Bukefalos 28 år!

Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Det finns en stor efterfrågan på hästar med kapacitet.

Jag har ej sålt många hästar o har nu åkt runt i Holland o Belgien o Sverige o letat efter sto med mkt kapacitet o har ej hittat ngn..

Bra hästar finns det köpare till!

Sen är det ju inte många som har som mig stallhyra på 7000 kr som köper föl..det är ju svårt att få bra betalt för föl men jag tror att i framtiden kommer de bästa säljas på auktioner.


3 åringar är ju lätt att få med på auktion om de är bra men jag kommer ej sälja mina avkommor om jag ej tror att det finns kapacitet men låter gärna ngn gå in i halva hästen som jag gjorde med Causa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag antar att fölet på bilden har vuxit ganska mycket sedan bilden togs. Min erfarenhet är att presumptiva köpare vill se bilder/filmer på hur hästen man är spekulant på ser ut när den ska säljas. Lockar man dit köpare med fina föl så blir de troligen besvikna när den häst man kommer och tittar på inte alls ser ut som på bilden. Annars tycker jag om bilden, den är säljande, du kanske ha den och några på hästen hur den ser ut nu?
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag vet det därför att jag som uppfödare har kontakt med många andra uppfödare och alla säger samma sak... Så vida de inte ljuger mig rakt upp i ansiktet så är läget så för tillfället. Säkert inte för alla, men för många.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Det finns så otroligt mkt hästar att välja på .. det är väl det som är.. Jag hade en bekant som födde upp hopphästar och hon drog på som attan med priserna. Hon sa att det var enklare att sälja en häst för en halv miljon än 100tusen :D

Jaha, det var såååå man skulle göra:D Ska prova det nästa år!
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag vet det därför att jag som uppfödare har kontakt med många andra uppfödare och alla säger samma sak... Så vida de inte ljuger mig rakt upp i ansiktet så är läget så för tillfället. Säkert inte för alla, men för många.

Men hur vet du att de har "gjort rätt"? Hur vet du hur de har annonserat, vilka stostammar de har, vilka hingstar de har matchat med och vilka priser de har satt?

Jag har också kontakt med massor av uppfödare som säger samma sak, men jag säger därmed inte att "jag vet att de gör allt och ändå får de inte sålt". Snarare funderar jag över, just som ngn skrev i tråden, vad gör de för fel?

Jag har också kontakt med flera uppfödare som har sålt sina föl i år, inklusive mig själv. Till helt ok priser. Vad gör då dessa uppfödare för rätt?

Det är en jätteviktig fråga att ställa sig! Det är "lätt" att i en jobbig situation analysera vad som är fel (och det är bara löjligt att skylla det på köparna, de följer bara marknadens regler), det är svårare att i en god situation analysera vad man gör rätt.

Jag tror att det är helt omöjligt att få ekonomi i uppfödning om man ska hyra in sina ston hos någon/inte ha möjlighet att behålla osålda avkommor/vara tvungen att köpa eget foder/envisas med att A1-försäkra alla hästar i dess rätta värde/inte lära sig att sköta vissa saker själv som man faktiskt skulle kunna.

Det finns otroligt många faktorer som spelar in, och jag tror att marknadssituationen kommer att sålla ut en stor del av uppfödarna.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Detta är en riktigt intressant tråd, och det är en svår nöt att knäcka för att få alla nöjda...
Sedan har vi detta med svenskfödda hästar och hur man ska få dem mer "attraktiva" bästa marknadsföringen förstås är ju att toppryttarna rider på svenskfödda hästar som levererar på hög nivå.
En idé skulle kanske vara att sätta ihop "lag", Med hingsthållare, uppfödare, unghästutbildare och toppryttare, 25% var i hästen. Man går in med sin insats och gör sin del i länken. Ryttaren får vara med i sitt "lag" och ha åsikter om vilka stammar de helst föredrar att rida på. Självklart har alla i
"laget" fritt inträde till Falsterbo med vipläktare, Göteborg horseshow osv och de ställen hästen tävlar. Här borde det vara lättare att knyta an sponsorer till varje "lag". Kanske kunde man driva detta projekt som ett eu projekt och få stöd att utvecka svensk ridsport, vad vet jag?! Jag hade gärna hakat på ett sådant projekt. Bra marknadsföring för de uppfödare som blir uttagna till en sådan satsning med. Ibland måste man inse att man får gå minus i en ände och ta igen det i en annan. Och som sagt var syns man inte så finns man inte- det är vår slogan på tidningen jag jobbar på, jag jobbar just med marknadsföring och vet att det är absolut nödvändigt ;-).
Ovanstående idé kunde kanske få mer plats i media också och det är ju aldrig fel :-)...
Skulle det vara genomförbart?
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Det finns så otroligt mkt hästar att välja på .. det är väl det som är.. Jag hade en bekant som födde upp hopphästar och hon drog på som attan med priserna. Hon sa att det var enklare att sälja en häst för en halv miljon än 100tusen :D
Ahaaa! Det kanske är en extra nolla i priset som behövs:D
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag antar att fölet på bilden har vuxit ganska mycket sedan bilden togs. Min erfarenhet är att presumptiva köpare vill se bilder/filmer på hur hästen man är spekulant på ser ut när den ska säljas. Lockar man dit köpare med fina föl så blir de troligen besvikna när den häst man kommer och tittar på inte alls ser ut som på bilden. Annars tycker jag om bilden, den är säljande, du kanske ha den och några på hästen hur den ser ut nu?

Ja hon går snart som ettåring så hon ser ngt annorlunda ut idag:D
Skall egentligen sparas men den typ av bild på framtida föl ska förhoppningsvis gå att ordna i framtiden.
Tycker det är lättare att få fina bilder på dem i rörelse , framförallt när de växer.

I dag ser hon ut såhär, inte lika säljande:rofl:
grace2.jpg


ska inte gå för OT men just detta med bilder och annonsering är viktigt.

Har precis som många andra här sett riktigt dåliga bilder i annonser och ja jag tycker det är bättre att skippa bilderna helt i annonsen isf och istället skriva att bilder kan mailas..
Sen är det väldigt svårt att få riktigt bra uppställda bilder på unghästar då de inte är som vackrast just nu..

Hoppas att marknaden vänder och att också köparna kan börja måna om det den svenska aveln, dvs inser att det finns fina svenskfödda hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Fast det sker väl redan på helt privat nivå.

Det där med fritt inträde till tävlingarna är ju en arrangörssak men dom brukar inte vara så glada över att behöva dela ut mer än 2 band per häst ;)
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

flera uppfödare som har sålt sina föl i år, inklusive mig själv. Till helt ok priser. Vad gör då dessa uppfödare för rätt?

Precis. Att prata med de som verkar stå i samma hopplösa läge ger ingenting. Titta på de som är framgångsrika o lär av dem istället.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

detta med bilder och annonsering är viktigt.

Har precis som många andra här sett riktigt dåliga bilder i annonser och ja jag tycker det är bättre att skippa bilderna helt i annonsen isf och istället skriva att bilder kan mailas..
Sen är det väldigt svårt att få riktigt bra uppställda bilder på unghästar då de inte är som vackrast just nu
Hur många potentiella köpare tappar man med "bilder kan mailas", som tittar på de annonser som redan har bilder istället, då? Samma sak med "filmer finns"; lägg ut en youtube-länk, då. Och har man en hemsida, så se till att den är uppdaterad.

Och seriösa köpare vet hur hästar ser ut i tillväxtfaser och vinterpäls; det är inget problem.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

man kan absolut tappa men med somliga bilder som är i annonserna så är ingen bild bättre än de som är i annonserna.

Jag har bilder i de annonser jag har ute men kikar jag efter häst så får inte avsaknaden av bild mig att backa. Dock ser jag gärna bild innan man far iväg så att man vet om det är intressant eller ej..
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Fast det sker väl redan på helt privat nivå.

Det där med fritt inträde till tävlingarna är ju en arrangörssak men dom brukar inte vara så glada över att behöva dela ut mer än 2 band per häst ;)

Och här har vi just ett av problemen, man måste ju inse att det man " förlorar" (eller snarare investerar) i ena änden, betalar sig i den andra. Om fler svenska hästar kommer till sin rätt och får bästa möjliga förutsättningar hela vägen upp, så är det mer svenska ekipage i toppen och ridsporten får mer plats och får ett större intresse medialt, lättare att få sponsorer, fler i publiken osv. Denna ekvation är ej särskilt svår. Men vem skulle ta tag i detta isåfall, om viljan tydligen skulle finnas. Lek nu med tanken att vi sätter ihop några "team" Om ett av teamen ex består av Douglas Lindelöw, Viktoria Almgren, 4 uppfödare med riktigt bra ston, och så en hingsthållare, vi säger förslagsvis VDL.
Hingsthållaren står för alla kostnader i samband med betäckning, inkl uppstallning och vet. avgifter, uppfödaren för alla kostnader för stoet och omkostnader under dräktighet fölets uppväxt samt pass och alla kostnader och hantering och visning till ca 2,5 år, sedan tar unghästutbildaren över, och förhoppningsvis får toppryttaren en så pass bra häst att resan på väg mot toppen kan fortsättas. Sannolikheten att minst 1 av dessa 4 hästar med dessa förutsättningar blir riktigt bra ökar självklart. Om man har ett sådant koncept borde det inte vara så svårt att få med 4 sponsorer ex som betalar en årsavgift för att få karusellen att snurra. Uppfödaren bär kläder med dessa märken vid visning av fölet och unghästutbildaren vid tester och detta följer hästen i alla instanser. Tror att många sponsorer skulle tycka det var riktigt kul faktiskt! Lägg sedan till lite vip platser på större arrangemang för hela teamet, så tror jag nog inte det dröjer särskilt länge innan svensk avel får sig ett uppsving som heter duga...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

kikar jag efter häst så får inte avsaknaden av bild mig att backa. Dock ser jag gärna bild innan man far iväg så att man vet om det är intressant eller ej..

Ja, det är ju vad du personligen tycker. Men är det vad hästköpare i allmänhet tycker?
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Precis i dom banorna har jag också funderat och hela din idé tror jag är kanon!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag som företagare skulle tycka att det vore mkt intressant.
Har ett företag som ej är hästrelaterat.
Men då är jag hästkärring också:D
Sambon tycker att av de grenar som finns så är banhoppning och kossegrenar det som är kul att titta på..
Ft är livsfarligt och dressyr är tråkigt, bortsett ifrån Totilas då för honom tycker sambon om att titta på..
Vad sambon tycker alltså..
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Precis i dom banorna har jag också funderat och hela din idé tror jag är kanon. Vi får väl slå våra kloka huvuden ihop hur fasen ett sånt projekt skulle kunna utformas!:)

Varför inte skriva ihop ett "seriöst" förslag och maila Hopphästklubben t ex?
 

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 039
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 419
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp