Vad skulle ni vara villiga att betala?

Minst 4000 kr tycker jag är rimligt om stallet har bra hagar och ridmöjligheter med den servicen du beskriver och så nära en stad. Uppfattar Växö som ganska hästtätt. Varför ska du jobba gratis? 2300 är alldeles för lite tycker jag, då hade jag hellre haft två tomma boxar om jag vore du.
 
Jag förstår ju att fullservice kostar men sålänge det inte finns ridhus så hade jag aldrig betalat de summorna som en del nämner. För stort minus även om jag har full förståelse för att arbetstiden gör priset rimligt. Jag menar - kring 4/5000 kr får man fullservice eller nästan fullservice på anläggning med bra träningsmöjligheter i många delar av landet.

Det kanske är bättre att ha olika prisnivåer beroende på önskad service? Lägre grundpris och att man sen kan köpa sig fri om man vill att mockning ska ingå eller att man aldrig ska behöva sköta in/utsläpp.

Och alla behöver inte fri tillgång på hö tex, där kan man ha ett lägre pris utifrån en begränsad mängd som ingår men att man kan betala extra om man vill ge mer.
 
Jag förstår ju att fullservice kostar men sålänge det inte finns ridhus så hade jag aldrig betalat de summorna som en del nämner. För stort minus även om jag har full förståelse för att arbetstiden gör priset rimligt. Jag menar - kring 4/5000 kr får man fullservice eller nästan fullservice på anläggning med bra träningsmöjligheter i många delar av landet.

Det kanske är bättre att ha olika prisnivåer beroende på önskad service? Lägre grundpris och att man sen kan köpa sig fri om man vill att mockning ska ingå eller att man aldrig ska behöva sköta in/utsläpp.

Och alla behöver inte fri tillgång på hö tex, där kan man ha ett lägre pris utifrån en begränsad mängd som ingår men att man kan betala extra om man vill ge mer.
Precis det här tycker jag ofta är problemet när man vill hyra ut någon enstaka box och inte producerar eget grovfoder mm. Det går i princip inte att få en krona för arbetsinsatsen om man vill ha någon form av uppstallad helinackordering eftersom folk inte är villiga att betala för det när det gäller ridhästar. Det ska förstås gärna ingå men gratis. Utan i de fallen får man nog nöja sig med att hyra ut för att gå plus/minus noll på de merkostnader den extra hästen tillför (vilket brukar ligga runt 2-3000 bland de jag känner om foder och strö ingår) och sen förhoppningsvis få nöjet av att ha en trevlig stallkamrat som kan hjälpa till när man är bortrest, vara ridsällskap osv.

Vill man kunna gå plus på det utan att ha ridhus så får man åtminstone här i krokarna rikta in sig på avelsston, unghästar eller andra där erfaren stallägare och låg smittorisk är viktigare än träningsmöjligheter.
 
Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är lämpligt i kvällsgiva för individen. In och utsläpp 7 dagar i veckan. Mockning 7 dagar i veckan. Hästen behöver kunna gå på fri tillgång av grovfoder. Sadelkammare med fikarumsdel. Varmvatten. Transport finns att låna vid behov. Liten enklare variant av ridbana med belysning finns. 8,5 km till ridhus.

Vad tycker ni är rimligt att ta i månadskostnad? Vad skulle ni själva kunna tänka er att betala? Vill komma fram till ett så rimligt pris som möjligt och behöver lite mer kött på benen.

Hur långt är ett snöre?...
 
Okej för vi räknade lite på det och hade tänkt 2300 men var osäker på om de var för mycket 😊 Men då är vi inte så fel ute ändå.
Låter som en bra kostnad tycker jag. Iallafall häromkring nära stan så är det vad priserna ligger på när det inte finns ridhus.

Annars så är det kanske en bra ide att titta runt vad andra stall tar i ditt område. Det är ju lite olika i landet vad det kostar.
 
Minst 4000 kr tycker jag är rimligt om stallet har bra hagar och ridmöjligheter med den servicen du beskriver och så nära en stad. Uppfattar Växö som ganska hästtätt. Varför ska du jobba gratis? 2300 är alldeles för lite tycker jag, då hade jag hellre haft två tomma boxar om jag vore du.
Oj, den summan får man en boxplats på stora anläggningar i gbg för med enorma ridvägar och ridhus och paddock.

En sak som jag har lärt mig efter alla stall jag varit inackorderad i och pratat med stallägarna är att inackorderingar ska man ha om man vill ha sällskap i stallet. Vill man gå plus på inackorderingar och har dom för pengarnas skull så kommer man nog tröttna ganska fort. Det blir ju ofta en win win för alla.
 
Beror på så mycket mer, har man några pass i form av in/utsläpp/fodringar ect eller sköts allt av er? Kommunikationer i form av buss/tåg inom rimligt avstånd?
Jag skulle först och främst ta reda på vad ni betalar för halmen samt grovfodret sen räkna på ett ungefär hur mycket det går åt till varje häst/månad.
Ni ska inte gå back på bara grovfoder, det har blivit dyrare. :) men jag skulle säga ca 3000kr :)
 
Senast ändrad:
Tex Clarebergs ridklubb och GFRK ligger inte högt över det priset heller, sen finns det många andra större runt omkring som heller inte har det höga priset där mycket ingår.
Klart gfrk inte kan ta mer, finns ju bara några få spottkoppar till hagar som hästarna får dela på.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 812
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp