Vad tar man med sig?

Jag tycker nästan att det där hyllandet är lite obehagligt. Det handlar ju om människor som utför ett arbete som de har utbildning och utrustning för.
Fast nja, jag har en hel del vänner som har åkt iväg nu för att hjälpa till på frivillig basis, de är visserligen engagerade inom hemvärnet men inte har de någon utbildning för att släcka skogsbränder och de har inte tillgång till full utrustning alla gånger heller. 2014 var det bönder som gjorde ett enormt arbete med att släcka och blöta ner, en del av dem är även de på väg upp för att hjälpa till eftersom det är brist på fordon som kan få fram vatten att släcka med, inte heller de har någon utbildning eller utrustning.
Deltidsbrandkåren här skickar halva sin styrka vilket gör att den andra halvan får jobba ännu mer och har ständig jour, de är inte ut tvingade men vet att de behövs. Så ja de har visserligen utbildningen och utrustningen men gör det helt på frivillig basis.
Sen vet jag inte om de behöver en hyllningskör, men det tror jag snarare handlar om att folk har dåligt samvete för att de själva inte kan bidra.
 
Brinner det så tar man sig väl ut och tar sig till den plats räddningstjänst/myndigheter anvisar? Jag fattar inte vad det skulle förändra om en ung tjej ständigt gick på tårna för att det kunde börja brinna.

Överlag tycker jag att det finns en väldig redighet över diskussionerna om bränderna. Folk verkar tävla om att vara mest förberedda, mest initierade och mest tacksamma över räddningspersonalens arbete. I går såg jag någon på facebook som uppmanade alla att flytta sig på vägen för de polska brandbilarna, ”dela!”. Om man inte alltid flyttar sig för en brandbil, och inte inser att man bör flytta sig för en karavan av brandbilar, då tror jag inte att ett inlägg på facebook hjälper.
Vad svarar du på egentligen? :confused: Jag har inte skrivit något om att man ska ta reda på vart man ska ta sig? Jag ifrågasatte hur man kan vara så naiv och tro att det aldrig kan hända en själv, och att man tror att ett dike på något sätt skulle kunna stoppa en brand som har kommit igång? Vad har det med räddningstjänstens anvisningar att göra?
 
Fast nja, jag har en hel del vänner som har åkt iväg nu för att hjälpa till på frivillig basis, de är visserligen engagerade inom hemvärnet men inte har de någon utbildning för att släcka skogsbränder och de har inte tillgång till full utrustning alla gånger heller. 2014 var det bönder som gjorde ett enormt arbete med att släcka och blöta ner, en del av dem är även de på väg upp för att hjälpa till eftersom det är brist på fordon som kan få fram vatten att släcka med, inte heller de har någon utbildning eller utrustning.
Deltidsbrandkåren här skickar halva sin styrka vilket gör att den andra halvan får jobba ännu mer och har ständig jour, de är inte ut tvingade men vet att de behövs. Så ja de har visserligen utbildningen och utrustningen men gör det helt på frivillig basis.
Sen vet jag inte om de behöver en hyllningskör, men det tror jag snarare handlar om att folk har dåligt samvete för att de själva inte kan bidra.
Hyllningarna som ett sätt att hantera dåligt samvete, så att säga? Kanske.

Själv tänkte jag igår att jag är lite lättad över att det tills vidare bara brinner långt från mig. Jag har inga kunskaper som motiverar att jag åker till Ljusdal. Om det brann närmare, är jag bara kompetent att bistå med handräckning.
 
Jag tycker hyllningarna mest verkar handla om personers eget behov av att hylla eller nåt. Ingen jag känner har ens uppskattat såna hyllningar (men det kanske mest handlar om att de jag känner är lite lika mig, tillbakadragna typ). En vän (polis) fick en "personlig" hyllning och han tyckte bara det var jobbigt men ställde upp för att det var viktigt för inblandade att få visa sin tacksamhet eller nåt sånt.
 
Vad svarar du på egentligen? :confused: Jag har inte skrivit något om att man ska ta reda på vart man ska ta sig? Jag ifrågasatte hur man kan vara så naiv och tro att det aldrig kan hända en själv, och att man tror att ett dike på något sätt skulle kunna stoppa en brand som har kommit igång? Vad har det med räddningstjänstens anvisningar att göra?
Vad jag menar är att dina egna förberedelser för en brand spelar ingen annan roll än du i bästa fall får med dig viktiga grejer om du samlat dem i en nödväska. Det enda du som person kan göra är att gå ut och ta reda på var du bör befinna dig. Och oavsett om du varit helt förvissad om att ett dike skulle rädda dig så lär du, i skarpt läge, inte tänka ”larmet gäller mig, jag har ett dike härutanför”.
 
Tycker ändå inte att just handsprit är så viktigt att det måste med. Jag tycker fortfarande att vatten borde stå högt på listan.

Inte för att det är samma sak, men principen är den samma (många människor på begränsad yta), festival. Jag har varit på festival många gånger utan att ha handsprit och det har gått utmärkt. Då bodde man i en lerhög utan att tvätta sig på flera dagar och det överlevde vi. Tror man gör det vid en evakuering också.

Jag tror det hela handlar om att jag aldrig förstått behovet av handsprit utanför sjukhusmiljöer :angel:

Vare sig handsprit eller våtservetter är tung eller skrymmande. Produkterna säkerställer att alla kan sköta sin handhygien i samband med toalettbesök och mat även om tillgången på vatten skulle vara begränsad. Att människor kan göra detta själva frigör resurser från räddningspersonal som annars måste se till att det finns möjligheter att göra det. Jag tycker det är helt rimliga saker att ha i en krislåda.

Genom mitt yrke hamnar jag rätt ofta ute i bushen där det inte finns vatten att tillgå utan vi måste ta med oss det vatten vi behöver. I sådana lägen är det väldigt praktiskt med våtservetter. Likaså använder jag dem en del på resor i varma klimat och där jag inte vet så mycket om hygienen på restauranger o dyl. Jag åker nu för tiden mest till Egypten och är så pass van vid bakteriefloran efter många besök att jag inte längre vidtar några direkta säkerhetsåtgärder. Men förr brukade jag sprita händerna i samband med toabesök och innan jag skulle äta och torka av besticken med spritservetter och skölja dem i dricksvatten. Plus en del lite annat. Jag skulle mycket väl tänka mig att använda samma rutiner på hemmaplan i ett nödläge bara för att vara extra försiktig.
 
Vad jag menar är att dina egna förberedelser för en brand spelar ingen annan roll än du i bästa fall får med dig viktiga grejer om du samlat dem i en nödväska. Det enda du som person kan göra är att gå ut och ta reda på var du bör befinna dig. Och oavsett om du varit helt förvissad om att ett dike skulle rädda dig så lär du, i skarpt läge, inte tänka ”larmet gäller mig, jag har ett dike härutanför”.
* larmet gäller inte mig
 
Den här tråden har fått mig att fundera lite. Gissningsvis hade jag annars (förutsatt att jag haft tid att packa) mest tänkt på kläder, laddare, lite mat och sånt praktiskt.
Foton (de ligger inte ens samlade på ett ställe) och dator alt extern hårddisk, sambons medicin, pass och hundens mat+regbevis hade ju varit bra att ha.

Givetvis är de levande (barnen, sambon och sen djuren) viktigast. Kattens bur står relativt redo (större svårighet att få dit henne troligen, om inte sambon är hemma), likaså hundkoppel och skötväska (med blöjor, bärdon och Powerbank. Mellanmål och vattenflaska borde jag bli bättre på att ha i kanske).

Sen känns det som att jag har flera saker jag sparar pga affektionsvärde men kommer inte på något vettigt. Saker som är (relativt) dyrt att ersätta men inte ger lika mycket på försäkringen hade ju varit klokt, om än inte prioriterat. Likaså typ examensbevis och anställningsintyg.
 
Jag förstår inte varför de inte skulle hyllas? Även om det är deras jobb. Särskilt med tanke på hur lätt de (alla med ansvar) blir kritiserade när det inte sköts bra.

I det mest troliga scenariot, typ brand, skulle vi väl åka till min mamma några mil bort och passera både affärer och apotek på vägen. Tillräckligt med bensin finns alltid i bilen. Bilnyckeln kanske borde ligga mer lättåtkomligt, tänker annars att den är onödig att ha med när jag oftast åker kommunalt.
Men nu när jag börjat fundera så om det skulle hända nåt större. Då skulle jag absolut uppskatta att kunna torka av händer för övrigt. Vatten, vattenfilter, tält...? Mer mat och blöjor skulle behövas hemma för bättre beredskap.
 
Apropå delningarna av de polska brandbilarna.

00D05D16-5B5D-4D5C-8203-6C671EAF4F06.png
 
Kulturhistoria i allra högsta grad :)
Du borde nästan få låna ett par brandsäkra skåp till allt det där, tyvärr är mitt väldigt litet annars hade jag gladeligen lånat ut det, men det går inte in mer än max 6 A4 pärmar och det förslår väl ingenstans antar jag ;)
Sådan värdefull historia har jag ingen hemma :D

Jag har tänkt på det men samtidigt gillar jag att ha det omkring mig och använda det istället för att bara vårda det :)
 
Det är väl självklart att det kan börja brinna? Därmed inte sagt att man måste gå och vara förberedd på brand hela tiden.
Inte jag heller, ärligt talat. De sliter som fan med risk för eget liv och hälsa, det förstår jag också. Men ändå.

Jag vet inte riktigt om vi ser olika på ordet förberedd men för mig är det inte direkt jobbigt att veta hur jag skulle göra vid brand. Vi har ju brandövningar tex på jobbet, vi förväntas kunna hantera en hel del vid brand, men det är ju inte som att vi går runt och tänker på det hela tiden. Att vara förberedd är ju inget direkt arbete bara man har nån form av krisplan inlärd/redo/planerad. Jag vet hur jag skulle göra, preliminärt, vid brand här. Och ja det vet jag "hela tiden" för att jag, tja, vet det. Jag vet hela tiden hur jag skulle göra om jag fick motorstopp eller om elräkningen är fel eller annat som kan hända men det är ju inget jobbigt att veta, hela tiden.
-----------------------------------------------------------------------------------
Jag fattar dock inte alls er som stör er på att man hyllar människor som riskerar sina liv och sliter för att få bukt med bränder som hotar skog, bostäder, djur och även liv för de som inte räddar. Jag kan inte se att vi lever i en värld där vi hyllar för mycket..Tycker snarare att vi lever i en värld där alla förväntas ge 150% och det ändå bara gnälls, typ.
Min bästa väns man är deltidsbrandman och jag vet hur de sliter med inte sällan bristfällig utbildning (hinner kanske inte utbildas innan man går in o jobbar) och förväntas klara sina "riktiga" jobb utöver. Det är saker de inte alltid hunnit förstå att de kan utsättas för innan de står där. Och skogsbränder är nog även för heltidsbrandmän inte ngt de direkt övar på till vardags.
 
Urakut har jag aldrig tänkt på. Mycket då vi har en liten sjö ca. 100 m fågelvägen från oss, samt djupa diken runt 3/4 sidor av huset. Vi bor därtill på en höjd, ca. 70-80 m ovanför sjön och (fast inte nära) ca. 150 m ovanför havet. Branden skulle inte ta sig till oss i första taget.

Med lite mer tid: Bilarna, hästsläpet och vårt vanliga dito, fotoalbum, hårddiskar, datorer, mobiler, kameror, laddare till dito, kläder för några veckor till oss, några par skor vardera och viktiga papper.
Då våran Skrot-Skoda är kombi samt min Volvo 850 har rätt stort bagageutrymme, skulle nog mycket få plats där. Resten skulle slängas i/på släpen huller om buller. Dessa saker skulle vi kunna få med oss på ungefär 15 min, då vi bara bor på ett våningsplan. Och som sagt, skulle det röra sig om en urakut brand skulle den komma inifrån huset med tanke på läget, och då hade vi bara kastat oss ut själva, vilket i praktiken skulle innebära hoppa 10 m från balkongen för mina föräldrar, och ut genom fönstret 2 m för mig... :nailbiting:

10 meter? I en sutterängvilla? 10 meter är högt!
 
I artikeln som länkades stod det bland annat att de stekte med en osthyvel för de fick inte med sig någon stekspade, men de bodde i sin husvagn. Alltså va? Jag har då stekspade i min husvagn och annars finns de väl på ica för väldigt lite pengar? Jag kanske är trög men jag förstår inte hur det kan vara ett problem.

Om vi måste evakuera så förstår jag inte heller vad jag ska med liggunderlag och våtservetter till, jag åker väl till mamma/pappa/kompis/hotell/whatever, jag förstår inte varför jag och mina tre hundar skulle behöva ett liggunderlag i vår evakueringsväska. Är man liksom förbjuden att vara någon annanstans eller vadå? :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 556
Senast: monster1
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 485
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 875
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 597
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp