Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Tog fram filmkameran och några köttbullar nyss, men det var två nyvakna herrar som hamnade på film så jag vet inte om jag vågar visa det, för det var klart värre än vad det brukar vara :o
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Idag ska jag nog gå till garageuppfarten och träna fritt följ med Grima och linförighet med Ian. Även inkallning med ställande och så "vanlig inkallning" med Ian (med snygg utgångställning då..förhoppningsvis). Sedan kör vi apport inomhus, ska köpa en apport till Ian på hemvägen.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Det har blivit en massa klickerträning för oss sista tiden och det börjar ge resultat! Mer taggad hund med fint fokus och som dessutom är betydligt mer träningsglad, kommer tom och bjuder på beteenden självmant på promenaderna :love:

I övrigt börjar han bli trevligare och trevligare att träna med runt andra hundar, inte alls samma "hets"/stora intresse för dem utan mer fokus på träningen. Och jättefint fokus på FF!!

Dessutom har det blivit en hel del fysisk träning sista tiden (bra mest för matte tror jag ;)) och kloklippsträning. Det sista går verkligen framåt!

Idag är vi mesiga dock och stannar hemma från samträning och tränar inne istället. Tråkigt väder och småsjuk matte.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Men vad kul att träningen ger resultat! :)

*kl*

Här håller stora vita monstret på att ge mig gråa hår, vi jobbar på med aporteringen, och det är just håll delen som inte går speciellt bra. Han greppar och släpper inom loppet av en microsekund för det mesta. Har testat att låta belöningen utebli, det som händer är då att han tar upp den och släpper den igen. När jag testade att lägga honom ner, och ha apportbocken på hans framben, så släpper han den fortfarande lika snabbt. Jag behöver därför lite tips och råd ifrån er som har koll på hur man bäst kommer tillrätta med detta problemet, för det beror helt klart på mig, frågan är bara vad jag gör :)

Har filmat, men den hackar bara, måste ha fel format (spelas upp fint i kameran) så det kan jag tyvär inte bidra med för tillfället, annars hade det varit guld.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Hinner du få in en liten godis i munnen när han har apporten i munnen? Man brukar liksom få plats att peta in en liten godis i munnen på dom. Så kommer belöningen när han har apporten i munnen inte efteråt. Om du hinner vill säga :)

Håller han men griper dåligt så kan du ju hålla apporten, peta in en godis och sen ta bocken.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag har inte testat att peta in godis i munnen medans han håller den, är faktiskt osäker på att jag hinner, han är ruskigt snabb på att släppa...
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Har du testat att ge honom apporten och sen göra något? Tex; springa ett varv eller backa tio meter framför honom, hålla händerna ovanför honom i luften och berömma?

Nånting som får honom att inte tänka utan bara hålla. :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Nej, ska prova det också, tror nog faktiskt mer på den iden då jag inte har en chans att stoppa in någonting innan han släpper, blir till att öva upp relexerna!

Tackar :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Vi filade lite på fjärren och klickade lite positioner här ikväll. Jag har mest fokus på att han ska vara helt stilla med bakdelen i fjärrdirigeringen, jag satte till och med fingret bakom honom på skärmen för att se resultatet, hihi!
I vändningarna klickar jag lite olika saker, bla att han håller sig så nära mitt ben som möjligt och är följsam samtidigt som han håller positionen.

Lite fjärr och vändningar
(Ljudet är lite osynkat)

Jag tycker båda övningarna gick bra. Rumpan var helt stilla i fjärren även om skiftet till ligg inte blev perfekt. Men han sätter sig upp och flyger inte upp en halvmeter som han gjorde innan. :) Även positionerna känns bra. Han sätter sig mer än nödvändigt istället för att stå och vända varje gång, så det tränar vi vid sidan av.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Är så sjukt träningssugen! Inte minst efter stora stockholm igår och freestylen där. Tycker det blir roligare och roligare med freestyle!

Tyvärr är min hund bortlämnad ända tills på onsdag =( (eller rättare sagt; hunden är hemma med husse, jag är bortrest och de kommer hit på onsdag).
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Nu runt jul har vi fokuserat på två saker; apportering och "stå".

Apporteringen går hyfsat, han håller längre och längre om jag ger honom den men om den ligger på golvet tar han den oftast fel (i ena änden). Det som gick så bra i början...

Stå klickar/shapar jag och jag vet faktiskt inte om han förstår... Hur har ni lärt in det? (från sitt/ligg alltså, till stå).

För mattes del blir det träning på att trimma nu.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Har ni julledigt? :)

Samträningen idag blev inställd så istället har vi shapat in två nya trick. Eller börjat i alla fall. Till saken hör att varken jag eller hunden har speciellt mycket tålamod (och han är inte hysteriskt klickerklok även om det blivit bättre), men det funkar iaf då han är så lättlärd.
Men kul har vi! Hur han nu får "hopp" till "kryp under mattes ben".

Överlag gick det bra. Det första tricket (stå på ett microlock med frambenen och gå runt det med bakbenen) kom vi såpass långt att han vet att han ska stå still med båda tassarna på locket. Han rörde lite på bakbenen också vid ett par tillfällen men det har han inte riktigt fattat än.
Trick nr 2 (hoppa över mitt ben) gick sådär. Hopp kan han sen tidigare så det var till viss hjälp. Han fattar förutsatt att jag inte står helt upp, då blir det för lite vinkel på benet och han blir förvirrad.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

*kikar in*

kl

Jag fortsätter envist uppdatera tråden både eftersom jag inte har nån egen blogg (än...?) och gärna vill läsa om andras träning =)

Hur som, idag gick vi verkligen back to basic. Klickade för ögonkontakt och la på kommando efter ett tag. Gick finfint.
Använder detta främst i vardagslydnaden men har varit slarvig på sista tiden... Dels har jag inte varit speciellt konsekvent med att han ska göra vad jag säger på just det här kommandot, och dels har kommandot ifråga ("här") används till lite olika saker. Och självklart lyssnar han inte alls på det när det är nåt annat spännande i närheten längre.
Men men, är man klantig får man skylla sig själv och ta tag i det ;)

Fortsatt med bakdelskontrollen också. Tredje passet idag tror jag, börjar ställa krav att han ska snurra åt rätt håll också =) Vart framtassarna ska vara har han koll på, likaså att bakbenen ska förflyttas.

Häromdan filmade jag både bakdelskontrollen och apport. Ska försöka få upp de i träningsfilmstråden =)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag råkade anmäla oss igår så nu är det är snart tävlingsdags igen! Kanske dags att försöka strukturera upp en liten träningsplan. :)

Platsliggande.
Tävlingsträna.

Fritt följ.
Fila lite på positionen i vändningar, höger/vänster om halt.

Läggande.
Repetera lite för sakens skull.

Inkallande med ställande.
Träna på att ställa vid markering och inte ”ur huvudet” och köra mer med TL.

Rutan.
Försöka komma åt att träna i nått ridhus en gång innan så vi får en ruta märkt med sågspån. Har inte direkt brytt sig tidigare men jag vill förbereda.

Apportering.
Matte måste träna lite på att kasta så vi slipper krossade lysrör eller dylikt. Fila lite på ingångarna och aldrig belöna ett grepp om klossen.

Fritt hopp över hinder.
Rätta till ev. sneda uthopp, fila på helheten.

Fjärrdirigering.
Träna mer med TL bakom. Har nytt handtecken här som har fixat till uppsättandena, ska köra in på det lite mer så vi är helt säkra på det båda två.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Det gick inte så bra, men pokalen var ju snygg. :D

dsc_0014.jpg
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

kl

Blåser liv i denna tråden eftersom jag precis hittat tillbaka till min träningsglädje och känner ett stort behov av att skriva om det :D
Idag for jag och min gule ut till hundklubben för ett pass lydnad. Han hade supermycket spring i benen men jobbade på jättefint hela passet (mellan ärevarven runt hela apellplanen....:angel:).
Vi hann med läggande under gång, inkallning, ettans hopp och en del fritt följ. Han börjar verkligen hålla ihop fint, framförallt älskar jag hans entusiasm! Det vi måste träna är mängdträning i fotgåendet (framför allt raksträckor och att hålla position i dem), ställandet måste sättas ihop och den synliga belöningen måste bort.

Efter lydnadspasset gick vi en sväng i skogen och jag provade att göra några minnesövningar som jag fick tips om på en jaktapporteringskurs vi gick förra helgen. Jag lät honom se när jag kastade ut en dummy, sedan gick vi en bit på stigen och passade på att träna "jaktfot". Vände upp, skickade honom att apportera dummyn och gick själv åt andra hållet. Denna övning gjorde vi ett par gånger med jättelyckat resultat, superfin fart ut, och jättebråttom tillbaka eftersom jag inte befann mig på samma ställe som när jag skickade.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

KL

Jag skrev precis en veckoplanering för vår träning, kan ju hjälpa till att liva upp tråden med den :D:

  • Måndag: Promenad, lätt lydnadsträning/avcheckning moment (check! 5 km skogspromenad + tvåans fjärr, hopp-sitt-hopp, inkallning m ställande, fotgående med GOTT resultat!)
  • Tisdag: Hoppteknik
  • Onsdag: Privatlektion Lydnad/Brukslydnad, joggingtur med husse
  • Torsdag: Vilodag, promenad och attitydshöjande aktiviteter
  • Fredag: Lydnadstävling
  • Lördag: Agility alt skogsjobb (spår, rapport, uppletande)
  • Söndag: Skogsjobb alt agility
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Kan någon förklara rutan för mig?
Kollade lite på youtube men blev inte så mycket klokare av det :P
Såg bara hundar som sprang in i en ruta och hämtade nåt och sedan sprang och lekte. :confused:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

I lydnadsklass två går det till såhär; Hunden ska skickas från förarens sida till en ruta av koner och på kommando ("Stanna" eller "Stå") ska den stå still i tre sekunder innan momentet är slut. Avståndet mellan föraren och rutan är 10m.
Såhär: http://www.youtube.com/watch?v=1SPapBntLNY

I lydnadsklass tre är avståndet istället 30m, och hunden ska först stanna och sedan (På kommando) lägga sig ner i rutan. Sedan ska hunden ligga kvar och föraren traskar en liten slinga och kallar sedan in hunden som ska komma in i fritt följ-position.
Såhär: (3.03 min in är momentet) http://www.youtube.com/watch?v=g13vFmzPMwQ

I lydnadsklass Elit ska hunden först skickas till en kon 10m rakt fram, och sedan dirigeras in i rutan. Inne i rutan lägger hunden sig på kommando och man kallar in likadant som i trean.
Såhär ser dirigeringen ut 0,24sek in i filmen (Föraren visar med handtecken +kommando vilket håll hunden ska):
http://www.youtube.com/watch?v=VgriuTxeOCg&NR=1
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 144
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 429
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp