vad tänker en del människor med?

den såg jag oxå... men jag tror nästan dom menade cattle dog.. men men, vem vet... det kanske var dingo... :confused:
 
Avel utan syfte och mål är förkastlig tycker jag oavsett om det handlar om blandrasavel eller renrasavel. Och att ta en kull "för husbehov" som någon sa är inte heller OK (emligt mig).

Vad många inte förstår är att avel inte är nå´t att leka med. Avel kräver kunskap om genetik och sjukdomar. Det är liv det handlar om. Sorry, det räcker inte med att AD/HD-röntga hundarna man tänkt para med varandra. Man bör kolla upp föräldrarnas, syskonens och mor- och farföräldrarnas hälsostatus. Och AD/HD är inte det enda som kan ställa till problem.

Ju mer man läser på om avel och genetik ju mer undrar man vad det är man har gett sig inpå egentligen. Det är inga enkla grejer man ger sig in på.
 
Jag tycker att det är lika meningslöst när man avlar på diverse korsningar på hästar, men när folk önskar sig en avkomma på just sin hund/häst och avlar "för husbehov" så blir problemet så mycket större när man avlar på hundar. En häst får ju trots allt bara en avkomma och den är till för ägaren, medan en hund får flera valpar och för vems husbehov är de avlade? Det är ju inte att undra på att hundstallet, hundis etc får in fullt med hundar som det ska hittas hem till.
 
Det var ett antal procent i hunden.

Funderade på det också.
Dingo är knappast en bra ras att avla med.
I Australien har de fått problem med att vakthundar som rymt och parats sig med dingos = Mördarhundar.
 
inte till nån speciell.....men borde det inte vara mentaltest på människor i aveln oxå....och fullständiga friskintyg :confused: :confused:

man hänger upp sig på hundar...men gökar hejvilt själva...t om debatter om förståndshandikappade skall behålla sina egen avlade barn hemma....voine, voine. ;)
 
Man tycker ju att de vanliga människor borde ha vett nog att avstå från att skaffa barn om de har en ärftlig sjukdom som kan innebära lidande för barnet. Tyvärr ser ju inte verkligheten ut så.

Det är dock svårt att föra samma resonemang om människans avel som vi för om hundarnas. Människan är ju en fri individ som ingen äger och rätten att få bestämma själv är viktig. De flesta är också kapabla till att ta hand om sig själva och är inte beroende av någon annan för försörjning.
Hunden är beroende av människan och förvildade hundar kan ställa till med stora problem för oss.

Dock är jag inte främmande för att begränsa rätten att skaffa barn när det gäller vissa typer av människor, men det är en farlig väg att gå. Vem vet hur det skulle sluta.
 
Man tycker ju att de vanliga människor borde ha vett nog att avstå från att skaffa barn om de har en ärftlig sjukdom som kan innebära lidande för barnet. Tyvärr ser ju inte verkligheten ut så.

Det är dock svårt att föra samma resonemang om människans avel som vi för om hundarnas. Människan är ju en fri individ som ingen äger och rätten att få bestämma själv är viktig. De flesta är också kapabla till att ta hand om sig själva och är inte beroende av någon annan för försörjning.
Hunden är beroende av människan och förvildade hundar kan ställa till med stora problem för oss.

Dock är jag inte främmande för att begränsa rätten att skaffa barn när det gäller vissa typer av människor, men det är en farlig väg att gå. Vem vet hur det skulle sluta.

Som tur är finns ju idag möjligheten för människor som bär på anlag för ärftliga sjukdomar att provrörsbefrukta. Man kan alltså befrukta äggen utanför kroppen, låta de växa till sig, kolla vilket embryo som är friskt och inte och sedan implantera det friska embryot. Så på det viset kan även personer som riskerar att få allvarligt sjuka barn få friska barn.

Men visst, "människoavel" och hundavel bör egentligen inte jämföras. Vi människor har tagit oss rätten att bestämma över hundarna medans människan (ofta) har en egen fri vilja som ingen kan styra över.
 
finns väl inget att basera det hela på, det är bara så jag känner. Och visst vet jag att alla är olika, men det gäller väl rashundarna också. Men jag gillar det mesta hos de flesta så att säga. Jag gillar säkert inte alla blandisar, men som jag sa förut så har jag verkligen fallit för alla jag träffat. Så generellt kan jag säga att jag föredrar blandisar. Då jag INTE fallit för alla rashundar direkt. Och det som irriterade mig var att någon tyckte att det var väldigt korkat att avla fram blandraser. Varför? Är inte alla det från början? Jag vill inte att folk ska se ner på mina hundar för att de inte har en stamtavla i 10 led, jag vill att folk ska se dem som individer! det är inget fel på blandraser... Och ja, generellt så föredrar jag blandisar...

andledningen till att man inte ska avla fram blandraser är pga sjukdommar. man har 0 koll på sjukdommar. Det räcker inte mer att föräldrarna är friska, djuren bakåt i leden ska även vara friska. Det blir ofta oseriöst med blandras avel, ofta inte enns vacc. chippade eller bes. Köper man en blandras valp får man gissa sig till vilka egenskaper den har fått ärva och hur den kommer te sig som vuxen. Köper man en renras vet man vilka egenskaper hunden får och man vet vilka särskillda egenskaper rasen har. Sedan är det självklart olika individer innom en ras men man vet vad man får så att säga. "riktiga" uppfödare kämpar för att föda fram friska, sunda och rastypiska hundar. Blandras uppfödare har jag ingen aning om vad de vill få fram. Det finns över 400 (!!!!) raser, det finns en ras för alla.

Jag tycker synd om alla dessa blandraser som hamnar fel pga. att de är billiga osv. Vilka hundar hamnar hos knarkare? Hos sådana som vill ha en hund för att vara tuffa? Jo blandraser eftersom de är billiga. Visst det kan vara svårt för många att punga ut 8000:- men spar man varje månad så går det rätt fort. och har man inte råd att spara lite varje månad, hur ska man då ha råd med hunden :confused:

Blandraser är ofta häliga hundar, menar inget annat. Men man har mer koll på renras hundar. Tänk att det inte är en enda renrasig sk. "kamphund" som gått till attack. Det är bara blandraser med tex ampt i som avlats efter de tuffaste och aggressivaste hundarna...för att idioter till människor vill ha en tuff hund. Man kanske ska tänka 1 gång extra innan man köper en blandras, vad är den framavlad för? Vad finns det för gener och egenskaper i dessa linjer? Hur kommer denn ahunden med 3 raser i sej te sej som vuxen? Ska den valla? Jaga? eller kanske både och? Vilket blir en katastrof för hunden då den blir helt kluven.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 757
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 528
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 267
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp