Vad ska man ta betalt för?

Ela

Trådstartare
Jag har lånat ett sto till avel under några år men av olika anledningar sa jag upp kontraktet och tanken var att hon skulle ha åkte hem i oktober.

Nu är det så att ägaren av olika anledningar har svårt för att ta hem hästen och jag har därmed sagt att hon kan stå kvar här tills vidare mot ersättning.

Ägaren bad mig att räkna ut vad jag vill ha i ersättning varje månad, men jag tycker det är så svårt.

Vad anser ni är rimligt, jag har inga kostnader för stallhyra utan har eget stall.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Eftersom du har lånat stoet så hade jag bara begärt självkostnadspris, alltså foderkostnader.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Eftersom du har lånat stoet så hade jag bara begärt självkostnadspris, alltså foderkostnader.

Så hade jag också gjort tills ägaren kunnat lösa möjligheterna att ta hem hästen.
Trots allt är det TS som på sätt å vis 'satt ägaren' i en situation som ägaren kanske inte räknat med,framförallt inte om man lånat ut en häst till avel.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Ja, fast så är det inte rikigt. Vi hade gjort upp att tillbakalämnandet skulle ske i okt/nov 2009.

Men det spelar ingen roll alls, ägaren är en jättetrevlig tjej som av olika anledningar inte kan ta hem henne och jag har sagt att det är ok att hon står kvar till vidare.

Frågan är bara vad jag ska ta betalt för.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Jag vill alltså bara ha betalt för de faktiska kostander som jag har för hästen, alltså jag skall inte tjäna något på att hon står här.

Hö, kraft, strö, hovslagare och liknande.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Då är det ju enkelt, räkna bara ut vad hästen äter, lägg på nån krona för bensin ev om ni hämtar kraft/strö/hö själv.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Hon får exempelvis fri tillgång på hö, ibland äter hon 12kg vissa dagar 16kg hur gör man då? Svårt att uppskatta exakt.

Samma med spån, vi har spånbalar (sådana man kan köpa på värmlant, lantmännen osv) Nu har vi ju många hästar och ofta får alla en "skvätt" om dagen. Men skulle nog tro att man åtminstånde gör åt en per vecka och häst.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Personligen hade jag tagit ett bra överpris om jag inte vill ha hästen kvar, annars marknads hyror i trakten.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

"Tills vidare" är ju ett ganska luddigt uttryck och risken finns att du blir stående med hästen väldigt länge om du sätter ett pris som är för lågt. Överenskommelsen är då helt enkelt så fördelaktig för ägaren att hon kanske inte lägger något större engagemang på att lösa det på annat sätt.

Om det känns dumt att genast börja ta marknadsmässigt betalt skulle man kanske kunna tänka sig ett avtal som säger att hon bara betalar för det hästen gör åt i foder och strö i exempelvis en till två månader och därefter tillkommer marknadsmässig hyra och ersättning för arbete så som mockning o dyl (om det är så att du fortfarande sköter hästen?).

Även om du har eget stall är ju inte det kostnadsfritt och rent principiellt tar ju den här hästen upp en stallplats som du annars skulle kunna ha en inkomst på genom att hyra ut till någon annan. Du behöver alltså inte känna dig dum alls över att ta betalt för platsen.

Uträkning på hö och strö kan man lösa som vi gör: Hur många balar/kilo går åt per månad? Dela det på antalet hästar och i höuträkningen tar man hänsyn till om vissa äter mer (exempelvis dräktiga ston) och vissa mindre (exempelvis föl). Vid fri tillgång är det svårt att uppskatta exakt men det blir på ett ungefär rätt i alla fall...
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Jag hade gjort så att jag skrev upp allt hästen fick. Att hon får ha sin "egna" spånbal tex och skriva upp hur mycket som går till henne varje månad. Svårare med höt om de har fritillgång i hagen. Men då hade jag nog satt ett visst överpris för att vara säker på att inte gå minus på att ha hästen stående.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

Jag har själv ett sto som jag lånat fritt till avel sedan 3 år tillbaka. Har meddelat ägaren att jag ej vill ta fler avkommor, är dräktig nu. Får nästa år min tredje avkomma efter stoet.

Skulle ej drömma om att debetera mer än foderkostnad, också eget stall, om ägaren ej kan ta emot direkt.

Har haft förmånen av att få låna ett riktigt fint sto utan kostnad under tre betäckningar. :bow::bow:

Tänk bara vad det skulle kostat om jag dessutom skulle behövt betala stoets inköpskostnad.
 
Sv: Vad ska man ta betalt för?

När jag körde det affärsmässigt tog jag 100 kr + moms för hästar som jag inte "gjorde nåt med" ( jag mockade, släppte ut o tog in o kollade genom dom) , skoning o annat som kom utanför fick ägaren betala...idag har jag ett par hästar "utom" och dom tar jag 60 kr /dag + moms för , men då betalar tränaren boxarna själv ( 800 kr st)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: caballus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 961
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 952
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp