Bukefalos 28 år!

Vad strör du din box med?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :)

Jag själv använder spånpellets. Har dock mockat i praktiskt taget alla material som finns (halm, kutterspån, torv, torvmix och såklart spånpellets). Och det är just därför jag valt spånpellets, för att av alla saker jag fått "utstå", så är det överlägset bäst enligt mig.
Enligt mig är det väldigt lättmockat, det suger vätska mycket bra och känns alltid ljus/fräscht. Det enda lilla minuset jag kan komma på är att iaf de säckarna jag använder bara är på 10 kg typ, så det är lite odrygt...

Skulle aldrig i hela mitt liv använda halm eller kutterspån. Det kanske är fel på mig, men det går ju inte att mocka i :banghead: Man får ju inte bort allt skit! Och vätskan bara rinner ju rakt igenom :yuck:
 
Jag har spån/kutterspån. Skitdrygt för att det fastnar överallt, men min häst är ju aldrig inne så det är inga problem. Spånet är fortfarande ljust och nytt/frächt sen han flyttade in i slutet av maj. ;)

Förra stället hade jag torv och älskade det faktiskt. Stallet var nybyggt och väldigt ljust, så att boxarna var mörka var inget problem. Det gick otroligt snabbt och smidigt att ha någon slags bädd (jag tog ut bajset framförallt, och ofta kisset. Ibland lät jag kisset ligga om bädden behövde fästas bättre). :)
 
Jag älskar halmbädd till min ponny. Så lättmockat, mjukt att ligga på och fräscht samt ger sysselsättning hela natten. Halleluja för en bra halmbädd. En dålig däremot är ju en riktig pina.

Tyvärr får jag inte ha halm i nuvarande stallet, blir så fullt på gödselstacken. Så nu står han på spån. Bädden är lika lätt att anlägga som med halm, det är lätt att få med sig i bilen och ser trevligt ut. Men det ger dåligt med sysselsättning :(

All sorts pellets undviks, dels så äter han det (i alla fall papper- och halmpellets) och dels tycker jag att det blir lite för hårt underlag för gammal ponny att sova på. Torv tycker jag dammar alldeles för mycket, ponny stod på det i sitt gamla stall en period men fick problem med luftrören av det och flyttade då (där) till utebox med halm och problemen gav med sig.
 
Torv tycker jag dammar alldeles för mycket, ponny stod på det i sitt gamla stall en period men fick problem med luftrören av det och flyttade då (där) till utebox med halm och problemen gav med sig.
Man kan alltid vattna torven lite. :)
Som tur nog var så stod min häst på sidan av stallet som inte hade solen på sig. Så mitt underlag blev nästan aldrig dammigt, dock hade hästarna på andra sidan gången otroligt dammiga boxar. Men där låg solen på hela dagarna.
 
Jag har torv i botten, sedan lantbruksströ ovanpå. Bästa kombon för mina hästar som jag provat hittills. Lättmockat till tusen.
 
Lägger torv i botten och kör sen med spånpellets. Någon gång per säsong lägger jag dit lite mer torv. Suveränt lättmockat, har permanentbädd som ligger i två säsonger.
 
Jag har alltid kört med torvbädd, det har fungerat bäst. Lättmockat och billigt. Hade jag fått välja på halm så hade jag nog dock velat ha det före torven.
 
Jag har kutterspån, med spånpellets i botten. Jag la bädden så. Stalosan + spånpellets + kutterspån. Hoppas att det ska funka för den är bara 2v gammal nu och lite tidigt att utvärdera...
Tycker kutterspån är fluffiigt och svårt att få att ligga still, de första veckorna är hemska och jag har alltid betonggolv i mitten trots att jag fyller upp mkt.

Spånpellets har bra uppsugningsförmåga men dammar nåt infernaliskt tills det satt sig. Dyrt i inledningsskede men det sägs ju att man sparar i längden då det inte blir mkt man kör ut på stacken. Har dock inte haft det så länge, men har vänner som har och säger att det är så. Men jag tycker deras bäddar är blöta och sunkiga, kan ju iofs bero på snålhet.

Tidigare hade jag bara Stalosan + kutterspån. Funkade bra.

När jag bodde söderut hade jag kalk + kutterspån i botten och sedan en tjock halmbädd ovanpå. Det hade jag alla dagar i veckan valt om jag fick, men här finns inte tillgång på halm så att det räcker till strö. Jag tycker det är en trygghet att veta att min häst alltid har sysselsättning, spån är ju döden att stå på 12 tim mellan intag och utsläpp.
 
Jag har torv till mina tre. Enklast och mocka och det tar bort ammoniak doften och det enda som ligger kvar i mitten på den som snurrar runt på nätterna som annars får liggsår.
Har testat det mesta innan men återgår alltid till torven.
 
Jag föredrar i ordningen nedan:
  1. Halmpellets - började med det i vintras, tyckte det var både fräscht och lättmockat. Och jag upplevde det även som lättmockat enligt mig. (spånpellets har jag ingen jätteerfarenhet av, men jag tycker det är snarlikt på många sätt, dock känns halmpellets mer "safe" om dom äter det).
  2. Spån och halm får dela andraplatsen. Jag föredrar spån för fräschören, men samtidigt är halm bättre för hästen. Har jag halm vill jag dessutom gärna ha spån i botten.
  3. Torv hamnar längst ner. Det är mörkt, lätt att det blir dammigt eller geggigt. Det kan vara väldigt lättmockat och en bra bädd är bra, men det tar inte bort det mörka. Så torv undviker jag helst
 
Halmpellets ja, det bästa ströet att mocka i faktiskt. Nu har inte jag halmpellets i vår box fast resten av stallets invånare använder det, vår häst äter upp allt i ströväg när det kommer in så tyvärr får det blir spånpellets i stället.
 
Till min gammeltant som är en skitgris och pissmärr funkar spånpellets allra bäst, torv näst bäst. Ett kort tag hade jag henne på spån och det var vedervärdigt. Det stank piss och det var så svårmockat att det gick åt enorma mängder spån. Halm funkar om jag gör en bädd av det och ger henne tillräckligt mycket grovfoder över natten så att hon inte river runt bädden.

Hennes äldsta dotter är en skötsam flicka och gör för det mesta allt på samma ställe, fast gärna på väggen... spånpellets funkar dåligt på henne eftersom det blir så lite fukt som binder ihop bädden.

Lillflickan är ett mellanting mellan mamma och syrran.

Spån skulle jag aldrig använda, jag står inte ut med lukten och så är det enormt oekonomiskt.
Spånpellets är mitt val om jag ska köpa mitt strö själv.
Torv tycker jag om för att det tar bort all lukt och det blir lättmockat och enkelt att göra en bädd.
Halm har jag gärna om det finns möjlighet och hästen klarar av att inte förstöra bädden.
 
För min del har alltid halm blivit billigast och bäst i slutändan. Min häst är superäcklig av sig, så oavsett strömedel blir hela boxen en simmig sörja. Så då är det enklast och billigast att ta ut (nästan) all halm och strö igen.

Därför har jag mina hästar på lösdrift, där jag strör med halm. Angående att mocka i halm så mockar man ju enklast med en hötjuga eller treudd.
 
Jag har spånpellets som jag blöter. Ljust och väldigt lättmockat! Det suger otroligt bra och ligger stilla. Jag inbillar mig att det är mindre dammigt än spån också som min stallkompis har. Jag nyser som en tok när jag mockar hennes boxar.
 
Vi har också en bädd med drygt 10 cm packad torv i botten och sen spånpellets på toppen. Drygt, lättmockat (en kärra på fyra boxar), ingen ammoniaklukt, lätt att bli av med gödselstacken och bäddarna kör jag till största delen direkt ut i trädgården när jag tömmer. Sen får våra hästar lite äthalm under nätterna.
 
Vi använder spånpellets och halmpellets. Vi blöter alltid upp det med en kanna vatten/säck pellets och då blir det fluffigt och mjukt. Vi kör bädd (med kalk i botten) som byts varje sommar. Tycker det fungerar bra på alla sätt och vis :).
 
Jag har testat lite olika

Spån
Tyckte jag var bra. Ljust och fint, lättmockat, Luktade trevligt. Funkar dock inte då ena hästen är hosthäst

Halm
Gillar det inte alls. Dammar för mycket, svårt att mocka, luktar aldrig riktigt fräckt i stallet

Torv
gillar in alls. Mörkt i hela stallet, svårt att se skillnad på bajs och torvkluttar. Hela stallet blir som mörkare

halmpellets
tyckte det funkade rätt bra förutom att hästen åt upp alla pellets som inte smulats...

Papper
Har det nu och tycker det funkar allra bäst. Ljust, billigt, blir bra bädd, luktar inget, funkar för hostisen
 
Har kutterspån (balar till häst) hemma, tycker bäst om det :) ljust och fräscht, lätt att hantera både förvara och mocka i, har väldigt renliga hästar med så billigt också!
 
Halm. Skulle aldrig ha något annat om det inte blir tvunget.
För 2 tävlingshästar som lätt blir uttråkade trots lång utevistelse varje dag är det toppen för dem att hela tiden ha något att pilla i.

Ps, ni som haft halm som dammar. Vad är de för skithalm ni köper? Aldrig haft dammig halm. Har nog världens bästa bonde :up::)
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 562
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 802
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp