Vad tar upp plats i mobilen?

Det går alldelles utmärkt att skaffa bankID på telefonen utan pass/nationellt ID-kort. Men det behövs att du antingen går in på ditt bankkontor eller loggar in på internetbanken på din dator med dosa+sladd+kod

(sladden är krav för handelsbanken iaf)
Min mamma fick inte något bankID förrän hon hade skaffat pass, och då har hon ändå körkort och dosa+sladd+kod (Handelsbanken).
Men min kollega kunde fixa bankID med bara körkort, fast på nåder.
Bankerna verkar inte vara helt hundra på hur de ska göra med det där. Enligt kollegan hade de sagt på banken att det har varit lite fram och tillbaka ett tag nu.
 
Det går alldelles utmärkt att skaffa bankID på telefonen utan pass/nationellt ID-kort. Men det behövs att du antingen går in på ditt bankkontor eller loggar in på internetbanken på din dator med dosa+sladd+kod

(sladden är krav för handelsbanken iaf)
Jag loggade ju in på banken och det gick inte utan pass.
 
Det går alldelles utmärkt att skaffa bankID på telefonen utan pass/nationellt ID-kort. Men det behövs att du antingen går in på ditt bankkontor eller loggar in på internetbanken på din dator med dosa+sladd+kod

(sladden är krav för handelsbanken iaf)
Nya regler tyvärr.
 
Vad jag verkligen hatar att byta telefon.
Jag också, tidigare när jag hade sambo så brukade han få installera allt åt mig för jag avskyr det där mecket (han tyckte det var kul). Andas lite, gå på intervjun planera för bankid senare. Kanske när boendestödet är på plats och kan hjälpa dig sortera bland allt innan topplocket går.
 
Nordea är stenhårda på nationellt id/pass. Har varit ett j'vla krångel att fixa åt morföräldrarna...
Tur själv planerat förnya nationellt id nästa år av andra skäl, trots skaffat körkort. Bra läste detta blir delge information till sambo och min familj, yaiks 😅

@Wille hoppas löser sig, klen tröst men fler som helt klart kommer ha bekymmer pga det.
 
Har du provat kontakta dem (chatt/telefon etc) och höra om det finns möjlighet utan pass/nat id-kort?
Nej. Jag har inte hunnit. Jag har varit upptagen fram till nu och nu har banken stängt.
Jag också, tidigare när jag hade sambo så brukade han få installera allt åt mig för jag avskyr det där mecket (han tyckte det var kul). Andas lite, gå på intervjun planera för bankid senare. Kanske när boendestödet är på plats och kan hjälpa dig sortera bland allt innan topplocket går.
Jag satt och andades hela vägen till intervjun, men fick ändå ta lugnande för att inte brista.
Jag kollade med deras chatt på Facebook åt dig. Och där var beskedet det behövs pass eller nat id. Så verkar vara en av de banker som tyvärr inte medger alternativ legitimering via besök på bankkontor.

Kan du be boendestöd om hjälp boka tid för nationellt id-kort alt pass?
Tack för hjälpen.

Nu får jag lov att bestämma mig om jag ska ha ett nytt pass eller ett nationellt id. Jag reser inte på pass behövs inte av den anledningen. Pass kostar 500 kronor numera. Tror det är samma för nat. id. Vad talar för och emot det enda eller det andra då?
 
Ok, det verkar inte gå att få en tid för pass åtminstone närmaste halvåret! Hur ska jag klara mig utan BankId? Har ju förvisso ett i gamla luren men risken är ju att den dör när som helst. Det behövs ju liksom BankId till allt idag.

Och det känns surt att jag dessutom ska vara tvungen att betala 500 kronor för ett pass som bara ska användas för att skaffa BankId.

Edit: Om en månad finns det tider 6 mil bort. Jag är skraj för att åka så långt bort med min skruttbil.
 
@Wille kolla ofta ang återbudstider med, folk av- och ombokar ganska frekvent. Och även om du måste åka långt för att fixa det - så kan du be att få hämta ut det färdiga kortet/passet på en närmare station

Planerar du resa utanför eu? Om ja, skaffa pass. Om nej, skaffa nationellt id-kort.
 
Röstar också för nationellt ID om man inte behöver pass just för att resa med. Smidigare pryl helt enkelt.
När jag skaffade mitt var det både billigare och kortare väntetid än för pass. Vet inte hur det är med det numera?
 
Röstar också för nationellt ID om man inte behöver pass just för att resa med. Smidigare pryl helt enkelt.
När jag skaffade mitt var det både billigare och kortare väntetid än för pass. Vet inte hur det är med det numera?
Samma pris nu, man rabatterade priset väldigt mycket på nat id-kort under pandemin för att få folk att söka sådant istället för pass
 
@Wille kolla ofta ang återbudstider med, folk av- och ombokar ganska frekvent. Och även om du måste åka långt för att fixa det - så kan du be att få hämta ut det färdiga kortet/passet på en närmare station

Planerar du resa utanför eu? Om ja, skaffa pass. Om nej, skaffa nationellt id-kort.
Nej, jag planerar inte att resa utanför eu. Jag har redan hunnit boka tid för pass.
Röstar också för nationellt ID om man inte behöver pass just för att resa med. Smidigare pryl helt enkelt.
När jag skaffade mitt var det både billigare och kortare väntetid än för pass. Vet inte hur det är med det numera?
Är det kortare väntetid så vore det ju toppen. Ska kolla det.

Edit: Jag kollade och väntetiden är lika lång för nationellt id.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Murphy
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 679
Senast: Badtz Maru
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 980
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp