Vad ska NI träna idag?

Sv: Vad ska NI träna idag?

Jag argumenterade aldrig för att det "ska" vara så, men det var så på tävlingen jag var med på. Hur det löste sig i slutändan har jag ingen aning om men jag antar att TL höll reda på vilka vi var och berättade det för domaren medan han dömde platsliggningen.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Igår var träningen inställd pga medlemsmöte så vi åkte ner lite tidigare och tränade.

Dirigerad apportering: Fortsatte som jag gjort och det fungerade ganska bra. Han stod lite "löst" vid konen, får träna det ännu mer.

Fjärr: Varierade belöning framåt och bakåt. Mest fokus på precisionen, men tempot var helt okej.

Ställande och läggande under gång: Mycket hjälp igår med vid läggandet, men hellre det och att det går snabbt än för lite hjälp och risk att befästa det långsamma läggandet ännu mer. I ställandet varierade jag lite mellan snabba ställanden och stadga, så att han står stilla efter att han stannat snabbt.

Inkallande: Reparationsträning med raka inkallningar och bus efteråt.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Torsdag

"Fyfan vilket bra träningspass jag och Iver åstadkom här nyss.

Satte Iver bakom en stor bil på parkeringen medans jag ställde upp rutan med belöning i. Han visste såklart att det var något på gång men han såg iallafall inte att bollen placerades där. Skickade honom och han fick eld i baken och sprang ut till sin belöning!

Efter det skickade jag honom tävlingsmässigt och han gav verkligen gärnet ut och ställde sig, och stod även kvar någorlunda stilla medans jag gick ut. Det här upprepade vi fyra gånger till med exakt samma resultat. Jag hoppas våran tränare ser att vi övat på hemläxan på söndag. ;)

Lättade upp med ett ställande som också var helt klanderfritt, fortsatte med ett snyggt läggande och en effektiv frittföljsträcka med många vänstersvängar för positionens skull.

Skickade till rutan igen – klockrent. Jag hörde hur poletten ramlade ner och la sig tillrätta. Iiih jag blev så glad!" :laugh:


Ikväll

"Jag shejpade in lite onödiga beteenden hos båda hundarna. Till exempel att nudda med nosen på en baktass, stoppa ner huvudet i en kökslåda och plocka upp en visp (haha,jag vet), och även att rymmas med alla fyra tassar ståendes ovanpå en bok. Sen gick vi vidare till den seriösa träningen. ;)

Position - I vänstersväng, klickade under gång när han flyttade med bakdelen. Gav resultat snabbt!

Fjärr - På fem meter, inte ett enda framflytt. Gick tillbaka och belönade varje skifte, dirigerade 7-8ggr.

Apportering - Fortfarande lite osäkert vart han griper. Vi har inte knäckt koden där än även om jag tror det var och varannan gång. Klickade gripanden från marken på oliak avstånd och ingångar med apporten.

Ställanden och läggande - Hade en leksak bakom ryggen och kommenderade under fri gång, har valt att plocka isär det här momenten för att få mer ordkontroll." :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Tävling idag!

Vi fick 9 som lägsta betyg och jag hade en helt fantastisk känsla ihop med min hund. Jag skulle kunna vänja mig vid det här nu när vi kommit igång. :love:


Här kommer poängen med domarens kommentarer.


Platsliggande – Avstår
Tandvisning 10
Linförighet 9 – Mycket följsam
Läggande 9 – Dk vid uppsättande. Övrigt utmärkt
Inkallande 10 - Utmärkt
Ställande 9.5 – Tar ett halvt steg efter kommandot. Övrigt utmärkt.
Apportering 9.5 - Ett litet tugg
Hopp över hinder 10 – Utmärkt
Helheltsintryck 9 - Oj så trevligt utfört program. Vilken hund!!!

1a pris och uppflytt, han var såå himla fin idag alltså.

:laugh:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Grattis till ett finfint resultat men så konstigt att domaren inte kommenterade vad denne drog för på linförigheten och helhetsintrycket? De brukar (bör?) bara kommentera det de dragit för, och de kan ju inte dra för att hunden är "mycket följsam" och med den kommentaren på helheten så bör det varit en 10:a?
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Grattis till ett finfint resultat men så konstigt att domaren inte kommenterade vad denne drog för på linförigheten och helhetsintrycket? De brukar (bör?) bara kommentera det de dragit för, och de kan ju inte dra för att hunden är "mycket följsam" och med den kommentaren på helheten så bör det varit en 10:a?

Ja nu när du säger det så? Meh, va märkligt.

Domaren dömde för övrigt väldigt ojämt på många ekipage också.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Men det är ju helt fantastiska poäng! Grattis! :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Grattis till ett finfint resultat men så konstigt att domaren inte kommenterade vad denne drog för på linförigheten och helhetsintrycket? De brukar (bör?) bara kommentera det de dragit för, och de kan ju inte dra för att hunden är "mycket följsam" och med den kommentaren på helheten så bör det varit en 10:a?

Ja nu när du säger det så? Meh, va märkligt.

Domaren dömde för övrigt väldigt ojämt på många ekipage också.

Jag fick svar från min tränare om detta nyss och hon sa att en del domare inte poängterar vad de gjort nerdrag för i alla moment i de lägre klasserna. (klassen?)

Fast jag tycker inte den är mindre viktigt för det, nåja, jag känner inte att jag vill klaga. :D
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Haha nää jag hade bara tackat och tagit emot om jag fick sådana siffror ;). Men lite konstigt är det ändå, i de högre klasserna får man ju anta att föraren själv vet vad som gick snett, men det vimlar ju av helt oerfarna förare i ettan och tvåan. För att de ska veta vad de behöver träna vidare på är det ju extra viktigt att domaren är tydlig med vad denne drar för!
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Haha nää jag hade bara tackat och tagit emot om jag fick sådana siffror ;). Men lite konstigt är det ändå, i de högre klasserna får man ju anta att föraren själv vet vad som gick snett, men det vimlar ju av helt oerfarna förare i ettan och tvåan. För att de ska veta vad de behöver träna vidare på är det ju extra viktigt att domaren är tydlig med vad denne drar för!

Ja jag tycker också det. För nu blev jag ju såhär "-Okej, om våran linförighet var 9poängsbra, vad ska vi då fila på för att få 10an?"

Helheten var ju lite märklig dock, haha. Förra tävlingen var också märklig för där fick vi en 10a på helheten trots att han var så matt i värmen. Nåja, det är nu jag ska slungas in i de knepiga domarnas bedömningsvärld. :D

Jag har anmält till 2an! :bump:
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jättegrattis! :banana: Behöver man inte göra alla moment för att bli uppflyttad alltså?

***

Länge sen jag uppdaterade här... Men träningar har det blivit! Mest freestyle faktiskt men även lydnad. I måndags var vi på lydnadssamträning, efter lite knasande i snön jobbade han riktigt fint. Stundtals okoncentrerad men jättefin linförighet.
Idag har matte övat sig på att vara tävlingsfunktionär och sitta i sekretariat. Freestyletävling och otroligt lärorikt! Nästa gång ska vi tävla själva. Peppad till tusen satte jag mig sen och gjorde ännu ett program när jag kom hem.

I (det gamla) programmet börjar saker och ting sitta riktigt fint. Är han peppad klarar han hela programmet i en rad utan problem. Övergångarna tycker jag börjar bli hyfsade. Måste se till att köra hela programmet med musik utomhus. På samträningarna har det inte blivit av och hemma tränar vi mest inomhus och då är det svårt att få plats.
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Jättegrattis! :banana: Behöver man inte göra alla moment för att bli uppflyttad alltså?

Alla är inte obligatoriska. Så då hängder det på poängen istället.
Som i mitt fall fick jag 30 poängs avdrag för att jag avstod. Våran maxpoäng som vi skulle kunna få igår var alltså 170 och 160 är ett första pris. :)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Är man inte seriös ända ut i fingertopparna så kanske den HÄR kan bjuda på ett litet skratt.

Jag var dock tyvärr tvungen att klippa bort delen då jag utbrast "-Nähähädu, den göbben gick inte döh" i samma veva som Iver trampar på mina byxor som åker ner till knäna. ;)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Haha, vad söta dom är!

Kanske borde ta fram kameran och filma när vi tränar ikväll, hrm... (precis inkommen efter en lång ridtur utan långkalsoner i -22, så det blir med största sannolikhet inneträning för grabbarna idag här också)
 
Sv: Vad ska NI träna idag?

Haha, vad söta dom är!

Kanske borde ta fram kameran och filma när vi tränar ikväll, hrm... (precis inkommen efter en lång ridtur utan långkalsoner i -22, så det blir med största sannolikhet inneträning för grabbarna idag här också)

Hihi, det kanske stjälpte mer än det hjälpte men kul var det. :D

Ja gör det!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 144
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 429
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp