i hagen som gör sådär krävs det att man är kvick/snabbtänkt och ser vad hästen tänker göra..
En ska som fungerar på de allra flesta hästarna är att man går sakta mot dem lite slingrande. Kanske prata med den, eller bara gå tyst beroende på vilken häst det är.

Så fort hästen visar en ansats till att gå, stanna eller gå åt samma håll som hästen , helst mellan hästen o flocken. Gör inte så stor sak av det. Inga hastiga rörelser eller liknande.

Klappa lite på de andra hästarna om det går, även om det inte känns som att det märks något resultat. Klia dem gärna så att de står o njuter lite. Helst när hästen ser det.

Om man är snabb och ser vad hästen tänker göra så är det mycket lättare att få tag på hästen. Gå inte mot den förens den står still, och då fortfarande lite slingrande, och utan att titta rakt på hästen.
Så fort den börjar röra sig - stanna.

Det kommer nog ta ett tag att få ordning på hästen eftersom hon låtit problemet vara så länge, men det GÅR!!

Ge inte upp! Se till att det alltid finns något gott åt hästen i krubban när den kommer in. När ni fångat den i hage, skäll ient på den (Isåfall med ett lite lugnare tonfall ;) ) . Klappa den o klia den gärna om den har någg speciellt ställe den vill bli kliad på. vifta bort lite flugor medan ni går hemåt.
Visa att den var jätteduktig som lät sej fångas in, trots att det tog de där j*vla två timmarna att ta in den ;)

När jag hade problem med min/a hästar förra sommaren så gick det väldigt bra på detta sättet. Bara man är tillräckligt snabb i reaktionerna.
Och dessa gick inte heller med godis el havrehink. Min häst blev bara rädd för hinken :smirk:
Tycker f.ö att det är en dålig idé att ta hjälp av sådant då jag har sett vilka hemska följder det kan få :crazy:

(Helst ska det oxå vara en och samma person som tar in hästen.)

Träna upp er reaktionsförmåga och lär er läsa hästen.
Lycka till!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Tack för tipset.
Tycker dock att hon har försökt länge, över tre år egentligen... hon har framförallt testat sätten att gå efter hästen, att driva bort, samt olika former av belöningsmutor... (dessa har dock varit tillfälliga och som ett desperat försök att få tag på honom och kunna träna horsemanship på mindre yta...)

Just nu är läget väldigt spänt... han sticker när man är 50 meter ifrån! Jag tror på många av alla de tips vi fått här, men jag tror inte att de fungerar i en så stor hage, man har inte en chans att hamna i rätt position eller att stoppa hästen från att springa för långt bort!!

Men nog ska det gå att lösa så småningom... skam den som ger sig!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Varför är det så himla omöjligt att bygga en infångningsfålla i ett hörn då?
Man får konstruera den kilformat så man lätt kan driva in hästen och sen stänga bakom.
Den kan ju stå öppen resten av dagen så att man inte går miste om ytan....
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jag hade en jättestor hage att "träna" i...
Då med en stor flock (15+ hästar) som gärna hjälpte hästen att springa iväg...
Óch det gick alldeles utmärkt att göra på det sättet jag gjorde ändå.
BAra man är tillräckligt snabb o "ser" hästen.

Och stoppa hästen som du säger, ja det ÄR omöjligt. Däfrör måste man göra på andra sätt.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Därför att hästen inte är hennes och hon inte bestämmer över hagarna. Ägaren vill inte, jag kan tyvärr inte göra något åt det. Har försökt förklara och förklara... men icke!
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Okej, vad bra för dig att det fungerar. Dock kan jag säga att det inte gör det med honom. Hästar är ju individer och alla sätt fungerar inte på alla... så är det.

Idag gick vi fram till hästarna och borstade och kelade med de andra. Han verkade lite nyfiken ett tag och blev efter en timme nästan frustrerad över att han inte fick någon uppmärksamhet. Då började han jaga bort de andra hästarna, vad gör man då?

Detta tyder ju på att han ändå är nyfiken och håller koll på oss, men det är fortfarande han som bestämmer. Han höll sig ganska lugn och lät oss komma ca 5 meter ifrån honom istället för 50m,m vilket är ett framsteg.

Vi har bestämt att försöka på det här sättet igen och se om det går. När man börjat att få komma närmare, och han är van vid att vi är i hagen utan att han fångas in, så ska vi försöka oss på metoden där han lämnar sin plats för oss/therese.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Men efter vad det låter på dej, så har ni gett upp flera gånger.
Klart det inte fungerar då.

OCh det fungerade på två hästar för mej, som är HELT olika på alla sätt, har även hört mängder andra som gjort samma som jag.
Gäller bara att ha tajmingen så fungerar nog mitt sätt på er häst oxå.

Men det är bra det ni gjorde, förutom det att man aldrig ska göra sånt i hage med lösa hästar :crazy:
Men fortsätt försöka iaf. Lycka till.
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Vita_N_6520 skrev:
Men efter vad det låter på dej, så har ni gett upp flera gånger.
Klart det inte fungerar då.

OCh det fungerade på två hästar för mej, som är HELT olika på alla sätt, har även hört mängder andra som gjort samma som jag.
Gäller bara att ha tajmingen så fungerar nog mitt sätt på er häst oxå.

Men det är bra det ni gjorde, förutom det att man aldrig ska göra sånt i hage med lösa hästar :crazy:
Men fortsätt försöka iaf. Lycka till.

Nej vi har inte gett upp flera gånger, men Therese har fått ge upp två gånger i år, och en gång förra året. Jag vet att det gör det hela värre, men vad fan ska man göra om människan håller på att svimma av värmeslag?!

Vi har nu kommit överens om att gå in i hagen, men inte ha grimman med, och gosa lite med de andra hästarna för att se om detta fungerar. Vi går alltså inte in med målet att ta in honom, utan med målet att han ska bli intresserad och så småningom komma fram.
Vad menar du att man aldrig ska göra det i en hage med lösa hästar?
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

Jag menar att det inte är så speciellt bra att borsta o hålla på med hästar i hage. Det kan lätt sluta illa (om man inte har uppsikt över alla hästar)
 
Sv: Vad ska man göra när hästen inte vill komma in?!

varför skulle det inte vara bra att borsta hästarna i hagen?! Det är hästar vi känner väl och hagen är stor så de kan gå undan om de vill. Det gäller ju bara att vara uppmärksam på deras signaler... om de inte vill har de friheten att gå därifrån...
Jag förstår inte riktigt faran?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 125
Senast: Sirap
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp